64 753 läst ·
405 svar
65k läst
405 svar
Prov - ett sätt att bli behörig utan intyg
Steamboy skrev:Jag håller inte med och jag tycker du gör det väldigt enkelt för dig genom att dela in världen i elektriker och lekmän. Jag tror precis som du att den genomsnittlige mannen på gatan eller den glada hemmafixaren knappast kommer kunna, vilja eller en försöka skaffa sig en behörighet. Även om någon enstaka hemmafixande ingenjör, tekniker eller elnörd säker skulle fixa det är det inte det som är det väsentliga. Istället handlar det om andra yrkeskårer som idag inte får röra el men där någon form av elektrisk installation ingår i deras dagliga yrkesarbete. Om det genom ett kombinerat praktiskt och teoretisk prov blir möjligt för plattsättare att få tillstånda att själva lägga golvvärme är det fantastiskt bra för dem och för deras kunderna. Om en snickare kan få tillstånd att dra rör, ledningar och klamra kabel skulle det spara massor med tid. Listan med yrken med "installationsbehov" kan göras lång. När elektriska apparater blivit en så central del av alla samhällets funktioner är det inte längre rimligt skapa ett monopol för en enskild yrkesgrupp. Istället borde det öppnas upp för alla yrkeskårer och elsäkerhetsverkets uppgift borde vara att se till att detta kan göras på ett säkert och kontrollerbart sätt snarare än att slå vakt om ett hundra år gammal skråtänk.
För det första....detta evinerliga tjat om skrå....elbranschen har aldrig ingått i något skrå eller dess efterföljande varianter. Men...jaja, du får tolka det hela som du vill men hur mycket än mannen på gatan kommer att klara div prov så kommer inte en behörighet att läggas dennes hand iaf för elsäkerhetsverket vill ha det kontrollerbartbart på ett enkelt sett och därmed ge personer I YRKET möjlighet att legitimera sig som kunniga genom att visa upp en typ av licens, något som är en vidareutveckling av det certifikat man får utfärdat av ECY efter fullgjord utbildning och lärlingstid. Det kommer att krävas mer av alla än att bara klara provet och det hänger då bland annat på erfarenhet i yrket.
Sen är det inte jag som delar in folk mellan elektriker och lekmän, det gör branschen. För min del kvittar det vem som jobbar med vad och varför, jag är bara realist och inser att ingen av de inblandade organisationer, förbund, instanser osv osv har någon som helst nytta av hobbyelektriker av olika anledningar. Sen är inte indelningen (om det nu finns någon men du påstår ju det iaf) mellan elektriker och lekmän utan mellan kunniga personer med mångårig yrkeserfarenhet och de utan.
Redigerat:
Alla som någon gång "tok-pluggat" inför ett stort prov vet att det är relativt enkelt att lära sig allt som behövs för att klara av ett prov. Men hur mycket av detta minns man 2 månader senare?
För allas säkerhet så får vi hoppas att det inte bara kommer bli ett prov som krävs för att få utföra elinstallationer.
Tänk om allt som krävdes för att bli läkare var att man klarade ett prov? Utan någon form av krav på utbildning eller praktik.
För allas säkerhet så får vi hoppas att det inte bara kommer bli ett prov som krävs för att få utföra elinstallationer.
Tänk om allt som krävdes för att bli läkare var att man klarade ett prov? Utan någon form av krav på utbildning eller praktik.
Läs de dokument som jag länkat till i sin helhet, återkom sedan...Glufsglufs skrev:hur mycket än mannen på gatan kommer att klara div prov så kommer inte en behörighet att läggas dennes hand iaf för elsäkerhetsverket vill ha det kontrollerbartbart på ett enkelt sett och därmed ge personer I YRKET möjlighet att legitimera sig som kunniga genom att visa upp en typ av licens, något som är en vidareutveckling av det certifikat man får utfärdat av ECY efter fullgjord utbildning och lärlingstid. Det kommer att krävas mer av alla än att bara klara provet och det hänger då bland annat på erfarenhet i yrket.
Denna är ju rätt intressant.
Och denna:13. Det finns de i branschen som menar att det kommer att kosta 100 000 tals kronor med det nya förslaget – har de fel alltså?
