Klaugust Klaugust skrev:
Det visste jag inte! Kollade den översta artikeln på Google som dök upp och kollade om jag hade en sådan. Femton minuter senare hade jag skruvat loss bakstycket, tryckt in den lilla röda knappen och nu har vi en torktumlare igen. Vilken tur att jag var för lat för att köra iväg den till tippen senast vi hade ett släp hemma. Tack Immobil!
[bild] [bild]
Det finns en orsak till att att man enbart behöver plocka bort ett litet täckplåt över luftkanalen när man får det här felet - det är meningen att man ska kunna återställa skyddet (man vill ju förstås kolla att det inte är något uppenbart fel som kommer att fälla termostaten igen... återbesök på grund av en termostat som löser ut ... blä.)

Jo jag har i tidigare arbetsliv fixat sådana här saker....

useless useless skrev:
Köra ikapp förlorade perioder görs väl i princip bara av den anledningen? Fast jag vet inte om man gör det nu för tiden.
Man använder en aning högre frekvens under en tid, vi pratar då om justeringar på 100-dels hertz. En av de sätt som nätkontrollen vid svenska kraftnät håller ett öga på nätet är en sk nätfrekvensklocka dvs en klocka som visar frekvensen i form av vad klockan är - sedan jämför man med ett atomur.

P Paxman skrev:
Oj...jag lagar alltid allt jag kan! Det är till och med så att jag har som hobby att köpa trasiga verktyg och maskiner som jag fixar för att sälja. Många skruvdragare, sticksågar och andra maskiner av proffsmodell har passerat min verkstad. Det inte många vet är att reservdelar till just elmaskiner är förvånansvärt billiga.

Hur många gräsklippare hamnar varje vår i återvinningscentralernas containrar bara för att skitbensinen vi har i dag sätter igen förgasarna? Flera sådana har också passerat mitt garage. Just nu har jag två som inte hunnit säljas iväg pga långa frakttider på reservdelar.

Frugan ville absolut ha en torktumlare som matchade Miele-tvättmaskinen. På Facebook lades det ut en defekt d:surprised: gratis några kvarter bort. Den behövde nya släpskor på trumman så funkade den perfekt! Kostnad 350 kr!

Frun har något mobilabonnemang som gör att hon kan byta till ny telefon regelbundet. Jag tar alltid över hennes gamla och byter batteri eller skärm om det behövs. Instruktioner och delar finns lättillgängliga till överkomliga priser på nätet.

Fläkten till varmluftugnen var inte helt pålitlig...ibland snurrade den inte igång vilket inte var så kul när värmeelementet glödde. Frun föreslog en ny ugn...icke!! Först testade jag att smörja motorn (ytterst försiktigt) men det hjälpte bara tillfälligt. En ny motor kostade en femhunka och var väldigt enkel att byta. Många pengar sparade som kunnat läggas på något roligare än en ny ugn!

Jag håller med crazytok; vi ska vara stolta! Jag finner en otrolig tillfredsställelse att ta något som andra ser som skräp och bara hade slängt, och fixa det. Ge saken nytt liv och många år till innan den måste slängas på riktigt. Speciellt tillfredsställande är det att fixa något som någon annan tänkt slänga och att den sedan kan glädja en tredje person. Jag står som mellanhanden som möjliggjort detta.

Om jag skulle ha ett valspråk så skulle det vara "Återvinning är bra...men återbruk är oslagbart!". :D
Beträffande reparationer, som privatperson är jag inte alltid helt pigg på att fixa elgrunk. Har man gjort en jättetabbe
D Daniel 109 skrev:
Bara msn inte kopplar för bli luckbrytaren. Det är inte bra.
Äldre samsung ugnar har tre brytar som vid lucköppning ska gå om i en viss sekvens - misslyckas det så smäller säkringen i ugnen. Vad som kan ha hänt då är : något fel med luckan dvs skev eller att tänderna som aktiverar brytarna är skadade eller att en av brytarna har börjat svetsa.
Byte av den dåliga brytaren (och nej jag kommer inte ihåg längre hur jag testade fram vilken som var dålig.)

Kul tråd!

En av de mest märkliga pryl-HLR-grejerna jag gjort var att återuppliva en motordriven kompaktkamera för drygt 25 år sedan. Ni vet såna där som använde 35-mm filmrullar. Jag hade precis träffat min kära kvinna, hon hade varit på solsemester och råkat tappa den i medelhavet. Det var hennes älsklingskamera så jag bestämde mig för att göra ett försök på den stendöda stackars kameran... :)

Pillade isär kameran och rengjorde ordentligt med diverse knep och knåp. Blixtfunktionen var jobbigast att återställa. Kretskortet hade frätts sönder i vissa av ledningsbanorna men jag gjorde litet byglingar här och där och fick igång full funktion. Relativt enkel elektronik på den tiden mestadels diskreta komponenter, liknande operation hade nog aldrig varit möjligt med dagens prylar. Hon blev skitglad såklart och trodde knappt det var sant (inte jag heller...).

