Hej, vi har köpt hus där det kommer ut en kopparledning för kallvatten på utsidan av huset. Vi skulle vilja koppla den till en vattenslang men vet ej riktigt vad jag behöver för material...

• 20260521_082413.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260521_082416.jpg
    Skapa konto
Hur kommer den ut från väggen, var sitter kranen, osv, gärna en bild på det.
Det man annars gör är att sätta en vattenutkastare i väggen och ansluta till vatten på insidan.
Med sådan lösning säkrar man även mot frysskador.
Och då blir det en lösning som passar mot anslutningar för utomhusbevattning.

A AndersS skrev:
Hur kommer den ut från väggen, var sitter kranen, osv, gärna en bild på det.
Det man annars gör är att sätta en vattenutkastare i väggen och ansluta till vatten på insidan.
Med sådan lösning säkrar man även mot frysskador.
Och då blir det en lösning som passar mot anslutningar för utomhusbevattning.
Okej, den kommer ut under taket. Kranen sitter i köket. Jag förstår riskerna med frost men vill ha en lösning som funkar tills vi ska bygga om köket o kan dra ut det genom den väggen och få det enligt standard. Man ser ej kopplingen så bra under taket men är exakt samma som jag tog bild på I mitt första inlägg.

• 20260521_083922.jpg
    Skapa konto
  • 20260521_083941.jpg
    Skapa konto
Det var verkligen en annorlunda lösning. Jag gissar att röret har gått längre ner, frusit sönder och så har man tagit bort det inför försäljning. Jag skulle verkligen försöka hitta en annan väg att lösa det på. Kopplingen ser ut som en vanlig klämringskoppling, finns på många ställen.

• Gilla
jeppezon och 1 till
  • Laddar…
Instämmer, märklig lösning och ska den vara kvar i x år till kökets renoveras hade jag gjort om den.
Som den ser ut på bilden och dolt i vägg/tak kan den inte tömmas och risk för frysskador om man har otur även om det inte hänt tidigare, med sådan otur är det risk för att försäkring inte täcker några skador.

• Gilla
stig54bk och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Om röret är 12 mm köper du en sådan:
1779347208685.png
Skapa konto

på biltema eller annan bygglada. Finns även för 15 mm rör. Kapa befintlig koppling med bågfil och montera den nya.
Sedan en sådan:
1779347327001.png
Skapa konto

Om du vill lyxa till kan du installera en avspärrningsventil emellan.
Jag brukar köpa på mig en massa olika kopplingar och sätta ihop det hemma över överblivet kan man lämna tillbaka.
Men som sagt, gör en vettig installation innan vintern.

• Gilla
jeppezon
  • Laddar…
Tack för alla bra svar!
Kommer nog försöka lösa en temporär lösning som sagt. Men vill bara dubbelkolla då ni alla varnar mig för frosten. Är det en risk att det fryser sönder även om jag stänger av kranen i köket?

J
J jeppezon skrev:
Tack för alla bra svar!
Kommer nog försöka lösa en temporär lösning som sagt. Men vill bara dubbelkolla då ni alla varnar mig för frosten. Är det en risk att det fryser sönder även om jag stänger av kranen i köket?
Ja, det kommer fortfarande stå vatten i röret.

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Och om det frusit sönder kanske inget märks direkt när man öppnar på våren, utan det kanske bara småsprutar inne i väggen och letar sig vidare.
Hade en släkting som ville spara på uppvärmning och stängde av element i ett förråd bakom garage. Där satt även en vattenutkastare och där anslutande kopparrör var sprucket på våren med vattenskada.
Lite frost klarar den säkert, men frysskada😉

Redigerat:
J jeppezon skrev:
Hej, vi har köpt hus där det kommer ut en kopparledning för kallvatten på utsidan av huset. Vi skulle vilja koppla den till en vattenslang men vet ej riktigt vad jag behöver för material...
Köp en VA 1136 12 x r15

• Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.