Hej
Murstocken här ska putsas. Men jag antar att bruket inte fäster på sotet, & jag slipar helst inte med en vinkelslip mitt i vardagsrummet.
Någon idé om hur vi kan göra ?

• Tegelvägg med sotfläckar och isoleringsmaterial synligt; murstocken ska putsas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa jag kan komma på just nu är att göra en hylla i plåt där hålet är 🤔😄

Borsta med en stålborste o mura igen hålet med rödtegel. Vattna o tunngrunda .

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Pass på om du murar igen hålet för pipan, finns det sotlucka längre ner tro. Detta för att när pipan inte används så kommer fåglarna ( kajor/kråkor ) att bygga bo i pipan. Är det igenmurat totalt kan du inte få bort boet, genom att knuffa ner pinnar och annat mot botten och få bort det. Lämpligt att sätta en ventil där i hålet, så blir det en självdragsventilation samtidigt. Det går att sätta ett galler på topp skorstenen så kommer dom inte åt att bygga bo. Om du murar igen hålet, så mät in var det är murat och skriv upp, läggs i huspärmen, så nästa som köper huset kan hitta om dom vill ha någon form av kamin eller annat som behöver en rökanal.

Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Borsta med en stålborste o mura igen hålet med rödtegel. Vattna o tunngrunda .
Räcker det verkligen? Sot är ju så fett

människa människa skrev:
Räcker det verkligen? Sot är ju så fett
Du får väl smörja på med primer så det suger in mot teglet, kan bli några vändor att smörja, tegel suger bra.

J jonaserik skrev:
Pass på om du murar igen hålet för pipan, finns det sotlucka längre ner tro. Detta för att när pipan inte används så kommer fåglarna ( kajor/kråkor ) att bygga bo i pipan. Är det igenmurat totalt kan du inte få bort boet, genom att knuffa ner pinnar och annat mot botten och få bort det. Lämpligt att sätta en ventil där i hålet, så blir det en självdragsventilation samtidigt. Det går att sätta ett galler på topp skorstenen så kommer dom inte åt att bygga bo. Om du murar igen hålet, så mät in var det är murat och skriv upp, läggs i huspärmen, så nästa som köper huset kan hitta om dom vill ha någon form av kamin eller annat som behöver en rökanal.
Tack Jonaserik. Vi har ett regnskydd på skorstenen. Kamin ska vi installera, men i en annan kanal i murstocken. Huset har ftx ventilation

J jonaserik skrev:
Du får väl smörja på med primer så det suger in mot teglet, kan bli några vändor att smörja, tegel suger bra.
Ok! Men då primar man hela murstocken eller menar du bara över sotet ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.