Hej!

Vi har ett brunnslock som har kollapsat, gammalt, gjutet i betong. Hålet i gräsmattan är 1200 x 1200 mm och jag tänkte mig att gjuta ett nytt lock och lägga på. För enkelhetens skull har jag gått i tankar om att gjuta direkt över hålet, alltså att lägga en gjutform över hålet och låta formen vittra bort medans cementklumpen består. Men, håller ett sådant upplägg? Jag förstår att med någon typ av material hade det gått att ha en bottenplatta i formen som bär cementen, men är det lämpligt utförande? Gör jag bäst i att gjuta plattan vid sidan av och skjuta den över hålet när den stelnat?

J John Linus Jakobsson skrev:
Gör jag bäst i att gjuta plattan vid sidan av och skjuta den över hålet när den stelnat?
JA

• Gilla
John Linus Jakobsson
  • Laddar…
Vad är det under locket?
Skulle inte själv gjuta nått eget över en brunn som är djupare än 50cm då risken är för stor att någon i framtiden ramlar ner om man gjort fel. Även om man inte tänker sig att någon går på locket kommer garanterat någon göra det.

Det är vatten under locket. Ja, det är tänkt att vi ska kunna gå och stå på locket så vi får göra det så det tål det.

Ett decimetertjockt lock kommer väga 400 kg när det har brunnit klart.

Rent säkerhetsmässigt borde man kunna göra det tunnare om man har tillräckligt kraftig armering som är heltäckande ända ut utanför upplaget så det funkar som skyddsnät om plattan spricker... Men tunnare platta innebär samtidigt att armeringen hamnar närmare ytan och rostar snabbare.

Hur stort är hålet som man inte vill ramla ner i då?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.