Fortsatt med pryl-HLR genom åren, alla möjliga grejer återupplivas och fortfarande samma sköna känsla. Oftast handlar det om prylar som har någon form av känslomässigt värde, favoritprylar. Typ som rätt nyligen, hennes gamla älskade Harman Kardon Go+Play stängde av sig hipp som happ mitt i träningspassen. Köpte den nya versionen av maskinen men det var på något vis mer tryck i den gamla när den funkade. Så jag fixade den via en enkel bypass-operation i strömförsörjningen, passade på att optimera konstruktionen så att ljudet blev ännu mera kraftfullt... hur skoj som helst!

Men visst ibland undrar man om man är riktigt klok.

• Gilla
  • Älska
Puffen Ingarö och 7 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Oj...jag lagar alltid allt jag kan! Det är till och med så att jag har som hobby att köpa trasiga verktyg och maskiner som jag fixar för att sälja. (---) Om jag skulle ha ett valspråk så skulle det vara "Återvinning är bra...men återbruk är oslagbart!". :D
Paxman! Ska försöka komma ihåg dig när något går sönder härhemma. Är inte så bra på att fixa. Eller ... försöker kanske inte tillräckligt. Men det bär ofta emot att beställa reservdelar för att sedan kanske ändå inte få grejen att funka. Har också väldigt stor respekt (=låter bli) att fula med elprylar.
Men jag ogillar verkligen att slänga saker som fungerar eller som skulle kunna lagas. Det är vansinne ur miljöhänseende och som du säger kan prylen istället glädja någon annan.

• Gilla
Mick13
  • Laddar…
Beställde just en ny USB-kontakt till en telefon. 77kr inklusive frakt från Irland. Arbetstiden enligt iFixit är estimerad till ca 20 minuter. Jag älskar iFixit när mobilen strular...

• Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Tre år gammal kyl från Cylinda gav upp i helgen, köldmedia läckt på insidan av skåpet, kompressorn gick hela tiden men dålig kyla. Katastrof.

Spännande att se vad det kommer kosta.

Detta får mig att tänka på HLR som jag gjort på både en en frysbox och ett kylskåp.

Frysboxens termostat gick sönder, löste det genom att sätta den i infrysningsläge och sedan koppla in en termometer i frysen. Via min hemautomatisering så styrde jag den sedan med ett par graders hysteres. Körde på detta sätt till dess att jag hittat en lämplig ersättare några veckor senare.

Kompressorn i kylen överhettades och stängdes av. Den återställdes dock om jag drog ur eluttaget ett par minuter. Orsaken var att mängden köldmedium var för låg enbart ett par veckor efter att garantin gått ut. Löste också detta via hemautomatiseringen. Genom att låta kompressorn vila fem minuter innan den fick köra en kvart och sedan vila igen under fem minuter osv så lyckades jag hålla kylen kall fram till det att jag hunnit jämföra priser, funktioner, modeller och till slut inhandla en ny.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Diskmaskinen, en Cylinda, tog inte in vatten. Den tömde de första 10 sekunderna för att sedan tvärdö.
Googlade som en stolle, läste manualer med google-translate men hittade inget svar.
Ringde någon lokal reparatör som tyckte per telefon att maskinen är för gammal, han ville inte
ens komma ut och titta på det då han ansåg att det skulle bli för dyrt för mig. Det var ju faktiskt rätt så snällt.

Nåväl, åkte till den stora diskmaskinsförsäljaren och strosade runt, fram kommer en trevlig säljare och vi kikar på diverse modeller. Efter en stund frågade han mig vad felet var på vår nuvarande maskin. Jag förklarade så gott jag kunde varpå han frågade om jag återställt diskmaskinen. Eftersom jag googlat rätt mycket men aldrig stött på möjligheten att återställa sade jag givetvis -näh, kan man det, hur?
-Håll inne programval och startknappen i runt 10 sek. Testa sedan.
Jag tackade för tipset och åkte hem för att testa.
Jag har inte behövt åka tillbaka till den trevlige diskmaskinsförsäljaren än. Detta var fyra år sedan...

• Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
Ska villigt erkänna att jag misslyckats ibland också.

Av någon anledning har jag ofta otur när jag ska reparera prylar av märket Philips. Det började redan i 10-årsåldern, en liten kassettbandspelare av detta märke strulade med bandsallad och elände. Den var iofs flitigt använd, vi spelade in från radion jag och lillbrorsan och kommer ihåg bla Tina Turners Nutbush city limits, Ballroom Blitz med The Sweet och såna gamla klassiker :-)

Monterade isär och undersökte, visade sig vara rena leksakskvaliteten på lagringar och mekanik, remhjul, kontakter, potentiometrar. Svetsade ihop en avbruten plastdetalj med upphettat knivblad, plus annat knep och knåp men nya problem dök upp med jämna mellanrum så jag gav upp till slut. Men jag lärde mig i alla fall att löda och felsöka.

