Hej, vi håller på och renoverar badrummet i källaren på vårat 50-talshus och ska i den delen där duschen ska vara välja ytskikt. Jag har bilat ur gamla plattan och lagt makadam o isolerat o gjutit in golvvärme. Alla väggar är ytong-sten. Vi har valt att behålla en liten sittyta som finns intill murstocken där vi nu ska ha duschhörnan... Väggen intill sittytan är sned och när jag försökte "knacka till" det kom jag in i stocken. Så jag har gjutit igen detta (snett igen) och tänker att det snyggaste att ha som ytskikt är pga av detta är puts.. Har ev tänkt ha mosaik i själva sittdelen men ej på övriga väggar.
Vad gäller ? Webers våtputs produkt lämpar sig inte för våtzon 1 och jag har tom funderat i banorna att att slätputsa med fix på tätskiktet.. Finns det några bra produkter som är smidiga att jobba med. ?
Vill som sagt inte ha nämnvärd struktur...
Mvh Pette

Ok.Hittar ingen info om våtzoner men antar att det är ok även i dusch. Ska kolla lite mer. Tack👍

Ok, ser nu att de inte rekommenderar i dusch av skötselskäl��. Känns som jag ska fundera lite till...

Som jag tolkar det är rekommendationen sådan för att tadelakten kan mörkna om den utsätts för mycket fuktbelastning så om du tänkt dig en mörk vägg ändå så borde det funka även i duschen.

Mm, jag förstår. Men jag drar ändå öronen åt mig lite. Bifogar bild på sittytan. Längst ned till höger syns lappningen. Hur skulle ni "lösa" problemet. ?
Man skulle kunna stockputsa hörnan uppåt i samma radie och köra mosaik. Kan se bra ut om man får till det...
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ok. Har bestämt mig för att stocka ut väggen med en liten radie så att det ser vettigt.utJag tänker mig att jag dubbar i väggen (lättbetong) på några ställen i hörnan och sätter en vertikal armering hela vägen. Borde kunna gå med nåt kladdigt bruk utan att forma tycker jag.

Frågan är vilket bruk som kan tänkas funka bra för denna stockning från 0-10 cm som mest.???..

I duschutrymmet bör du ju ha tätskikt även i källare och jag tror personligen att det blir fläckigt med tiden om du bara kör med öppen puts. Du kunde ev. putsa rätt slätt och sen våtrumsfärg med slät väv?

• Gilla
hejhopp
  • Laddar…
Ja precis, .. Jag har faktiskt inte bestämt om jag ska köra puts eller mosaik eller ev sten på nät. Men nåt av dessa 3 måste det bli i detta utrymme. Jag har som syns lite byggt en välvd vägg i Lecasten i duschdelen.

Men nu som sagt i första hand ska jag bygga på väggen (radie)i hörnan o letar efter en lämpligt bruk att stocka från 0-10. Nån som vet nåt bruk som funkar till detta.?

Är det mot yttervägg?
Då skulle jag nog köpa sån böjbar Jackon skiva och fästa den med något fix, helst flexfix, och sen lägga rollat tätskikt på den och så mosaik.
Risken om du putsar och det kommer fukt utifrån är ju att putsen rör lite på sig eller skricker, med skivan där motverkar du ju det.

Nej, är bara innerväggar mot duschzonen. Jag e lite inne på att skippa puts i det området. Även om det hade varit snyggt att riktigt få fram de runda formerna maximalt. Den enda vägg jag tror riskerar röra sig så pass att putsen spricker är den jag nyligen murat..skulle jag välja att putsa kan man ju alltid leta rätt på nån våtrumssilikon i rätt färg o lägga lite diskret.. Men vet inte jag Valde att dubba mellan var 3:e skift i Leca i befintlig vägg.
Jag har ju valt att bara använda klassiska oorganiska material och blandar helst inte in cellpast i konstruktionen bakom.. Tack för tips ändå..

Redigerat:
Jackon är ju helt oorganisk...

Jo det stämmer. Kör dock hellre med bruk för att ha solida stenväggar. Skulle jag sätta en rak bit skulle jag nog kunna köra som du säger men jag ska ju få till en radie...

Nä ibland väljer man kanske inte det lättaste alternativet.. När vi fixade badrummet uppe. (Också lättbetong) var vägarna som kratrar efter att jag tagit bort gamla tätskiktet. Fanns ingen vägg klar att utgå ifrån.. Men jag tyckte det kändes fel att bricka upp stålreglar och köra våtrumsgips så jag bredspacklade allt . Ganska mycket merjobb och kanske korkat men på nåt sätt kändes det mer gediget..

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.