Ja, min länk var bara ett exempel... Dessutom är dom cellerna på 4Ah, vilket kanske är mer än originalbatteriet?

Jag byggde själv om batteriet i min gamla skruvdragare från 1,5Ah till 4 Ah med såna celler för ett par år sedan. Nu behöver man bara ladda den en gång om året...
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
R roli skrev:
Billigt och billigt, det hänger ju på hur många celler som behöver bytas. Är det alla så krävs det ju 15 celler till en 18V-maskin och med ett pris på 62:-/st så blir det ju 930 kronor vilket borde vara dyrare än att köpa ett nytt batteripack till dragaren. Men är det enstaka celler som strejkar så är "renovering" ett bra alternativ. Har själv några Bosch batteripackar som ligger i beståndsdelar som skall renoveras vilket år som helst nu.... Har liksom inte kommit till skott.
Har man två sämre batteripack tänker jag mej att det kan gå att mäta cellerna och plocka ihop ett fungerande batteri. En så gammal skruvdragare är väl sällan värd att kosta på nytt batteri eller helrenovering med celler för över 900kr.
 
F fribygg skrev:
Har man två sämre batteripack tänker jag mej att det kan gå att mäta cellerna och plocka ihop ett fungerande batteri. En så gammal skruvdragare är väl sällan värd att kosta på nytt batteri eller helrenovering med celler för över 900kr.
Jo, visst är det så. Har tre stycken batteripack till min äldre Boschdragare som just nu inte är i drift. Dessa har jag tänkt "bygga om" till två fungerande men det har inte blivit av. Så nu återstår det att se om dessa batterier i packen som tidigare tog emot laddning fortfarande gör detta....
 
T
Bytte motor i lilla dammsugaren för en femhundring. Den gamla gillade inte betongslipdamm.

Bytt motor på en Festool CTL MINI dammsugare, ligger på en arbetsbänk med synlig STOP-text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du öppnat batteriet och kollat vad det är för celler i det? I 90 falla v 100 är det standardceller som går att köpa ganska billigt.

[länk]
Får säkert tummen ur vilket å som hellst o plocka i sär packen, försökte göra det på en Ryobi maskin men packen var i hop limmad och gick inte att dela utan att riskera att plasten skulle gå sönder. Men dessa kanse är av den modellen att de går att dela.
 
F fribygg skrev:
Har man två sämre batteripack tänker jag mej att det kan gå att mäta cellerna och plocka ihop ett fungerande batteri. En så gammal skruvdragare är väl sällan värd att kosta på nytt batteri eller helrenovering med celler för över 900kr.
Såg att det finns att köpa begagnade UPSer som man kan a battericeller från och använda de hela som celler till handmaskiner.
 
Någon som sitter på knep för att laga knappar? Min Garmin-knapp har gett upp efter 13års tjänst :( Hand håller en sliten Garmin Forerunner 305 med en trasig knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Är det gummimembran så borde flexibelt silikongummi på tub vara en bra början. Är knappen trasig internt så får du kolla vilken sort det är, kanske räcker att göra en ny tryckmekanism som du gjuter fast i gummit. Är det trasig på kretskortsnivå blir det ju mer jobb och du måste riva isär och löda.
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
En knapp borde ju vara perfekt 3-d printningsprojekt..

Har själv ingen printer men har gjutit små plastdetaljer genom att göra gips/gummiform och sedan köra limpistol eller epoxy. Epoxy köper man billiga tuber på Lidl när de har verktygsvecka.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Men så råkade grannen skruva isär sin kaffebryggare och lyckades inte få den tät efter han satte ihop den, så då fick dom den här... (y)
Det är j*kligt enkelt att "råka" skruva sönder saker, eller hur? :cool:
 
M Mr B skrev:
Det är j*kligt enkelt att "råka" skruva sönder saker, eller hur? :cool:
Tja, jag är inte den som dömer.. Det hade kunnat vara jag.. :rofl:
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, jag är inte den som dömer.. Det hade kunnat vara jag.. :rofl:
Eller jag. Det har väl hänt ett par gånger att jag "råkar" skruva sönder något. Har bara prylarna råkat gå sönder innan är det väl en sak... :surprised::p
 
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
Hmmm, jag känner på mig att min signatur passar in här :thinking:
 
Bytt stickpropp och monterat honände på en gammal förlängningssladd, som tidigare gått till hönshuset. När de gjorde om hade de monterat bort honänden:
Närbild på en hållen ände av en avskalad förlängningssladd med synliga trådar och ingen honände.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stickproppen i andra änden hängde snyggt vid vägguttaget...
 
P
Grannens hönshus? ;):D
 
  • Gilla
  • Haha
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.