Fast forward till närtid (vi glömmer några tjock-tv etc på vägen...), ett par skäggtrimmers av samma märke på senare år. Även här orsakade av klena materialval med små plastprylar som blir sköra och bryts av efter något år. Lyckas man fixa med någon "Mac Gyver"-lösning så väntar snart nästa överraskning i form av att batteriet slutar fungera... och visar sig vara inbyggt så jäkligt att det är omöjligt att byta utan att bryta upp maskinen med våld.

Snacka om inbyggd livstidsbegränsning och den är troligen noga planerad redan vid ritbordet. Inte bara Philips-grejer som faller in i mönstret såklart, är väl bara det att jag av någon anledning faller för produkternas egenskaper som nya, design etc. Väldigt få tänker på hur grejerna är att serva vid köptillfället och det gör uppenbarligen inte jag heller. Funktionalitet, design vs pris det är kalkylen för det mesta.

• Gilla
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Tre år gammal kyl från Cylinda gav upp i helgen, köldmedia läckt på insidan av skåpet, kompressorn gick hela tiden men dålig kyla. Katastrof.

Spännande att se vad det kommer kosta.
Vet inte om det gäller din kyl men sett helt horribla konstruktioner i en annan tråd här på forumet om "moderna vitvaror". Folk såg att det började komma litet brunt pulver ur ventilationsöppningarna inne i skåpet, visade sig vara att förångaren designats i ett material som rostar sönder och med riktigt rejäla härdar av rost (& bakterier) inne bakom skåpets paneler, detta efter bara några år. Konsekvensen blir att det går hål efter ett tag och kylmediet pyser ut.
___
PS. Här är tråden: https://www.byggahus.se/forum/threa...yl-nagon-som-har-en-aning-vad-det-aer.333909/

... och en till ang något Cylinda-skåp: https://www.byggahus.se/forum/threads/avlagringar-problem-kylskap-cylinda.309419/

Redigerat:
  • Ledsen
  • Arg
  • Gilla
Oliver Eriksson och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vet inte om det gäller din kyl men sett helt horribla konstruktioner i en annan tråd här på forumet om "moderna vitvaror". Folk såg att det började komma litet brunt pulver ur ventilationsöppningarna inne i skåpet, visade sig vara att förångaren designats i ett material som rostar sönder och med riktigt rejäla härdar av rost (& bakterier) inne bakom skåpets paneler, detta efter bara några år. Konsekvensen blir att det går hål efter ett tag och kylmediet pyser ut.
___
PS. Här är tråden: [länk]

... och en till ang något Cylinda-skåp: [länk]
H Harald Blåtumme skrev:
___
PS. Här är tråden: [länk]

... och en till ang något Cylinda-skåp: [länk]
Exakt det felet!

Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Exakt det felet!
Då är det tyvärr inget man kan rädda med "pryl-HLR". Du bör reklamera detta som ett tillverkningsfel om den är mindre än tre år. Det är utbyte av maskin som gäller, eller om de så vill kan de ju byta förångaren med allt vad det innebär. Som jag förstår det väljer de ofta att byta hela skåpet.

Är den mer än tre år kan du kanske hoppas på någon form av Goodwill-uppgörelse. Detta är verkligen inte acceptabelt, det begriper vem som helst att man inte kan sätta korrosionsbenägna material i en förångare i ett kylskåp... hönshjärnor bakom designen ska kosta tillverkaren och inte konsumenten.

___
PS. Jag har själv haft framgång med att reklamera prylar som varit litet äldre än tre år med åberopande av tillverkningsfel. I just detta fall lär det vara extremt svårt att hävda motsatsen som tillverkare så bara kör så det ryker. En del tillverkare har "extended warranty" för vissa fel dessutom och här verkar det synnerligen befogat. Kyl/frys-kombinationer är inga särskilt billiga grejer så det kan vara värt att ta en fight om det detta.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Vad betyder HLR?
Hjärt Lung Räddning

• Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Då är det tyvärr inget man kan rädda med "pryl-HLR". Du bör reklamera detta som ett tillverkningsfel om den är mindre än tre år. Det är utbyte av maskin som gäller, eller om de så vill kan de ju byta förångaren med allt vad det innebär. Som jag förstår det väljer de ofta att byta hela skåpet.

Är den mer än tre år kan du kanske hoppas på någon form av Goodwill-uppgörelse. Detta är verkligen inte acceptabelt, det begriper vem som helst att man inte kan sätta korrosionsbenägna material i en förångare i ett kylskåp... hönshjärnor bakom designen ska kosta tillverkaren och inte konsumenten.

___
PS. Jag har själv haft framgång med att reklamera prylar som varit litet äldre än tre år med åberopande av tillverkningsfel. I just detta fall lär det vara extremt svårt att hävda motsatsen som tillverkare så bara kör så det ryker. En del tillverkare har "extended warranty" för vissa fel dessutom och här verkar det synnerligen befogat. Kyl/frys-kombinationer är inga särskilt billiga grejer så det kan vara värt att ta en fight om det detta.
De jagar kostnader till max för att kunna sälja till lågt pris med bibehållen vinst.Det är då hönshjärnan slår in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.