Ursäkta avsaknaden av bilder. Jag har en Dysondammsugare som har ett litet motormunstycke som är perfekt för att ta bort katthår från soffan. Motorn gav dock upp, när jag ohm-mätte var det ingen kontakt alls, så förmodligen gav lindningen i motorn upp. Hittade en motor för annat motormunstycke på Amazon för 200 kronor, och slog till. Den var i stort sett perfekt, och nu är soffan fri från katthår igen. Samma dammsugare har tidigare fått ett nytt batteri. Dock är den inte gjord för att mecka med, till skillnad från min robotdammsugare från Roomba som faktiskt är gjord för att byta delar i. (Åtminstone till en viss gräns, sen blir det lite trixigare, men fortfarande smidigare än Dysonen.)
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
hsd
Är det inte dyson som har 100 g krafter :rofl::rofl::rofl:
 
hsd hsd skrev:
Är det inte dyson som har 100 g krafter :rofl::rofl::rofl:
Dom har också "digitala motorer".... :rolleyes:
 
  • Haha
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Dom har också "digitala motorer".... :rolleyes:
Betyder det "trasig" eller "ännu ej trasig" tro?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Betyder det "trasig" eller "ännu ej trasig" tro?
Kanske? :crysmile:

Jag är allergisk mot "marketing wank" och Dyson ligger definitivt högt på den topplistan...
 
'Digital' betyder att den har ett antal distinkta förutbestämda varvtal. Ej att förväxla med 'binär' som bara har två tillstånd.
Dock är det nog inte så marknadsföringsavdelningen menar...
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Växellådan på min skruvdragare började ge upp, upptäckte när jag skulle beställa ny att lådan till FC-systemet nog skulle passa.
Sagt och gjort.
[bild]
[bild]
grym uppgradering!
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
useless useless skrev:
'Digital' betyder att den har ett antal distinkta förutbestämda varvtal. Ej att förväxla med 'binär' som bara har två tillstånd.
Dock är det nog inte så marknadsföringsavdelningen menar...
Jag hörde det i reklam för deras batteridrivna dammsugare, så jag skulle gissa att det är en borstlös motor.. De är ju svåra att få snurr på utan en "confusor to agitate the angry pixies" för att halvcitera en känd Youtube-personlighet... :)
 
  • Haha
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Fick tillbaka min gamla förstärkare från en vän som köpt den av mig för länge sedan, "stendöd".
En googling på problemet och maskinen, en Yamaha RX-V661 från 2007, visar på ett allmänt fel i den serien med att en kondensator som används i spänningsdelningen för att på något häftigt sätt starta maskinen ger upp.
Electrokit hade precis rätt typ, 22nF 630V, och kom med posten idag.
Och med den vaknade maskinen till liv igen :D:geek:
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Gissar att frakten var dyrare än kondingen också...:p
 
P Paxman skrev:
Gissar att frakten var dyrare än kondingen också...:p
Mycket riktigt, 6kr styck och 29kr i frakt.
Funderade på att sambeställa med annat jag skulle ha.
Men jag hade pröjsat rätt mycket mer än 41kr för en kondning om det skulle behövts, och det var värt 29kr att slippa ha åbäket på skrivbordet ;)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Dom har också "digitala motorer".... :rolleyes:
Oklart. Detta var dock motorn i själva munstycket, alltså inte den som står för suget. Tror AVE på Youtube plockat isär nån Dysonpryl och dess motor...
 
S Svante Svenson skrev:
Oklart. Detta var dock motorn i själva munstycket, alltså inte den som står för suget. Tror AVE på Youtube plockat isär nån Dysonpryl och dess motor...
Japp, flera till och med.. Både dammsugare och nån hårfön tror jag...
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Mycket riktigt, 6kr styck och 29kr i frakt.
Funderade på att sambeställa med annat jag skulle ha.
Men jag hade pröjsat rätt mycket mer än 41kr för en kondning om det skulle behövts, och det var värt 29kr att slippa ha åbäket på skrivbordet ;)
Har för mig att Electrokit har billigaste enhetsfrakt till privatperson och nu finns ju inte Elfa kvar i Solna längre så det blir många "några kronor" beställningar med 29:- frakt numera till EK.
 
A anis16 skrev:
Har för mig att Electrokit har billigaste enhetsfrakt till privatperson och nu finns ju inte Elfa kvar i Solna längre så det blir många "några kronor" beställningar med 29:- frakt numera till EK.
Jag har övergett Elfa sedan 10år, använde dem en gång på mitt första jobb, när jag får hem prylarna saknades hälften trots att det skulle finnas i lager, och villa prylar var fel sak.

Nuförtiden håller jag mig till farnell eller digikey, ibland även mouser.
(På det jobbet låg vi dessutom tidigt på UPS-slinga, så en beställning från farnell innan 18 och man hade prylarna innan frukosten vid 9 dagen efter).
Ett varningens finger för digikey nuförtiden, de har börjat med "marketplace" så helt plötsligt finns det prylar från andra på sidan...

Electrokit har ju inte världens största sortiment dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.