Byggahus.se

Prylarnas pris: Pryl-HLR

1. kashieda
    Besserwisser · Örebro län · 1 140 inlägg

kashieda

Besserwisser
    Nä, faktiskt vårt eget. Egentligen vore det bra med el där så vi kan få upp en lampa, så det blir lättare att hitta verktygen vi förvarar där nu :)

2. T
    Självbyggare · Skåne · 2 727 inlägg

tompaah7503

Självbyggare
    Fortsätter med krympslangslagningar.

Ett par glasögon som jag använt dagligen, osäker på hur länge men minst 15 om inte 20 år nu. Det billigare paret av et "köp två, få det billigare paret gratis"-erbjudande. Skruven till ena skalmen har trilskats i många år, grundproblemet är att gängan är paj längst ner så den vill komma ut.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-5-26_19-33-45.png

Problemet blev värre och värre sista månaderna så den fick en tillfällig lagning med klar kontorstejp.
    Det förstår vem som helst att laga saker med tejp är en billig nödlösning.

upload_2021-5-26_19-34-16.png

Så, fram med det tunga artilleriet, Kjell & Companys sortimentlåda med krympslangar. Blev faktiskt riktigt bra och det känns som ett par helt nya glasögon nu när de inte sladdrar så dant. Satte en bit krympslang på andra bågen också även om den var i ordning, så att det är moderiktigt symmetriskt. Visserligen innebär detta att bågarna är stelopererade och inte längre går att vika ihop men jag kom inte på något tillfälle då jag verkligen måste vika ihop dem.

upload_2021-5-26_19-36-21.png

:ok:

3. O
    Medlem · 377 inlägg

OMathson

Medlem
    Krympslang med lim? Själv brukar jag pilla i lite gänglåsningsvätska (Loctite 243) i trilskande skalmskruvs gängor.

• Laddar…
  4. AXS
    Medlem · Johanneshov · 1 466 inlägg

AXS

Medlem
    Här är en toppenlänk för dig:

5. AXS

AXS

Medlem
    Har precis gjort hlr på min Miele diskmaskin. En 5 cm lång slang var helt som tuggummi.

Fick montera isär väldigt mycket men kunde sedan byta till en ny slang från Bauhaus för 16:-. Märkte att det var väldigt viktigt med bra slangklämmor, rätt storlek och kläm runt hela ett måste.

6. hsd
    Medlem · Kalmar län , Östra Götaland · 3 963 inlägg

hsd

Medlem
    Nejmen fy, en tuggummislang i en kvalitetsmaskin (syns på prislappen i alla fall)

• Laddar…
  7. AXS

AXS

Medlem
    Ändå 13år! Och delarna finns nya att köpa, men svindyrt såklart.

8. T
    Medlem · 1 810 inlägg
    Man kan ju tycka att slangar i diskmaskiner borde vara lämpade för användningsområdet, men det verkar snarare vara tvärtom. Jag fick byta en bit gummislang i vår gamla Electrolux-maskin, den var hyfsat gedigen förutom ett försänkt spår med betydligt tunnare gummi. Givetvis var det där den läckte.

Dessutom fanns inte bara slangen som reservdel eftersom ena änden på den var fastlimmad i bottentråget. Hade säkert gått att lösa ändå men jag reparerar helst med originaldelar.

upload_2021-6-1_9-23-52.png

• Laddar…
  9. R
    Medlem · Jönköpings län · 572 inlägg

RalleB

Medlem
    nuförtiden så finns det både att köpa/skriva ut batteriadapters. Dvs man kan använda ett annat märkes batterier på ett annat märke.

parkside batterier är populära att använda konvertera till då de är billiga för den kapacitet man får.

Annars kan man punktsvetsa ihop nya batteripackar. här är dock jäkligt viktigt att ens laddare klarar av den batteri typen man tänker använda.

Har t.ex. en hilti TE 5A vara laddare endast klarar NiCad vilket gjorde ett batteripack byte omöjligt utan att köp ny laddare o så.

Blev till att Lipo konvertera den istället såhär:
    http://www.globalclimbing.net/index...78:pimp-my-hilti&catid=49:tech-talk&Itemid=72

10. nino
    Renoverare · Dalarna · 10 114 inlägg

nino

Renoverare
    Dewalt har en stompicka jag är lite sugen på men har bara makita batterier, finns det sån adapter med?

11. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 527 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
  12. R

RalleB

Medlem
    Som ovan länkade till är ett exempel. Du måste bara se till att dina batterier matchar i Volt som den maskinen du vill konvertera till. T.ex 18v makita batteri till 18v dewalt maskin.

finns även otaliga adapters att skriva ut från thingiverse om man har en 3d printer

• Laddar…
  13. R

RalleB

Medlem
    Mitt senaste projekt:

Har en Hilit TE 5A slagborr med NiCad batterier som var helt slut.
    Så började kolla runt efter nya batterier, jodå det finns batterier att köpa. Dock inga NiCd utan Ni-MH.
    Bra tänkte jag tills jag upptäckte att jag har gen.1 laddaren som endast funkar till NiCd....

Så började googla runt, hmm det finns en laddare som funkar till både och:D
    Sen såg jag priset + att jag behöver en extremt sällsynt adapter för mina BP72 batterier...

Så nytt batteri + begagnad laddare med adapter = 1500-2000kr....:cry:

MEN så hittade jag denna sidan: http://www.globalclimbing.net/index...78:pimp-my-hilti&catid=49:tech-talk&Itemid=72

Så jag beställde 2st LiPo 3Sbatterier från hobbyking + en laddare och batteri alarm från amazon.

Själva jobbet att konvertera batteripacken var inget problem. I org. packet så sitter ett stort pack med batterier men det är egentligen 2st separata pack på vardera 12v.

Så nu är maskinen som ny kapacitetsmässigt (ännu bättre kapacitet faktiskt)
    Och maskinen blev bra mycket lättare med en extern pack.
    EF6E972F-46EE-42D0-A05D-CFCE42F57C72.jpeg

P.s detta ”hacket” kan man göra på de flesta batteripack.
    Kanske inte jättesmidigt med separat batteripack till en vanlig skruvdragare men till denna blev det perfekt att ha batterierna i snickarbältet och att den blev sååååå mycket lättare.

D.s har satt alarm/buzzers på vardera batteri så när spänningen sjunker till mitt inställda värde så tjuter de. Då vet jag att det är dags att ladda och batterierna tar inte skada av att ha blivit urladdade för långt.

Det som kvarstår är att skriva ut batterihållare med plats för alarmet/buzzern i petg med min 3d skrivare

14. M
    Medlem · Skåne · 155 inlägg

Mr B

Medlem
    Gör inte misstaget att förvara batterierna fulladdade bara, men det har du säkert koll på.

• Laddar…
  15. G
    Medlem · Västra Götaland · 855 inlägg

gusvo085

Medlem
    Fast moderna lithiumbatterier klarar att förvaras fulladdade. Jag gör det hela tiden och märker inget tapp i kapacitet.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.