-Den uppgift på 100 000 kronor för ett prov eller kostnader som skulle kunna uppkomma i samband med ett kompetensprov, till exempel utbildningskrav, är inte hämtad från det förslag som vi lämnat in. Vi har inte heller föreslagit något krav på utbildning som skulle kunna medföra så höga kostnader för en privatperson. Vi vill tvärtom att kostnaderna ska minska genom att ta bort regler om krav på viss utbildning.
23. Hur ska det gå till att få ett eget kompetensbevis?
-Klarar man det kompetensprov som vi föreslår kommer man att få ett kompetensbevis. I vårt förslag menar vi att provet ska motsvara dagens ABL-behörighet. För att få högspänningskompetens krävs att man utöver provet också kan visa på att man genomfört praktik på högspänningsanläggningar.
Redigerat:
Jag tror praktikdelen på provet kommer att sätta alla utan verklig praktisk erfarenhet på det hala. Handlaget för att skarva tunga jordkablar eller skruva i industricentraler är inget man tillägnar sig genom att plugga en helg.Rrrrr skrev:Alla som någon gång "tok-pluggat" inför ett stort prov vet att det är relativt enkelt att lära sig allt som behövs för att klara av ett prov. Men hur mycket av detta minns man 2 månader senare?
I det länkade materialet tyckte jag det framskymtade att materialet för det praktiska provet förväntades gå lös på 2000 kr per elev, så det handlar nog inte bara om att koppla ihop en normcentral med några meter RK som enda förbrukningsmaterial.
Jag har läst den texten många gånger och jag ser fortfarande att det bara handlar om personer i yrket, antingen är det text om den som innehar behörighet i det system som är nu kontra de utan behörighet men ändock jobbar under behörighet. Inget om lekmän. Det handlar om ett "byte" av nuvarande yrkespersoners certifiakt som ECY utfärdat till ett mer omfattande "yrkesbevis". Men för att lägga lock på just detta så står det klart och tydligt i §6 "Elinstallationsbehörighet får endast meddelas den som har avlagt godkänt prov förmycke_nu skrev:
elinstallationsbehörighet (elinstallationsprov) och i förekommande fall dokumenterat
fullgjord praktiktjänstgöring."
Observera det jag markerat!!!!!!!!!!
Men hur som, det är då inte lätt att diskutera en sån här sak med personer som tolkar texter med grund av personliga förhoppningar och inte ser nyktert och realistiskt på det hela. Ni vet ju själva hur "träaktig" branschen är om man räknar in alla typer av aktörer som är inblandade så att tro att elsäkerhetsverket skulle släppa ut behörigheter till personer utan praktisk erfarenhet som inte motsvarar dagens krav på dito är ju bara naivt.
Jag har gjort det....flera gånger och kommenterat det via annat inlägg strax före det här, men om du kan plocka ut något som säger motsatsen till vad jag påstår (dvs att lekman kommer att kunna få ut en behörighet utan mångårig praktisk erfarenhet osv) så är du välkommen att visa det, jag är inte den som är den, jag kan ju ha missat något, men jag vet hur branschen funkar och jag tror mig förstå ganska klart vad elsäkerhetsverket är ute efter och det är då inte vad vissa här tror.Fotografen skrev:
Det där med 100.000 kr är väl något SEF räknade fram som en totalkostnad inklusive förluster då man skickar en av sina anställda på utbildning osv osv osv....hur dom fick fram den summan vilket är typ dubbelt så dyrt som nu förstår jag inte riktigt.uno83 skrev:
I förekommande fall avser högspänningsbehörighet, vilken även i framtiden kommer att kräva praktik. Detta framgår klart på flera ställen.Glufsglufs skrev:Jag har gjort det....flera gånger och kommenterat det via annat inlägg strax före det här, men om du kan plocka ut något som säger motsatsen till vad jag påstår (dvs att lekman kommer att kunna få ut en behörighet utan mångårig praktisk erfarenhet osv) så är du välkommen att visa det, jag är inte den som är den, jag kan ju ha missat något, men jag vet hur branschen funkar och jag tror mig förstå ganska klart vad elsäkerhetsverket är ute efter och det är då inte vad vissa här tror.
och i förekommande fall dokumenterat
fullgjord praktiktjänstgöring."
Observera det jag markerat!!!!!!!!!!
Du kan inte hänvisa till "hur branchen funkar", det är just det som kommer att ändras.
It's a brand new world.
