Hej!
Vi har nu fått en K-ritning på grunden av en större firma som säljer grundmaterial och dem har egna konstruktörer.
Eftersom de två största punktlaster är på 85kN trodde jag att det skulle bli någon avancerad grund med en kanske bredare kantbalk med extra armering. Inte några villa byglar alls utan endast 4st 12or armeringsjärn och dubbla armeringsmattor upptill.
Någon som har synpunkter på detta?
Ska ringa deras konstruktör imorgon och se vad han säger.
Trevlig kväll!
Vi har nu fått en K-ritning på grunden av en större firma som säljer grundmaterial och dem har egna konstruktörer.
Eftersom de två största punktlaster är på 85kN trodde jag att det skulle bli någon avancerad grund med en kanske bredare kantbalk med extra armering. Inte några villa byglar alls utan endast 4st 12or armeringsjärn och dubbla armeringsmattor upptill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har synpunkter på detta?
Ska ringa deras konstruktör imorgon och se vad han säger.
Trevlig kväll!
Beror på hur stor lasten är och om tvärkraftskapaciteten i betongen överskrids. Sen är det smidigt med byglar för montaget, men det finns regler för hur tätt de ska sitta för att de ska bära last.FilipLJ skrev:
Spännande, kika gärna på min tråd där jag dividerar albabalk vs kantelement för ett bygge med stora punktlasterStrukturalAB skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/garageelement-foer-hoega-punktlaster.539693/
Klicka här för att svara