Jag kan bara hänvisa till min länk i inlägg #1 till Elsäks press release:

Snart ska det bli möjligt att bli behörig elinstallatör även om man saknar intyg om utbildning och praktik. Elsäkerhetsverket har fått i uppdrag att i en förstudie ange förutsättningarna för sökande att genomföra ett prov.

Givetvis kommer detta att stötas och blötas, och den som lever får se.

Det kommer att bli spännande. :)

• Gilla
yxis och 3 till
  • Laddar…
Naturligtvis komer inte en lekman, dvs någon som aldrig skalat en kabel, klara det praktiska provet...allt annat är otänkbart.
Så några hobbyelektriker kommer vi inte att se, det kommer att krävas praktisk erfarenhet, "år i yrket" om du så vill.
Men läser man innantill så vill Elsäkerhetsverket bort från krav på praktiktid, bort från intyg. Man är inte glad över att branchen uppfinner egna "regler" om vem som får koppa och inte osv. Sådant vill en myndighet sköta sjäv.
*Man vill inte ha några krav på anställning, egen firma osv, "juridiska förhållanden som inte påverkar behörigheten".
Har du erforderliga kunskaper och kan visa detta vid praktiska och teoretiska prov får du en behörighet.
Det kommer inte att krävas timmar och år hit och dit i svensk firma.
Men det kommer krävas att du har kunskaper, annar klarar du inte provet. Hur och hur lång tid som gått åt för att tillägna sig dessa kunskaper kommer kvitta.

• Gilla
yxis och 3 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Jag kan bara hänvisa till min länk i inlägg #1 till Elsäks press release:

Snart ska det bli möjligt att bli behörig elinstallatör även om man saknar intyg om utbildning och praktik. Elsäkerhetsverket har fått i uppdrag att i en förstudie ange förutsättningarna för sökande att genomföra ett prov.

Givetvis kommer detta att stötas och blötas, och den som lever får se.

Det kommer att bli spännande. :)
Ja, du får väl tro vad du vill om den saken men om du inte kan läsa och förstå det jag skrivit och i synnerhet efter det jag pratat med elsäkerhetsverket så lär det ju inte gå fram i vilket fall som helst vad huvudsyftet med ändringen är och innebär.
Läs även resten som tillhör din citerade text och du inser snart att det handlar återigen om folk i yrket, svenskutbildade som de som är utbildade i annat land, man kan ju inte tolka texter från myndigheter och andra byråkrater med grund i förhoppningar, man måste vara realist i det här fallet.
Din länkade text vänder sig först och främst till de som jobbar på elfirma och inte kan få fram intyg men vill uppvisa sin kompetens mot konsument ändå.

Vi kanske kan enas om att lagförslaget främst handlar om elyrkesfolk.

Fotografen skrev:
Naturligtvis komer inte en lekman, dvs någon som aldrig skalat en kabel, klara det praktiska provet...allt annat är otänkbart.
Så några hobbyelektriker kommer vi inte att se, det kommer att krävas praktisk erfarenhet, "år i yrket" om du så vill.
Men läser man innantill så vill Elsäkerhetsverket bort från krav på praktiktid, bort från intyg. Man är inte glad över att branchen uppfinner egna "regler" om vem som får koppa och inte osv. Sådant vill en myndighet sköta sjäv.
*Man vill inte ha några krav på anställning, egen firma osv, "juridiska förhållanden som inte påverkar behörigheten".
Har du erforderliga kunskaper och kan visa detta vid praktiska och teoretiska prov får du en behörighet.
Det kommer inte att krävas timmar och år hit och dit i svensk firma.
Men det kommer krävas att du har kunskaper, annar klarar du inte provet. Hur och hur lång tid som gått åt för att tillägna sig dessa kunskaper kommer kvitta.
Nja.....nu tolkar du nog texten mer så att det passar in till dina egna förhoppningar. Verket vill inte alls ha bort praktiktid, tvärtom, de ser gärna att yrkesverksamma har erfarenhet.

Hobbyelektriker är en person som i det eventuella fallet skulle få ut behörighet men inte jobba med det organiserat som yrke, enligt mig och mina inlägg.

Bort från intyg vill dom inte heller, dom vill dels införa ett substitut till det certifikat man nu får från ECY och jämnställa det med en ABL behörighet plus att dom gärna ser att yrkesverksamma går kurser för vidare kunskaper osv.

Det står i elsäkerhetsverkets egna skrifter om vem som får koppla och inte. det kommer även i framtiden också visa på detta, dvs då kanske att det gäller de som har denna ev behörighet.

Några krav utöver att ha klarat provet är inte faställt än, det diskuteras och de är inte emot något sånt, tex så hade det ju pratas om 2 års praktisk erfarenhet. Det övriga du skriver om att inte ha krav på anställning, firma osv har du lyckats klippa ut en snutt ur sitt sammanhang. Ingenstans kan man läsa om att de INTE vill ha krav på anställning, firma osv, det där har du fabricerat själv efter önsketänkande. Däremot så menar dom att man inte behöver vara anställd eller ha firma och ta de juridiska konsekvenserna personligen så som ett företag har, detta för att skydda den ANSTÄLLDE, inte för att släppa lös hobbyelektriker. De menar att det är dumt som det är nu att en i yrket utan behörighet ska behöva vara olaglig så fort denne har stämplat ut för dagen och ändå vill göra ett jobb i hemmet....DEN I YRKET alltså.......

