Hej!

Har fått ett litet problem att det droppar från några ställen i dessa rör som kommer från pumpen och ska tillbaka ut i poolen. (De går så där för att kunna passera värmaren.)

(De började bara läcka helt plötsligt, kanske på grund av tryckförändring eller så?)

Men hur tätar jag dom? Droppandet gör att pumpens tryck är sämre + vatten i källaren då.

Kan jag lösa detta själv eller bör jag ta in en rörmokare?

• Bild av läckande poolrör, varav ett passerar en värmare. Två läckage markerade i orange. Tryckmätare synlig på väggen.
Ser ut som att rören är limmade, tex med tangitlim, kan nog vara svårt att få det tätt i efterhand med alla avlagringar mm.

Jag hade troligen köpt nya rördelar och byggt nytt rörsystem.

tommib
En temporär lösning är att dra gummi, t.ex. från en uppklippt cykelslang runt röret och fixera med slangklämma. Det kan minska läckaget till något som är hanterbart. Den långsiktiga lösningen är nog att, som Demmpa säger, göra om rördragningen. Det kan man göra själv om man är lite händig.

Ahh! Ja det låter mycket rimligt. Ser limmat ut. Stort tack, ska se om jag kanske testar en temporär lösning denna sommar då och löser det till nästa säsong!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.