Undrar om någon kan hjälpa mig att identifiera dessa rör som går mellan inne och utedel av min värmepump (CTC).

Denna köptes och installerades av en riktig klåpare till rörmokare som klantade till det mesta som gick och till sist gick upp i rök utan att göra klart beställt jobb.

Värmepumpen bullrar och när jag läste manualen stod det att flexrör skulle användas sista biten mot utedelen för att undvika just buller som sprids in i huset. Dessa (Buelco med slät CU 28 slutända på båda sidor) fanns här men rörmokaren hade inte installerat dessa.

Nu bestämde jag mig för att fixa detta. Skaffade kopplingar, verktyg etc.
Rören kapades och flexlleningar installerades med klämringskopplingar mot värmepumpen
men när jag skulle installera klämringskopplingarna mor rören till inomhusdelen passade inte dessa.

Kan någon hjälpa mig att identifiera dessa rör.
En bild visar ett nummer som är avskavt.
Jag mäter ytterdiameter till 25mm och innerdiameter till ca 16 mm vilket ger en godstjoklek till ca 4,5 mm. Detta gör att jag inte kan använda LK verktyget till avgradning då det inte går att vi trycka in spetsen på verktyget i röret och heller inte klämringskopplingssidan för pex/alupec rör.
På de presskopplingar som jag kapat bort står LK25 QFIT.
Några sådana presskopplingar hittat jag inte på Nätet.

Någon som vet vad är för rör? Om man kan hitta kopplingar för detta rör?

Tacksam för idéer om hur jag kan lösa detta.

Anders

• Vit rörsektion med tryckt text och vissa avskavda delar, tydlig text är "72 1.2339" med symboler. Bakgrund i trä med fokus på rördetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör med märket "VA 1.14/18289" tryckt på, del av värmepumpinstallation.
    Skapa konto
  • Nummer kod tryckt på ett vitt rör, synlig text: 1512152303, delvis avskavd.
    Skapa konto
  • Vit rörledning med delvis avskavd text som inkluderar "Oxygen barrier". Rörledningen är en del av en värmepumpsinstallation.
    Skapa konto
  • Närbild av ett vitt rör med avskavd yta, visandes dess öppna ände och innandöme. Röret ligger på en träyta.
    Skapa konto
  • Kopparrör anslutet till en vit plastledning via en metallkoppling märkt "LK25 QFIT", på ett träunderlag.
    Skapa konto
  • Svart plastkoppling med tre anslutningar, avsedd för rör, placerad på en träyta. En del av värmesystemets komponenter.
    Skapa konto
Bra vore att det anges exakt vilken CTC värmepump det är. Är det en luftvattenvärmepump eller en luftluft-värmepump?
Skaffa installationsanvisningen(inte bara bruksanvisningen) för din värmepump.

Det är Luft/Vattenvärmepump.
CTC EcoAir 510M utedel (CRC EcoZenith i350 innedel).

Jag tror inte rörmockaren brytt sig om installationsanvisningarna särskilt mycket då han som sagt aldrig monterade flexslangarna
(Buelco). Han fick någon psykbryt under tiden han jobbade åt oss (Lång historia).
Jag tror han tog vad han hade hemma.

Lyckades du identifiera tillverkaren av AluPex-röret? Jag är osäker men jag gissar att
det är ett LK-rör. Kanske av äldre bi modell.
Jag hitta inget 25mm AluPex-rör, vare sig hos LK eller någon annan tillverkare som har en
så liten innerdiametet. Dock är ju befintlig presskoppling märkt LK25 QFIT. Googlat och sökt ordentligt men inte BB hittat denna koppling. Mycket underligt.

Rören är mellan inne och utedel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.