Byggahus.se
T Thomas_Blekinge skrev:
Den kanske är lite slöare här i sydost
DETTA VAR BARA ETT SKÄMT!!!
Jag vet själv att frekvensen pendlar i väldigt snäva intervaller kring 50 Hz. Däremot kan jag tro att någonting i klockan gör att den inte räknar exakt varje svängning. Sen kan sakta sig ett par minuter per vecka.

senaste HLR jag körde var på min fars cirkelsåg, skyddet hade hoppat över och låst sig inuti maskinen. Efter 15 minuters ivrigt skruvande var den som ny igen.

Diskmaskinen hemma hade haft besök av möss, drog ut den montera av sidorna, konstatera faktum och ersatta en bit kabel med ny kabel och den gick som en klocka igen.

Styrningen till ventilationen fick nya löddningar till matningen och snurrar på igen

Poolpumpen fick ett lagerbyte för något år sedan, sen fortsatte den att pumpa vidare.

Alltid skönt att slippa köpa nytt :)

• Gilla
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
Bytts startkondensator i poolpumpen 8 uF 110 kr

• Gilla
Mick13 och 1 till
  • Laddar…
Bytte kondensatorer i förstärkaren, från att tagit 10-15 min att visa bild så funkar den nu direkt.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Har räddat ett äldre PA-slutsteg genom att byta en liten kondensator i skyddskretsen.
Har även bytt de stora glättningskondensatorerna i en äldre förstärkare, tuffar på än många år senare.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Nästa story:

Förra sommaren så hade möss ätit upp bränsleslangen till min bensintrimmer. Den gick definitivt inte att byta utan att hela motorn skulle tas isär och det såg ut som att det inte skulle gå heller då delar var limmade också. Klippte av resterna av slangen i bägge ändar och skarvade in en slang som hade samma innerdiameter som den gamla hade i ytterdiameter. Fungerar perfekt!

• Gilla
Finnpucko och 3 till
  • Laddar…
Alla sätt är bra utom de dåliga!

• Gilla
GoranSte och 3 till
  • Laddar…
Jag har lagat många leksaker. Det konstiga är att det vanligaste är att fjädern till batterier har slappat till sig... Nästa planerade lagning blir ett par eldrivna vattenpistoler där pumpen består av ett mjukt rör som pressas mellan två rullar för att få tryck, men slangen har åldrats och är inte längre mjuk.

VidarH VidarH skrev:
Det konstiga är att det vanligaste är att fjädern till batterier har slappat till sig...
Det beror säkert på att prylarna hanteras våldsamt så att batterierna hamrar in fjädrarna. Jag har råkat ut för samma sak när man tappat en fjärrkontroll i golvet i exakt rätt vinkel.

T Thomas_Blekinge skrev:
DETTA VAR BARA ETT SKÄMT!!!
Jag vet själv att frekvensen pendlar i väldigt snäva intervaller kring 50 Hz. Däremot kan jag tro att någonting i klockan gör att den inte räknar exakt varje svängning. Sen kan sakta sig ett par minuter per vecka.
Efter att vi installerat växelriktare som visar nätfrekvensen så har jag noterat att den ganska ofta är under 50.00 Hz. Inte ovanligt att den ligger neråt 49.97 Hz. Procentuellt motsvarar denna avvikelse 6 minuter per vecka. Så om din klocka sackar i det häradet kanske det just är nätfrekvensen som är boven.

• Gilla
Garpen
  • Laddar…
I våras fick vår nästan 20 år gamla Husqvarna Ballerina-tvättmaskin en ny drivrem, den gamla desintegrerade hastigt.
Det var en rejäl utmaning att kränga på remmen, den var minst sagt tight. Men nu går maskinen bra igen, den fick en rejäl rengöring i alla skarvar och annat så den såg nästan ny ut.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Kul tråd! :)

1. Luftvärmepumpen till garaget la av för ett par år sedan. Visade sig vara kortslutning i frostkabeln på utedelen. Beställde ny sådan för ett par hundralappar och det var lite meckigt att komma åt allt men det gick med lite tålamod.

2. 4år gammal dammsugare från Electrolux slutade fungera. Öppnade hela dammsugaren och plockade ner den i molekyler, trots det kunde jag inte hitta felet. Satte ihop den igen och var inställd på att slänga den. Då kom jag på det sista (SOM BORDE VARIT DET FÖRSTA!) jag kunde kolla. Strömkontakten i kabeln...... givetvis glapp där efter att man dragit ut kontakten med hjälp av kabeln istället för att hålla i kontakten åtskilliga ggr!! Enkelt åtgärdat, klipp av och på med en ny kontakt. :crysmile::crysmile::crysmile:

3. AC’n på bilen la av. Verkstaden ville ha 20.000kr för byte av pump. Inte en chans tänkte jag.... felsökte och fann att elektromagneten inte längre funkade. Beställde ny del från Tyskland, 1000kr. Lödade lite kontakter mm och monterade ihop och funkade fint efter det! (y)

4. Tvättmaskinen la av med felkod. Fick hjälp av byggahus att lokalisera att det var kolen till motorn som var kass. Beställde nya för några hundralappar och bytte dessa. Tyvärr var man tvungen att göra en mjukvaruåterställning med hjälp av massa knapptryckningar som inte gick att finna på nätet. Så Siemens tekniker fick komma hit och knappa in, sedan funkade den igen!! Teknikern tyckte synd om mig men var ju tvungen att fakturera, men gjorde det billigaste möjligaste. :)

