Räknade lite på en kabel till uthuset från mätarskåp/stolpe hos grannen, ca 40-45 m
Med 506 mohm förimpedans (de som kan svara på detta hos nätägaren har semester) uppmätt med vattenkokarmetoden så får jag fram följande.
C 16
5G2,5 mm² N1XV.
Max 46,03 m enligt utlösningsvillkoret.
Max 32,83 m vid 4 % spänningsfall.
Det blir en central vid stolpen med jfb och säkringar till enfas- och trefasuttag.
Sedan dras kabeln därifrån till uthuset, ca 40-45 m.
Tanken var att sätta ett trefasuttag i uthuset och sedan koppla in en byggcentral där när det behövs ström.
Det är ju lite prisskillnad på 5G6 och 5G2,5.
Jag skulle dragit 6mm², men jag gillar att ha rejält, kör med 6 mm² på vanlig 25 m 16 A skarvsladd 😸
Men frågan är hur illa det blir med spänningsfallet som blir på 2,5 mm²? Sen är det ju väldigt nära på utlösningsvillkoret, så man uppfyller nog inte utlösningsvillkoret när man kopplar in någon skarvsladd sen.
Summa summarum, är det överhuvudtaget rimligt att överväga 2,5 mm²?
Tack för att ni orkade läsa ända hit 😸
Med 506 mohm förimpedans (de som kan svara på detta hos nätägaren har semester) uppmätt med vattenkokarmetoden så får jag fram följande.
C 16
5G2,5 mm² N1XV.
Max 46,03 m enligt utlösningsvillkoret.
Max 32,83 m vid 4 % spänningsfall.
Det blir en central vid stolpen med jfb och säkringar till enfas- och trefasuttag.
Sedan dras kabeln därifrån till uthuset, ca 40-45 m.
Tanken var att sätta ett trefasuttag i uthuset och sedan koppla in en byggcentral där när det behövs ström.
Det är ju lite prisskillnad på 5G6 och 5G2,5.
Jag skulle dragit 6mm², men jag gillar att ha rejält, kör med 6 mm² på vanlig 25 m 16 A skarvsladd 😸
Men frågan är hur illa det blir med spänningsfallet som blir på 2,5 mm²? Sen är det ju väldigt nära på utlösningsvillkoret, så man uppfyller nog inte utlösningsvillkoret när man kopplar in någon skarvsladd sen.
Summa summarum, är det överhuvudtaget rimligt att överväga 2,5 mm²?
Tack för att ni orkade läsa ända hit 😸
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det tycker jag. Man måste inte räkna spänningsfallet utifrån säkringens storlek, utan man får bedöma vad man i verkligheten kommer att belasta med.P -PC- skrev:
Kommer JFBn i stolpen att skydda även denna kabel? I så fall är det lugnt. En markkabel är dessutom ofta bra skyddad om den är rätt förlagd så risken för jordfel är ganska liten.
I andra hand går det bra ifall JFBn är placerad i byggcentralen i uthuset. Men det fasta uttaget måste ju skyddas av en JFB i vilket fall.
Du har även i praktiken en del marginal på utlösningsvillkoret då en markkabel är svår att få upp i 70 grader i en bostad.
Jag räknade till 48m max längd för dimensionering mot jordfelsström koppar 70c 2,5mm2. Kommer kanske vara någon meter kortare i verkligheten då du mätt impedans mellan L-N.
Lmax=(1366-506)/8,9
För dimensionering mot spänningsfall 16A belastning/2,5mm2 blir max längd 50m då det är 5% som gäller idag. 4% var enligt tidigare upphävd standard.
Lmax=(230*0,05)/(8,9*10^-3*2*0,8*16)
Så max kabellängd jordslutning blir dimensionerande och inte spänningsfallet.
Den ekonomiska driften som josth nämnde får man ju också överväga men det borde ju annars fungera fint.
Man brukar inte ta hänsyn till skarvsladdar som kopplas in men det är ju inte fel att göra det och lämna lite marginal och välja en kabel med högre area eller en B-typ av dvärgbrytare.
Jag brukar ändå dimensionera mot jordfelsströmmen även om jfb finns med dvärgbrytare. Hb 421 säger att en kortslutning ska tas om hand av solenoiden i dvärgbrytaren och inte bimetallen. Dvärgbrytare har ju ingen definierad tid annat än den momentana.
Lmax=(1366-506)/8,9
För dimensionering mot spänningsfall 16A belastning/2,5mm2 blir max längd 50m då det är 5% som gäller idag. 4% var enligt tidigare upphävd standard.
Lmax=(230*0,05)/(8,9*10^-3*2*0,8*16)
Så max kabellängd jordslutning blir dimensionerande och inte spänningsfallet.
Den ekonomiska driften som josth nämnde får man ju också överväga men det borde ju annars fungera fint.
Man brukar inte ta hänsyn till skarvsladdar som kopplas in men det är ju inte fel att göra det och lämna lite marginal och välja en kabel med högre area eller en B-typ av dvärgbrytare.
Jag brukar ändå dimensionera mot jordfelsströmmen även om jfb finns med dvärgbrytare. Hb 421 säger att en kortslutning ska tas om hand av solenoiden i dvärgbrytaren och inte bimetallen. Dvärgbrytare har ju ingen definierad tid annat än den momentana.
Redigerat:
Mätte mellan fas-jord. Fulade till en adapter från befintligt Semko 17, 25 A uttag (3 faser och jord) på stolpen 😸
Det ska såklart bort 😺
1,5 mm² i vita skarvdosan, vet inte hur stor skillnad det gör på förimpedansmätningen. Annars 2,5 mm² och 6 mm² i kablarna.
Det ska såklart bort 😺
1,5 mm² i vita skarvdosan, vet inte hur stor skillnad det gör på förimpedansmätningen. Annars 2,5 mm² och 6 mm² i kablarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försäljning förbjöds 1992 men dom som fortfarande fungerar fick/får sitta kvar.A avh67f skrev:
Jag har ett sådant don som försörjer min tvättmaskin, men det är i perfekt skick och kopplas aldrig i/ur.
Förbjudet att sälja/ge bort dem.
Om befintligt uttag är i gott skick får man använda det, dock ej i lantbruk eller yrkesmässigt.
Det är vad jag minns 😺
Vilken tur att kabeln var gammal och inte nygjord då 🤣🤣😸😸
Om befintligt uttag är i gott skick får man använda det, dock ej i lantbruk eller yrkesmässigt.
Det är vad jag minns 😺
Vilken tur att kabeln var gammal och inte nygjord då 🤣🤣😸😸
Jag har en drös med förlängningskablar med dödshandske som följde med huset, tidigare ägare drev plåtslageri i en av byggnaderna.
Men, jag tog bort det enda uttaget dessa kan anslutas till när jag återanvände dess säkringar till pumpen för kommunalt avlopp.
Men, jag tog bort det enda uttaget dessa kan anslutas till när jag återanvände dess säkringar till pumpen för kommunalt avlopp.
Klicka här för att svara