Visst är det så att om man blir godkänd på provet så är man godkänd på provet, men det är fortfarande ett förslag som ligger med huvudtanke på de yrkesverksamma i branschen samt att om ytterligare krav kommer att ställas diskuteras, inget är i närheten av att vara färdigt i detta förslag, näringsdepartimentet har inte gjort mycket med det än så länge.

Om det kommer att krävas timmar eller år i erfarenhet vet ingen än till 100%, inte ens elsäkerhetsverket då det fortfarande är ett förslag som ligger och när alla andra inkl SEF och EIO fått säga sitt så....ja, räkna med ytterligare krav, tex två års praktiskt arbete i yrket, något som tydligen diskuterats lite redan.

Om det är så att du eller någon annan tror att förslaget som det ser ut nu kommer att bli det slutgiltiga så är det helt fel. Enligt den jag pratatde med på verket så är det långt ifrån färdigt och som sagt, bara ett förslag som det ska byggas vidare på.....om det överhuvudtaget kommer att gå igenom.

Tror du mig inte så gör som jag, ring verket och be att få prata med någon som handhar behörighetsfrågor, jag lovar att du kommer inte få ett direkt rakt svar på något mer än att det fortfarande arbetas med det samt att den text som nu finns ute att läsa om saken bara är en början, något för andra instanser, organisationer och aktörer att reagera över tills ett slutgiltigt förslag lagts fram. Inget är spikat i förslagets utformning.

Bo.Siltberg skrev:
Ja.....det är ju liksom tanken för ändringen i grund och botten.

Glufsglufs skrev:
Din länkade text vänder sig först och främst till de som jobbar på elfirma och inte kan få fram intyg men vill uppvisa sin kompetens mot konsument ändå.
Du menar på fullt allvar att dom lägger om hela regelsystemet för att det finns yrkesmän i Sverige som (helt osannolikt) inte kan få praktikintyg från sin arbetsgivare och därför inte ta ut egen behörighet?!

Nu får du ge dej..

Den ANDRA kategorin skulle enligt ditt resonemang vara odokumenterade utlänningar som skulle kunna ta ut svensk behörighet genom att göra ett prov, medan jag som är svenskutbildad civing inte skulle få göra det? :x

..Ge dej igen.. :D

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Du menar på fullt allvar att dom lägger om hela regelsystemet för att det finns yrkesmän i Sverige som (helt osannolikt) inte kan få praktikintyg från sin arbetsgivare och därför inte ta ut egen behörighet?!

Nu får du ge dej..

Den ANDRA kategorin skulle enligt ditt resonemang vara odokumenterade utlänningar som skulle kunna ta ut svensk behörighet genom att göra ett prov, medan jag som är svenskutbildad civing inte skulle få göra det? :x

..Ge dej igen.. :D
Det är snarare du som ska ge dig....hur läser du egentligen....du snackar ju själv om EU direktiv osv osv. Klart det handlar dels om svenskar i yrket som inte kan få fram intyg, främst intyg på det teoretiska men ändå har kunskapen att kunna vara en behörig installatör. Sen finns det säkert ett fåtal som inte kan få fram arbetsgivarintyg och liknande av olika anledningar men det stora är väl att man med utbildning/erfarenhet/kunskaper från annat land ska kunna jobba i sverige som elektriker, dvs ha det som YRKE.

Men vi kan vrida på det.....menar du på fullt allvar att regelsystemet läggs om så att alla som vill pula hemma ska ha möjligheten att kunna ta ut en behörighet????? För det förenklar ju myndighetens översyn och kontroll verkligen....mmmm

Nä....det är till för att yrkesverksamma elkopplare ska kunna få ett kompetensbevis att visa upp för konsument, de yrkesverksamma har betydligt mer kunskaper likvärdiga den som innehar behörigheten idag än 1919 då elektrikern gick i rock och hatt för att själv bara göra finjobbet.

Du borde nog mer sluta tro i egen förhoppning över det hela och ringa själv till verket.....du blir nog inte överlycklig över de svar du får, det märks ju redan nu när du får helt andra tolkningar på texterna än vad du själv önskar....jag är bara realistisk utan några som helst förhoppningar åt det ena eller det andra hållet.
Om man kunde överlåta behörighet så skulle du kunna få min för jag har i nuläget ingen nytta av den.