Nä, det ska inte ändras i stort, det ska förenkla elsäkerhetsverkets översyn och ta bort förhållandet behörig installatör och personer som jobbar under annans behörighet till att alla inom yrket ska ha eget lika "ansvar". Fortfarande inget som ska förenklar för lekman att plocka ut en behörighet, att ha ett gäng hobbyelektriker ute i landet är inget någon i branschen är intresserad av, varken organisationer eller myndigheter.mycke_nu skrev:
Jag kan ju fortsätta mata på då du verkligen tolkar det hela till personligt syfte. §2: "Utan hinder av första stycket får elinstallationsarbete utföras av den som genomgår utbildning eller fullgör praktik i syfte att få behörighet." I kommentaren efter så ser man att det behandlar yrkesfolk!!!
I komentaren till §5 så ser man återigen att det handlar om förhållandet elinstalatör och yrkesman, dvs att yrkesman (elektriker) själv ska kunna ta över det "ansvar" som nu ligger på behörig installatör....alltså, vi pratar fortfarande endast om personer i yrket.
I §6 som du återanknyter till så säger den inte ett dugg om att det just skulle gälla behörighet för högspänning, i förekommande fall kan likväl gälla all installation då det INTE står någonstans att man inte skulle behöva praktik, tänk nu på att det är en lagtext författad av en myndighet. Känner man till verkets sätt att skriva samt svara på frågor så.....ja, praktik kommer att behövas för alla samt om man återknyter till §2 så går det mer till klarhet.
§8 säger det mesta, provet ska knyta an till praktisk erfarenhet.....i efterföljande kommentar påvisas det speciellt om praktik gällande högspänning och skrivs som "den särskilda praktik" vilket påvisar om just särskild praktisk erfarenhet gällande just högspänning medans det i övrigt i dessa paragrafer pratas om praktik i allmänhet, dvs typ som det är nu innan man kan plocka ut en behörighet.....det är fortfarande text författat av myndighet, tänk på det.
Sen har vi då §11 som säger en hel del, där säras det klart och tydligt på yrkesperson och konsument, dvs detta nya förslag är gjort för yrkesfolk som jobbar under annans behörighet.......Man kan också läsa i kommentaren till detta att elsäkerhetsverket är ute efter att kunna kontrollera arbeten på ett enkelt sätt, detta inbegriper då åter igen inte att ett gäng hobbyelektriker utan organiserade företag och dess ev anställda, dvs yrkesfolk.
Men jag säger åter igen, tolka inte texterna med förhoppningar, se realistiskt på det och förstå att det handlar om de persoenr som nu är i yrket som montörer under installatörs överseende, ett system som enligt elsäkerhetsverket inte garanterar elsäkra anläggningar då alla som kopplar inte har samma utbildning/dokumenterade kunskaper i stort. Inget om att en person utanför yrket skulle kunna ta ut behörighet för att utföra arbete i hemmet eller hjälpa vänner, det skulle försvåra den översyn och kontroll elsäkerhetsverket är ute efter att förenkla.
Edit: Missade att påtala att länken till frågor och svar som fotografen lade in är ganska klar att det handlar endast om folk i yrket, förhållandet mellan elektriker/yrkesman/montör (vad man nu vill kalla det) och installatör (den som i nuläget står för behörigheten) samt att konsument är en motparten....åter igen, inget om att det är gjort för lekman.
Redigerat:
Det du missar helt är att provet blir en nytt sätt att bli en person i yrket. Det finns inga som helst krav på att man skall vara anställd, ha dokumenterad erfarenhet eller liknande. Givetvis diskuterar paragraferna du refererar till personer i yrket, men provet handlar om hur man BLIR en sådan person.
Det finns absolut inte en stavelse som säger att det kommer att krävas praktik annat än för HS, det är enbart en övertolkning från din sida.
Höj sedan blicken lite och tänk framåt. Det här handlar inte om dagens yrkesmän, utan om hur det kommer att se ut i framtiden, SAMT hur elektriker från EU skall kunna arbeta fritt i Sverige. Det är helt enkelt inte möjligt att behålla det gamla systemet.
Sedan har jag redan skrivit ovan att möjligheterna för en lekman att klara det praktiska provet utan att ha gått en yrkesutbildning nog får sättas nära noll. Jag är säker på att jag som ingenjör skulle klara teorin, men jag är lika övertygad om att jag idag skulle gå bet på det praktiska eftersom jag aldrig arbetat med, eller ens sett, något grövre än 10 mm2 och 400V/25A.
