Varför slår brytaren till våran egna brunn plötsligt ifrån efter 10 sek.? Var ska jag börja mitt felsök? 🙄

Vad är det för pump? Vår pump beter sig så om den går torrt, alltså inte får något vatten. Noll i tryck.

T topmount skrev:
Vad är det för pump? Vår pump beter sig så om den går torrt, alltså inte får något vatten. Noll i tryck.
Jaha...tack. Vet faktiskt inte alls något om pumpen (ganska nyinflyttade). 🙈

Motorskyddet som löser ut?

Utan att veta tänker jag att:
Det där är väl ett motorskydd..som skyddar pumpen när den inte fungerar som tänkt ( drar mer ström än den borde).

Låter rimligt! Hur tar jag reda på om det är det som är problemet? Rent praktiskt...

Nu är jag inte elekriker men man kan väl ohm mäta vare fas å sen om dom är jämn och/ eller se om man hinner mäta amperen innan motorskydd löser ut å se om någon fas är för hög

Vad är det för pump och var sitter den?
Kabeln skvallrar om att ett är en enfaspump.

Öppna locket på lådan och skicka bild på vad som sitter i.
Skicka även bilder på centralen, tex hur många säkringar du har till pumpen 1 eller 3 st?
Hur beter sig trycker under tiden brytaren inte slår ifrån?

Jag antar att du inte har nått vatten i kranen heller då ditt tryck är typ 0?

Beroende på pump, går det att snurra runt den för hand?

M mwnn skrev:
Varför slår brytaren till våran egna brunn plötsligt ifrån efter 10 sek.? Var ska jag börja mitt felsök? 🙄
Byt tryckvakten är mitt bästa tips.
Modellen du har, har jag haft… nu bytt till en av högre kvalitet.

Mitt problem var som ditt och svårlöst! Det tog månader av eget felsökande och flertalet hantverkare utan lösning. En kväll satt jag och stirrade medans badkaret fylldes. Motorskyddet slog ofta ifrån….
Bytte motorskydd två gånger…
Tills jag besökte Bolist tredje gången, då fick jag veta att tryckvakten ofta är boven av den modell jag hade. Så nu sitter där en dyrare modell från Ahlsell. Har inte haft ett problem sedans dess.

Tog mig en titt inuti och tog isär brytaren.
Kunde se felet som jag fick berättat.

Så mitt tips är att du byter till en dyrare modell, så kanske du slipper lägga extremt mycket tid och pengar på felsökning.

Tack! Finns det nåt sätt att ta reda på OM det är tryckvakten som är problemet innan man byter den?

M mwnn skrev:
Tack! Finns det nåt sätt att ta reda på OM det är tryckvakten som är problemet innan man byter den?
Det du kan orka göra är att du tar isär hela tryckvakten.
Kontrollerar att membranet där trycket mäts. Rengör om det samlats mycket beläggning där. Hjälpte inte mig.

Öppna invändigt så du ser kontaktytorna och kan kontrollera att de ser bra ut. Att den rörliga delen för elen rör sig fritt.
I mitt fall gled kontaktdonet trögt p.g.a. beläggning på kontaktytorna. Dock så fick jag aldrig ihop den igen.

Men för bästa tips så anlita en elektriker som får felsöka/mäta sig fram.

Tack för tips. Jag tänker kanske att jag tillfälligt kan koppla bort tryckvakten för att se om det beter sig annorlunda då?

M mwnn skrev:
Tack för tips. Jag tänker kanske att jag tillfälligt kan koppla bort tryckvakten för att se om det beter sig annorlunda då?
Nja det går ju inte. Om du inte har en kran eller utkast öppen längre tid. Annars så går pumpen utan att stanna. Då kan du får galet högt tryck i ditt system. Då kan du få oönskade problem.

Jag är ingen elektriker eller vvsare.
Men mitt råd är att byt tryckvakten, är ganska säker på att du har samma problem som jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.