5. Senast var bergvärmepumpen i söndags som löste ut säkringarna, detta efter storm och regn. Plockade isär fronten och plastkåpor till elektroniken och fann att allt var blött!! Torkade av och blåste med hårfön för att torka... lät stå ett dygn för att få bort all fukt och nu startade den igen. Inget jätteingrepp från min sida så sett, men den obändige hade nog trots allt ringt serviceteknikern med en gång. Så nu pågår min felsökning vart vattnet kom ifrån.... men det utrönas i en annan tråd på denna sida! (y):)

6. Alla otaliga iPhones man lagat, displayer batterier, Hemma knappen, bakstycken mm.....

7...... ja det finns nog mycket mer! :crysmile::rofl::crysmile:

Tror vi som lagar saker själva ändå ska vara ganska stolta. Faktiskt inte alla som klarar det!

Så BRA JOBBAT ALLIHOPA! (y)(y):D:D:beer:

• Gilla
gaia och 16 till
  • Laddar…
Min första tanke är alltid att se om saker går att laga, ibland till familjens förtret. Men det är både en ekonomisk och ideologisk fråga tycker jag. Vi kan inte hålla på att köpa och slänga, köpa och slänga, vår planet håller inte för det.

* Brödrosten fixade jag redan i sena tonåren. Det var själva brytarkontakten som hade brunnit av efter för många gnistor. Lätt fixat, dum konstruktion.

* Leksaker när barnen var små — jag hade kunnat jobba heltid som leksaksreparatör! Det var grejer JÄMT. Det berör mig särskilt illa eftersom barnen ju får såna känsloband till favoritleksakerna. Visst måste de lära sig att saker går sönder, men det hinner de sannerligen lära sig tids nog ändå.

* Min gamla no-name-vinkelslip! Köpt för nästan ingenting på lågprisvaruhus för snart 20 år sen. Använt den MASSOR. Till slut gav elkabelanslutningen upp, men en stunds meck senare så var den igång igen.

* Kablar och kontakter, kärevänner hur mycket sånt jag återuppväckt från de döda. En gång var jag på intensivkurs i en vecka på ”min” gamla bibelskola i Belgien. Inget att göra på kvällarna — hoppsan, här i musikförrådet står en hel stor svart sopsäck (160 liter eller vad det är) full med trasiga kablar. Fram med skolans lödkolv! När veckan var slut var säcken tom.

* Min hårt använda excenterslip. Ett par avbrunna kablar inuti, snabbt åtgärdat! Tyvärr gav motorn senare upp, men jag hade fått många, många arbetstimmar ur den ändå.

Med mera, med mera.

• Gilla
MoaBrittis och 3 till
  • Laddar…
Oj...jag lagar alltid allt jag kan! Det är till och med så att jag har som hobby att köpa trasiga verktyg och maskiner som jag fixar för att sälja. Många skruvdragare, sticksågar och andra maskiner av proffsmodell har passerat min verkstad. Det inte många vet är att reservdelar till just elmaskiner är förvånansvärt billiga.

Hur många gräsklippare hamnar varje vår i återvinningscentralernas containrar bara för att skitbensinen vi har i dag sätter igen förgasarna? Flera sådana har också passerat mitt garage. Just nu har jag två som inte hunnit säljas iväg pga långa frakttider på reservdelar.

Frugan ville absolut ha en torktumlare som matchade Miele-tvättmaskinen. På Facebook lades det ut en defekt d:surprised: gratis några kvarter bort. Den behövde nya släpskor på trumman så funkade den perfekt! Kostnad 350 kr!

Frun har något mobilabonnemang som gör att hon kan byta till ny telefon regelbundet. Jag tar alltid över hennes gamla och byter batteri eller skärm om det behövs. Instruktioner och delar finns lättillgängliga till överkomliga priser på nätet.

Fläkten till varmluftugnen var inte helt pålitlig...ibland snurrade den inte igång vilket inte var så kul när värmeelementet glödde. Frun föreslog en ny ugn...icke!! Först testade jag att smörja motorn (ytterst försiktigt) men det hjälpte bara tillfälligt. En ny motor kostade en femhunka och var väldigt enkel att byta. Många pengar sparade som kunnat läggas på något roligare än en ny ugn!

Jag håller med crazytok; vi ska vara stolta! Jag finner en otrolig tillfredsställelse att ta något som andra ser som skräp och bara hade slängt, och fixa det. Ge saken nytt liv och många år till innan den måste slängas på riktigt. Speciellt tillfredsställande är det att fixa något som någon annan tänkt slänga och att den sedan kan glädja en tredje person. Jag står som mellanhanden som möjliggjort detta.

Om jag skulle ha ett valspråk så skulle det vara "Återvinning är bra...men återbruk är oslagbart!". :D

• Gilla
Workingclasshero och 14 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Efter att vi installerat växelriktare som visar nätfrekvensen så har jag noterat att den ganska ofta är under 50.00 Hz. Inte ovanligt att den ligger neråt 49.97 Hz. Procentuellt motsvarar denna avvikelse 6 minuter per vecka. Så om din klocka sackar i det häradet kanske det just är nätfrekvensen som är boven.
Det kör man ifatt på natten när lasten är lägre. Nu ligger den på 50,03Hz

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.