OM jag däremot skulle kunna gå en rimligt dyr kurs för att lära mej det praktiska handlaget så skulle jag göra det. Därefter skulle jag gå till Elsäk och be att få göra provet eftersom jag inte kan visa upp någon praktik.
Att dom då skulle avisa mej pga att jag inte har någon dokumenterad anställning i branschen vore ju helt barockt och helt på tvärs mot andan i förslaget. Det skulle ju i så fall innebära att det problem som förslaget är ägnat att lösa i praktiken inte är löst.
Det finns absolut inte en stavelse som säger att det kommer att krävas praktik annat än för HS, det är enbart en övertolkning från din sida.
Höj sedan blicken lite och tänk framåt. Det här handlar inte om dagens yrkesmän, utan om hur det kommer att se ut i framtiden, SAMT hur elektriker från EU skall kunna arbeta fritt i Sverige. Det är helt enkelt inte möjligt att behålla det gamla systemet.
Sedan har jag redan skrivit ovan att möjligheterna för en lekman att klara det praktiska provet utan att ha gått en yrkesutbildning nog får sättas nära noll. Jag är säker på att jag som ingenjör skulle klara teorin, men jag är lika övertygad om att jag idag skulle gå bet på det praktiska eftersom jag aldrig arbetat med, eller ens sett, något grövre än 10 mm2 och 400V/25A.
OM jag däremot skulle kunna gå en rimligt dyr kurs för att lära mej det praktiska handlaget så skulle jag göra det. Därefter skulle jag gå till Elsäk och be att få göra provet eftersom jag inte kan visa upp någon praktik.
Att dom då skulle avisa mej pga att jag inte har någon dokumenterad anställning i branschen vore ju helt barockt och helt på tvärs mot andan i förslaget. Det skulle ju i så fall innebära att det problem som förslaget är ägnat att lösa i praktiken inte är löst.
Så...nu har jag ett ganska klart svar på varför det tolkas åt två olika håll, både negativt och positivt för lekman. Tanken är utan någon som helst tvekan att det gäller yrkesman (elektriker utan behörighet) som ska kunna jämnställas med de som nu har behörighet, detta pga att konsument då framförallt ska veta att det är någon med kompetens som kommer. Det kommer inte att finnas något lagtvång att behöva ha denna behörighet men yrkesman "bör" försöka att få ut det. Provet kommer att läggas på nivå både teoretiskt och praktiskt som nuvarande ABL och vem som helst får göra provet och som godkänd så är man godkänd MEN....det är inte helt klargjort än men den jag pratade med hade ett litet hum om att det skulle kunna krävas åtminstonde två års praktisk erfarenhet i yrket ändock.
Förslaget är inte på något sätt klart i utformning och diskutioner pågår gällande de flesta bitar och då bland annat hur det ska styras upp med just praktisk erfarenhet, därför är det skrivet som det är skrivet i paragraferna kan jag tänka mig, antingen tolkar man det till sin fördel eller nackdel. Men med tanke på att det är en del organisationer som säkert kommer att ligga på näringsdepartementet (speciellt de fackförbund som är anti, läs remissvar) så kan man nog förutse att det kommer att ställas mer krav än att bara klara provet för att sedan kunna arbeta yrkesmässigt eller som hobbyverksamhet.
Som förslaget ser ut just nu i skriven form är det som sagt inte i närheten av slutgiltigt samt att det arbetas med det hela tiden och om det nu är så att det kommer att krävas praktisk tid och/eller arbete i registrerad firma vet ingen, inget är slutgiltigt än och som han på verket sa så hade han hört något om två års praktik i sammanhanget men kunde inte säga något till 100% (dvs ett typiskt svar från en myndighet)
Hur som, förslaget är och kommer vara utformat så att de inom yrket ska kunna mot konsument uppvisa någon typ av bevis på sin kompetens samt att det då blir lättare med översyn från verkets sida och det är ändock fritt fram för vem som helst att göra provet men sen om det ställs ytterliagre krav är inte 100 klargjort, inte mer än att det diskuteras då tydligen.
Så fördel för lekman som är intresserad är att man kan göra provet och bli godkänd men nackdelen hänger ju sen på vad för ytterligare krav som kommer att ställas (och något krav kommer det att bli) för vare sig det är en negativ organisation som SEF eller en positiv som EIO så vill de båda skydda sina medlemmar mot "yttre hot" och säkerligen se till att det inte blir så lätt att få ut en behörighet om man inte arbetar inom yrket.