Glufsglufs skrev:
*
Om man kunde överlåta behörighet så skulle du kunna få min för jag har i nuläget ingen nytta av den.
Så det är till att vara "hobbyelektriker" nuförtiden då?*:p

Glufsglufs skrev:
Men vi kan vrida på det.....menar du på fullt allvar att regelsystemet läggs om så att alla som vill pula hemma ska ha möjligheten att kunna ta ut en behörighet????? För det förenklar ju myndighetens översyn och kontroll verkligen....mmmm

Nä....det är till för att yrkesverksamma elkopplare ska kunna få ett kompetensbevis att visa upp för konsument, de yrkesverksamma har betydligt mer kunskaper likvärdiga den som innehar behörigheten idag än 1919 då elektrikern gick i rock och hatt för att själv bara göra finjobbet.
Det finns väl inget stort uttalat behov att kunna uppvisa ett kompetensbevis för en konsument. Det skulle man ENKELT kunna göra idag med ett ID-kort där det står att Yrkesmannen arbetar i en organisation (företag) som garanterar hans kompetens en enlighet med gällande lag och föreskrifter. Det skulle så gott som alla konsumenter acceptera. Det är samma sak våtrumscertifiering och liknande.

Det FINNS däremot ett stort behov av är att uppfylla EUs krav på rörlighet över gränserna, och detta löser man med ett prov.

Sedan är det inget konstigt med prov. Det förekommer överallt i samhället, körkort är väl det vanligaste. Man visar att man har de teoretiska och praktiska kunskaperna och så får man en behörighet. Och varför skulle inte den som vill ta en behörighet för skojs skull kunna göra det? Vad man sedan använder sina kunskaper till är väl var mans ensak.

Jag känner för övrigt personligen en elektriker som fick ut sin ABL via en praktik som gick ut på att resa kraftledningsstolpar i två år, och han hade aldrig klarat ett praktisk prov av den typ som diskuteras här. Därmed får man nog anse att det vore ett steg framåt med prov som fastställer att den enskilde verkligen besitter den kompetens som erfordras.

Men, som sagt, den som lever får se.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Det finns väl inget stort uttalat behov att kunna uppvisa ett kompetensbevis för en konsument. Det skulle man ENKELT kunna göra idag med ett ID-kort där det står att Yrkesmannen arbetar i en organisation (företag) som garanterar hans kompetens en enlighet med gällande lag och föreskrifter. Det skulle så gott som alla konsumenter acceptera. Det är samma sak våtrumscertifiering och liknande.

Det FINNS däremot ett stort behov av är att uppfylla EUs krav på rörlighet över gränserna, och detta löser man med ett prov.

Sedan är det inget konstigt med prov. Det förekommer överallt i samhället, körkort är väl det vanligaste. Man visar att man har de teoretiska och praktiska kunskaperna och så får man en behörighet. Och varför skulle inte den som vill ta en behörighet för skojs skull kunna göra det? Vad man sedan använder sina kunskaper till är väl var mans ensak.

Jag känner för övrigt personligen en elektriker som fick ut sin ABL via en praktik som gick ut på att resa kraftledningsstolpar i två år, och han hade aldrig klarat ett praktisk prov av den typ som diskuteras här. Därmed får man nog anse att det vore ett steg framåt med prov som fastställer att den enskilde verkligen besitter den kompetens som erfordras.

Men, som sagt, den som lever får se.
Men jösses vad envist det här var då. Jag har själv pratat med en anställd på elsäkerhetsverket som handhar behörighetsfrågor och han sa klart och tydligt att förslaget är framtaget för yrkesfolk för att konsument ska kunna veta att personen i fråga har dokumenterad kompetens PUNKT!

Jag har aldrig sagt att det är något konstigt med prov och att själva provet exempelvis skulle vara förbehållet vissa personer, däremot hur det kommer att se ut med övriga krav för att få ut en ev behörighet efter godkänt provresultat är en helt annan sak och det diskuteras bland de inblandade som ser över förslaget.

Det är ju det jag menar, det kommer att krävas kurser för både lekmän och yrkesfolk som vill ha en behörighet men vad för ev krav som kommer att ställas vid sidan om i slutändan återstår att se och som sagt, läs på elsäkerhetsverkets sida om de remissvar de fått så ser du var i branschen motståndet ligger samt hur de motiverar och var de positiva finns. Tänk sedan efter om vad du själv tror det slutar om förslaget går igenom och alla kompromisser gjorts osv osv.

Redigerat:
Fotografen skrev:
Så det är till att vara "hobbyelektriker" nuförtiden då?*:p
Ja...har du en annan benämning så kan jag kanske ta åt mig av det också ;)

Glufsglufs skrev:
Bo.Siltberg skrev:
Ja.....det är ju liksom tanken för ändringen i grund och botten.
Men inte enbart ;)

Må så vara att det vänder sig till yrkesfolk.

Vad är det som hindrar icke yrkesfolk att göra testet?

Om nu någon ur denna 'kategori' klarar testar, om än mot förmodan, kan man anse att de är tillräckligt kunniga?

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Jag skulle knappast anställa en som inte kunde uppvisa mer än ett klarat prov, som annat än som lärling. Det innebär bla. att man knappast är tillräckligt kunnig bara för att man klarat ett prov, möjligen i lagens mening men knappast som hantverkare som ska försörja sig på sina yrkeskunskaper.
Det är inte enbart för att "jävlas" det är en rätt lång period innan man blir "fullbetald" om man ska gå elektrikerbanan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.