Tänkte kolla om någon känner igen problemet jag har och kanske kan komma med något förslag. Jag har en djupborra i trädgården där jag tar vatten till bevattning. Problemet är att pumpen slår till och från med ca 10 sek intervall när jag har två spridare kopplade och jag vill att pumpen går konstant istället. Dessutom är det dåligt flöde i spridarna jämfört med förra året.
På tryckbrytaren (eller vad det kan heta) finns två justermuttrar
1. Cut-in
2. Cut-out
Om jag skruvar in mutter 1 så ökar tiden då pumpen står still (fortfarande med två spridare kopplade). Om jag skruvar ut samma mutter blir tiden kortare då pumpen står still. Jag fick ner tiden till 5 sekunder om jag fortsatte att skruva ut så började tryckbrytaren att slå till och från tillsynes okontrollerat då och då (ibland flera gånger i sekunden).
Jag provade därefter med mutter 2 men oavsett vilket håll jag skruvade verkade tryckbrytare bara bli instabil och ibland slå till och från flera gånger i sekunden (samma fenomen igen).
Till pumpen finns även en lufttank med 2 bars tryck. Det verkar inte heller hjälpa med 1,5 eller 2,5 bar.
Tacksam om någon kan komma med tips.

Pump: Jet 10M 5-60l/min 0,75kW
Tryckbrytare (preassure switch): Square D

Justerskruvarna är en för tillslagstryck och en för frånslagstryck. När du kör vattenspridare med kontinuerligt flöde blir det lite fel. Mycket enklare att driva pumpen direkt utan tryckströmbrytare.

Göran.W
När du vattnar med 2 spridare ska pumpen gå hela tiden om det ska bli till något.
Öka frånslags trycket så den går hela tiden när spridarna är i gång så blir det bra.

Hur ökar jag frånslagstrycket?

Lossar mutter 1. Men så som du beskriver det, räcker inte detta. Därför måste du bygla eller koppla bort tryckströmbrytaren och dra en separat kabel till pumpen.

Inte riktigt säker på att jag förstår. Om jag kopplar bort tryckströmbrytaren har väl justermuttern ingen betydelse. Tryckströmbrytaren har väl även den funktionen att den skall ge strömmatningen till pumpen om jag öppnar någon kran. Utan den får jag väl manuellt starta och stoppa pumpen med en strömbrytare.

Helt rätt, utan tryckströmbrytaren får du starta och stänga manuellt.

Jag misstänker att du har fel grundtryck i hydropressen. Kolla upp det på följande sätt:

1. Notera vid vilket tryck (bör vara 1,5-2,5 bar) pumpen startar
2. Stäng av vattnet genom att bryta strömmen.
3. Kontrollera membranet genom att ”pysa ur” luft ur luftventilen. Om det kommen vatten i ventilen är membranet skadat och blåsan eller tanken måste bytas.
4. Öppna en kran och låt vattentrycket försvinna. Lämna kranen öppen.
5. Kontrollera nu trycket i luftventilen med en tryckmätare för bildäck. Korrekt tryck är 0.2 bar under pumpens starttryck.
6. Justera lufttrycket genom att pumpa luft i ventilen och låt ev kvarstående vatten i systemet evakueras genom den öppna kranen.
7. Stäng kranen och starta pumpen.

Redigerat:
Tack. Något vatten kommer inte ur ventilen (punkt 3). Jag har försökt med olika tryck från 1,5 till 2,5 bar och det enda som händer är att systemet verkar bli instabilt. Kontaktorn i tryckströmbrytaren får spel och slår till och från flera gånger. Så min amatörmässiga gissning är att hydropressen är OK. Kan det vara så att tryckströmbrytaren (Square D) inte är rätt dimensionerad för en Jet 10M pump?

Har du justerat förtrycket?

Nu blev det avancerat igen. Vad är det och hur gör man?

Du ska justera trycket i hydropressens blåsa, kolla in mitt svar i det tidigare inlägget. Där hade du bara betat av trean, om jag förstod dig rätt.

Jag har justerat trycket i hydropressen men märkte då ingen förbättring. Dock verkar pumpen gå jämnt nu med två spridare öppna. Orsaken kan vara beläggning från vattnet som satt sig i spridarna. Så dumt av mig, borde testat spridarna först. Stort tack till alla som engagerat sig i mitt problem. Med förhoppning att om någon har liknande symptom, kolla spridarna först. Till sist tack för ett bra forum.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.