Om förslaget tas upp med nuvarande regering kan jag tänka mig att det går ganska smidigt att få till det men blir det regeringsskifte så vette sjutton hur lång tid det kommer att ta, då blir det ju en bunt politiker som kommer ifrån "anti-leden"
En annan sak som kan vara till stor nackdel för lekman är ju att de flesta säkert inte klarar provet utan att behöva gå nån kurs, detta kommer att gälla många elektriker också och kostnaden för det är det ingen som vet, detta sätter ju utbildningsföretagen fast till slut. För kurs av något slag kommer nog de flesta som vill ta provet behöva göra, antingen för att plugga in det praktiska eller teoretiska eller både och.
Förslaget är inte på något sätt klart i utformning och diskutioner pågår gällande de flesta bitar och då bland annat hur det ska styras upp med just praktisk erfarenhet, därför är det skrivet som det är skrivet i paragraferna kan jag tänka mig, antingen tolkar man det till sin fördel eller nackdel. Men med tanke på att det är en del organisationer som säkert kommer att ligga på näringsdepartementet (speciellt de fackförbund som är anti, läs remissvar) så kan man nog förutse att det kommer att ställas mer krav än att bara klara provet för att sedan kunna arbeta yrkesmässigt eller som hobbyverksamhet.
Som förslaget ser ut just nu i skriven form är det som sagt inte i närheten av slutgiltigt samt att det arbetas med det hela tiden och om det nu är så att det kommer att krävas praktisk tid och/eller arbete i registrerad firma vet ingen, inget är slutgiltigt än och som han på verket sa så hade han hört något om två års praktik i sammanhanget men kunde inte säga något till 100% (dvs ett typiskt svar från en myndighet)
Hur som, förslaget är och kommer vara utformat så att de inom yrket ska kunna mot konsument uppvisa någon typ av bevis på sin kompetens samt att det då blir lättare med översyn från verkets sida och det är ändock fritt fram för vem som helst att göra provet men sen om det ställs ytterliagre krav är inte 100 klargjort, inte mer än att det diskuteras då tydligen.
Så fördel för lekman som är intresserad är att man kan göra provet och bli godkänd men nackdelen hänger ju sen på vad för ytterligare krav som kommer att ställas (och något krav kommer det att bli) för vare sig det är en negativ organisation som SEF eller en positiv som EIO så vill de båda skydda sina medlemmar mot "yttre hot" och säkerligen se till att det inte blir så lätt att få ut en behörighet om man inte arbetar inom yrket.
Om förslaget tas upp med nuvarande regering kan jag tänka mig att det går ganska smidigt att få till det men blir det regeringsskifte så vette sjutton hur lång tid det kommer att ta, då blir det ju en bunt politiker som kommer ifrån "anti-leden"
En annan sak som kan vara till stor nackdel för lekman är ju att de flesta säkert inte klarar provet utan att behöva gå nån kurs, detta kommer att gälla många elektriker också och kostnaden för det är det ingen som vet, detta sätter ju utbildningsföretagen fast till slut. För kurs av något slag kommer nog de flesta som vill ta provet behöva göra, antingen för att plugga in det praktiska eller teoretiska eller både och.
Jo, det handlar helt om dagens yrkesmän. Att andra kan om de vill är en sidoeffekt, positiv eller negativ får de styrande bestämma och därigenom ställa ytterligare krav eller liknande.mycke_nu skrev:Det du missar helt är att provet blir en nytt sätt att bli en person i yrket. Det finns inga som helst krav på att man skall vara anställd, ha dokumenterad erfarenhet eller liknande. Givetvis diskuterar paragraferna du refererar till personer i yrket, men provet handlar om hur man BLIR en sådan person.
Att vem som helst får göra provet har jag inte sagt emot, frågan är sedan vilka som kan få ut behörigheten beroende på ev ytterligare krav som kommer att ställas, det är fortfarande helt inriktat på de som jobbar och de som kommer att jobba med el i Sverige, vad övriga vill göra är som sagt en sidoeffekt som kan vara till fördel för lekman som vill ha en behörighet eller så blir det ett platt fall om man inte kan visa upp praktisk tid i yrket eller liknande. Grundidén är fortfarande att yrkesfolk ska kunna vara likställda i kompetens och därmed också kunna visa upp det mot konsument, inte att lekman ska ta ut egen behöriget även om det så är praktiskt möjligt.