charta77 skrev:
Är detta då något som man måste bevisa?

Inte en aning....elsäk själva vet ju inte hur förslaget kommer att se ut i slutändan men en kompromiss på många punkter måste ju göras så att relevant utbildning/kunsjkap gäller alla och lika osv osv osv.....du förstår ju själv vilken långbänk detta kommer att bli innan något är slutgiltigt.

Jo, finns garanterat olika åsikter representerade bland tjänstemännen på Elsäkerhetsverket, men Elsäkerhetsverkets åsikter är de som står att läsa, tills nya papper kommer ut...:confused:

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Glufsglufs skrev:
Sluta spåna nu...ring verket istället och få svaren så spar du tid istället för att gagga emot hela tiden. Du är just nu totalt oförmögen att lyssna så det är ju ingen idé att försöka förklara varför en ändring lagts fram på förslag. Jag ringde och frågade elsäk för att få deras syn på det muntligen med följdfrågor för att bena ut men det verkar ju tex du skita i totalt. Så...vill du bara tro helt ordagrant på vad som står istället för att förstå innebörden och grundtanken så ok....det är ju bara du som blir besviken i slutändan.
Jag tyvärr ganska van vid att ringa till myndigheter och få olika besked varje gång. Därför håller jag mej till det skrivna och dokumenterade, vilket i det här fallet säger något helt annat än det du hävdar.

Vi får se som sagt. :)

Bo.Siltberg skrev:
mycke_nu, jag och många fler läser det som skrivits. Att du påstår att du fått muntliga svar som motsäger vad de skrivit saknar tyngd då det lätt blir missförstånd i luren. Lite mer öppenhet för olika infallsvinklar är inte heller fel i debatten.
Det var just därför jag ringde.....för att tolkningar av deras utlämnade texter inte skulle missförstås men det är ju lätt för vem som helst att kontrollera genom att ringa själv och ställa de frågor man vill ha svar på. Jag frågade balnd annat vad tanken bakom förslaget var, fick rakt svar på det och det har jag nämnt, frågade om förhållandet lekman och klarat prov, fick rakt svar på det med samt med förbehållet om ev mer krav som tex praktisk tid i yrket (inget som ännu är klargjort) men att det är en bieffekt av förslaget då vem som än vill får göra provet.....men som sagt, det är några år dit.

Du märker ju själv att man kan tolka texterna på två olika sätt (eller fler???), jag tolkar det på ett sätt då jag har personlig erfarenhet av elsäk, SEF, EIO och lite andra typer av aktörer inom branschen och tror att jag lärt mig hur de tänker fast det inte egentligen syns glasklart i text. Man får läsa en hel del mellan raderna.

mycke_nu skrev:
Jag tyvärr ganska van vid att ringa till myndigheter och få olika besked varje gång. Därför håller jag mej till det skrivna och dokumenterade, vilket i det här fallet säger något helt annat än det du hävdar.

Vi får se som sagt. :)
Men dåså....då borde du ju kunna läsa mellan raderna och förstå innebörden ju, förstå hur elsäk "pratar" osv. men...det är väl kanske enklast att hävda saker som är till sin personliga fördel så länge det går så man slipper höra det man inte vill höra kanske...vad vet jag, det vet ju bara du personligen. Jag ser det hela bara realistiskt med den erfarenhet jag har av elsäk tex.

Det dokumenterade i det här fallet är ett förslag...ett förslag som ska utvecklas, ett förslag som är under utredning, ett förslag som elsäk själva inte vet var det hamnar och således inte du heller men är man realist så förstår man åt vilket håll det kommer att gå i slutändan och det är exakt det jag försöker få fram.

Men som sagt....jag tror inte det kommer hända ett dyft under nuvarande regering och ännu trögare kommer det att gå vid ett ev regeringsskifte, så vi får nog vänta i minst två år innan något börjar hända av betydelse tror jag.

Bo.Siltberg skrev:
Glufsglufs skrev:
Bo.Siltberg skrev:
Vi kanske kan enas om att lagförslaget främst handlar om elyrkesfolk.
Ja.....det är ju liksom tanken för ändringen i grund och botten.
Men inte enbart ;)
Alltså, inte enbart !? :)

Bo.Siltberg skrev:
Alltså, inte enbart !? :)
Ja...vi kan utesluta att det är tänkt för lekman iaf i första hand....att det kommer som en bieffekt har jag redan avhandlat i tråden. Vad tanken är i grund och botten är ju vad tanken är i grund och botten, en reglering eller reform om man vil kalla det så gällande det förhållande personer i yrket har till varandra gällande ansvar, behörigheter osv.​

Nu ska vi se om följande kan falla herrarna i smaken. Frågorna som ställdes var bl a:
Vad är grundtanken med en nytt behörighetssytem.
Kommer det att krävas mer än godkänt gjort prov för att få ut behörighet.
Är det tänkt för yrkesfolk från andra länder så de kan jobba i Sverige.
Kommer lekman kunna ta nytta av att klara provet och sedan få ut behörighet utan vidare krav som tex praktisk tid i yrket som idag.

Den sistnämnda vet jag inte om jag fick ett riktigt svar på men jag återknöt endast den frågan igen och hoppas att ett svar kommer så är alla sen på det klara vad som ev kommer att gälla, iaf så långt som förslaget kommit än så länge.

Svaret:

Hej

Tack för dina synpunkter.

Jag vet inte om du själv läst förslaget eller bara tagit del av det som skrivs om förslaget.

Som du säkert känner till är yrkesmannen, eller montören som du nämner, helt oreglerad. Det innebär att vi inte kan vidta åtgärder mot en yrkesman som utför bristfälliga installationer utan måste agera mot den elinstallatör som haft överinseende över yrkesmannen . Det tycker vi är en av bristerna med dagens system. Det är också så att den som är elinstallatör oftast inte själv utför elinstallationsarbetet och då kan man ställa sig frågan om det är hans kompetens som ska bedömas.

Skälet till att vi föreslår ändring av reglerna är dels att den samhällsutveckling som skett gör att exempelvis anställningskravet låser inte verksamheter, dels att vi anser att det är de personer som rent faktiskt utför arbetet som ska ha kompetens. Vi tycker också att det är myndigheten som ska kontrollera att de har kompetens, inte minst för att reglerna ska skydda tredje man och egendom från skador orsakade av el. Genom att kräva att alla som ska utföra elinstallationer ska ett kompetensbevis som utfärdats av Elsäkerhetsverket säkerställer verket att personerna i yrket har en minsta kompetensnivå. Det blir på det säkert också enklare för till exempel en konsument att veta vem man ska anlita.

Vi har föreslagit att kompetenskravet ska uppfyllas genom ett prov. Som du säkert förstår kommer nivån på provet vara hög och förutsätta att den som avlägger provet både har teoretisk och praktisk kompetens. Har man inte det så kommer man inte heller att klara provet. Vi vet genom den valideringsverksamhet som idag sker på yrkesmannanivå (BB1) att det är möjligt att sätta samman ett prov på ABL-nivå.

Reglerna kommer inte längre att fungera som dagens system där elinstallatörens huvudsakliga arbetsuppgift är att vara arbetsledare/arbetsgivarrepresentant. När det gäller kommer sådana frågor kommer varje verksamhet att kunna organisera sig på det sätt som passar dem bäst.

När det gäller egna installationer i hemmet så är det idag inte möjligt för en yrkesman att utföra sådana. Trots det har verket intryck av att det är många yrkesmän som utför sådana olagliga installationer. Genom det här förslaget kommer alla med kompetensbevis i vart fall att göra lagliga (och säkra) installationer. Tar dom betalt för att göra sådant arbete hos grannen gäller reglerna för affärsmässig verksamhet, till exempel skatteregler.

Du nämnder lekmän och om jag förstått dig rätt menar du andra personer är elinstallatörer och yrkesmän exempelvis jag själv som är jurist. Jag kommer inte att få utföra elinstallationsarbete eftersom jag saknar ett kompetensbevis. Jag får bara göra det arbete som bedömts inte kräva kompetensbevis. Det blir således ingen skillnad från dagens regler.

När det gäller personer som kommer från andra EU-länder så finns det direktiv som ger dem möjlighet att få sin kompetens erkänd i till exempel Sverige. Eftersom den svenske yrkesmannen är oreglerad så innebär det att de utländska personer som vill arbeta som yrkesman i Sverige inte behöver kontakta Elsäkerhetsverket.

Genom att reglera att alla personer som ska utföra elinstallationer ska ha kompetensbevis kan vi ställa krav på att alla utländska personer ska ansöka om att få sin kompetens erkänd av oss. Det gör att vi kan kontrollera de som kommer till Sverige för att arbeta vilket skapar likvärdiga förutsättningar för branschen och, tror vi, öka elsäkerheten.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor. Annars är du välkommen tillbaka.

Med vänlig hälsning

Carina Larsson

------------------
CARINA LARSSON
Verksjurist
Generaldirektörens stab

• Gilla
snickarboden och 2 till
  • Laddar…
O
Ett bra och tydligt svar. Tanten på elsäkerhetsverket säger exakt, nästan ord för ord, det jag och många andra skrivit om och om igen. Behörighet kommer enligt förslaget att utdelas enbart baserat på resultatet ifrån ett ett prov. Provet kommer vara både praktiskt och teoretisk. Provet är öppet för alla människor helt utan några begränsning. Alla som klarar provet får behörighet. Inga övriga krav ställs. Människor som inte tagit och klarat provet betraktas som lekmän och får även i fortsättningen inte koppla över huvudet taget.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Steamboy skrev:
Ett bra och tydligt svar. Tanten på elsäkerhetsverket säger exakt, nästan ord för ord, det jag och många andra skrivit om och om igen. Behörighet kommer enligt förslaget att utdelas enbart baserat på resultatet ifrån ett ett prov. Provet kommer vara både praktiskt och teoretisk. Provet är öppet för alla människor helt utan några begränsning. Alla som klarar provet får behörighet. Inga övriga krav ställs. Människor som inte tagit och klarat provet betraktas som lekmän och får även i fortsättningen inte koppla över huvudet taget.
hahaha...du är rolig du.....det är fortfarande inte klarlagt än om det ska krävas ytterligare krav så som viss praktisk tid i yrket eller inte.....den frågan speciellt väntar jag svar på av verjuristen. Som jag skrivit tidigare så sa handläggaren jag talade med i telefon att det "pratats i korridorerna" om ev två års praktik i yrket också.

Men...det var inte därför jag la ut det hela, det var för att påvisa att tanken med en ändring handlar om yrkesfolk, inget annat. Att andra ev kommer att kunna klara provet är helt och hållet en bieffekt, bra eller dålig får ju elsäk tillsammans med div andra intressenter bestämma.

O
Glufsglufs skrev:
Men...det var inte därför jag la ut det hela, det var för att påvisa att tanken med en ändring handlar om yrkesfolk, inget annat. Att andra ev kommer att kunna klara provet är helt och hållet en bieffekt, bra eller dålig får ju elsäk tillsammans med div andra intressenter bestämma.
Bra. Då kan vi lägga ned för nu har du äntligen förstått vad det är alla andra sagt hela tiden. Jag börjar säker bli gammal, och jag orkar inte läsa igenom tråden, men jag kan inte minnas att någon påstått att syftet med det nya förslaget i första hand är att göra det lättare för hemmapulare att få behörighet. Visa mig gärna det inlägget så skall jag säga att du har rätt.

Glufsglufs skrev:
Du nämnder lekmän och om jag förstått dig rätt menar du andra personer är elinstallatörer och yrkesmän exempelvis jag själv som är jurist. Jag kommer inte att få utföra elinstallationsarbete eftersom jag saknar ett kompetensbevis. Jag får bara göra det arbete som bedömts inte kräva kompetensbevis. Det blir således ingen skillnad från dagens regler.
Varje gång jag ser den typen av svar så undrar jag om personen som svarat spelar dum eller är korkad på riktigt.

Vilken inlevelse krävs det för att förstå att den (kanske underförstådda frågan) är vilken sannolikhet/möjlighet det finns för "lekmän" att få genomföra och också klara provet.

Är det här typiskt för folk som jobbar i yrken som man i princip omöjligtvis kan utöva som hobby utan att ha gått utbildning den formella vägen?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Glufsglufs skrev:
hahaha...du är rolig du.....det är fortfarande inte klarlagt än om det ska krävas ytterligare krav så som viss praktisk tid i yrket eller inte.....den frågan speciellt väntar jag svar på av verjuristen. Som jag skrivit tidigare så sa handläggaren jag talade med i telefon att det "pratats i korridorerna" om ev två års praktik i yrket också.

Så man inför ett prov för att hjälpa folk som inte har dokumenterad praktik, och kräver samtidigt att dessa personer HAR praktik. Skall detta då vara odokumenterad sådan?? :banghead: :banghead::banghead:

Och varför skulle man vilja ha ett cetifikat? Det är möjligen nått som man kan imponera på okunniga personer med. För det fortsatta yrkeslivet har det knappast någon betydelse. Jag vet INGEN arbetsgivare som efterfrågar certifikatet när dom anställer elektriker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.