64 001 läst ·
405 svar
64k läst
405 svar
Prov - ett sätt att bli behörig utan intyg
Men man måste ha i åtanke att de förbund som har flest elektriker inblandade i sina intresseområden är emot det hela, inte bara SEF utan även SEKO, kommunal, metall och pappers samt lite annat "löst" folk. Vad dessa vill (dvs absolut ingen ändring) till vad elsäkerhetsverket lagt fram som förslag och med EIO:s vilja därimellan så kommer det säkerligen bli något som ger utbildade elektriker med flerårig praktisk erfarenhet lättare att få egen behörighet och därmed även kunna driva eget (om det inte blir regeringsskifte, S ledaren tillhör ju "anti-leden" i frågan). Men jag har svårt att tro att det kommer bli någon direkt ändring så att lekman kan få ut någon typ av behörighet för att kunna pula hemma. Möjligen i bästa fall då om personen i fråga får tag på någon som ser över arbetet (behörig) men det blir nog inte lättare då än nu att få någon att godkänna.
För min personliga del har jag inte tidage, just nu eller till framtiden brytt mig om hur det blir, jag är bara realist. Då jag var anställd så kanske jag tyckte det skulle vara kul att lätt få en behörighet, som egen så hade det inte spelat någon roll för de som vill göra jobbet själv gör det vare sig de har behörighet för det eller inte så att tro det skulle bli någon kundförlust är ju bara patetiskt, möjligen kanske några nya kunder som inte fixar vissa moment eller helt enkelt inte får igång anläggningen pga dålig praktisk erfarenhet, men de som tror att elektriker som är skeptiska är det pga ev kundförluster är helt fel ute. För framtiden bryr jag mig verkligen inte för det jag jobbar med nu är det som händer först och sist i ett projekt, fixar då inte installatören det som ska ske i mitten av det som gällande handlingar och ramar säger så är det ju då dennes problem i slutändan....gör om, gör rätt typ.
För min personliga del har jag inte tidage, just nu eller till framtiden brytt mig om hur det blir, jag är bara realist. Då jag var anställd så kanske jag tyckte det skulle vara kul att lätt få en behörighet, som egen så hade det inte spelat någon roll för de som vill göra jobbet själv gör det vare sig de har behörighet för det eller inte så att tro det skulle bli någon kundförlust är ju bara patetiskt, möjligen kanske några nya kunder som inte fixar vissa moment eller helt enkelt inte får igång anläggningen pga dålig praktisk erfarenhet, men de som tror att elektriker som är skeptiska är det pga ev kundförluster är helt fel ute. För framtiden bryr jag mig verkligen inte för det jag jobbar med nu är det som händer först och sist i ett projekt, fixar då inte installatören det som ska ske i mitten av det som gällande handlingar och ramar säger så är det ju då dennes problem i slutändan....gör om, gör rätt typ.
Kan det finnas en risk att någon pressas att göra något den egentligen inte klarar? Hur hanteras sånt inom andra områden där fara uppstår om man gör fel?mycke_nu skrev:Spontant tycker jag nog att ni underskattar yrkesmännen i diskussionen ovan. Om en person är skicklig nog att klara ett prov för en generell behörighet, ja då är denna person också kapabel att inhämta nya kunskaper när sådana krävs.
Jämför med vilken tekniker, ingenjör eller civing som helst. Utbildningarna är ofta väldig allmänt hållna (och faktiskt allt mindre tillämpade ju högre upp man kommer). När teknikern/ingenjören ställs inför en ny arbetsuppgift vet denne omedelbart att nya kunskaper behöver inhämtas och läser på så att arbetsuppgiften kan lösas.
Det är samma sak med elektriker, det pågår en ständig utveckling och jag skulle tro att det snarare är regel än undantag att man ställs inför nya arbetsuppgifter och utrustningar.
Sedan passar det givetvis inte alla att bli generalister, men att man skulle behöva ett stort antal behörighetsnivåer har jag nog svårt att hålla med om just nu. (Jag ska läsa trådarna på fluxio vid tillfälle..)
Det enklaste för alla är väl att läsa Elsäkerhetsverkets remiss till näringsdepartimentet, därefter läsa de remissvar som kommit från div olika organisationer, aktörer och liknande (de som är positiva till förändring är det under vissa förutsättningar) och där kan man se vad vissa ev är oroliga för osv, sen kan man bedömma själv relevansen i oro eller ev fördelar. Man kan också läsa om man vill det lagförslag som lämnats (vilket då behandlar yrkesman, inte lekman) osv osv osv......mycket enkelt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 135 inlägg
Ja, chansen är nog liten att det blir ett enkelt prov.
Jag följer denna utveckling med spänning...är "25-öresingenjör", 4-årigt gymnasium, och har alltid jobbat med el i olika former från ficklampa till GHz så nog f-n skulle det gå att klara detta prov...?
Det finns säkert många som klarar provet, både ett teoretiskt och ett ev praktiskt men i slutändan kommer det ändå att handla om att man ska ha vissa av de kriterier som redan finns nu, dvs relevant utbildning och flerårig praktik inom yrket så på det viset är en lekman körd i vilket fall som helst. Det andra om just det här att det ska finnas ett prov för de som inte kan få fram relevanta handlingar i nuläget handlar ju då om personer i yrket, de som har fleråriga praktiska kunskaper men inte får fram intyg från firma av någon anledning eller någon som har relevant utbildning men kanske fått det utomlands och inte kan bevisa, alltså....inte för lekman som har kunskaperna bara, det kommer att krävas praktiska kunskaper/erafrenheter som lekman i regel omöjligt kan ha......så tolkar jag den biten då jag läser vad elsäkerhetsverket skriver.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 135 inlägg
Vem säger att en lekman utan utbildning och erfarenhet kommer att klara detta prov då?
Det är nog ingen skillnad mot idag, det är inget som hindar att en yrkesman sätts på arbetsuppgifter som han absolut inte har någon erfarenhet av. Det är upp till individen att säga ifrån.yxis skrev:
Jag håller helt med om att det säkerligen blir svårt för en lekman att klara provet, speciellt om det innehåller praktiska moment på exotisk elmateriel.Glufsglufs skrev:Det finns säkert många som klarar provet, både ett teoretiskt och ett ev praktiskt men i slutändan kommer det ändå att handla om att man ska ha vissa av de kriterier som redan finns nu, dvs relevant utbildning och flerårig praktik inom yrket så på det viset är en lekman körd i vilket fall som helst. Det andra om just det här att det ska finnas ett prov för de som inte kan få fram relevanta handlingar i nuläget handlar ju då om personer i yrket, de som har fleråriga praktiska kunskaper men inte får fram intyg från firma av någon anledning eller någon som har relevant utbildning men kanske fått det utomlands och inte kan bevisa, alltså....inte för lekman som har kunskaperna bara, det kommer att krävas praktiska kunskaper/erafrenheter som lekman i regel omöjligt kan ha......så tolkar jag den biten då jag läser vad elsäkerhetsverket skriver.
Å andra sidan tror jag inte att det blir möjligt att sätta upp några hinder för en lekman att ta provet. Ytterst är det ju EU som driver på för att det skall bil fri rörlighet för elektriker inom Europa. Det kommer aldrig att hålla att Sverige kräver dokumenterad erfarenhet, anställning, etc för att man skall få lov att göra provet.
Dyker det upp en Italienare, Grek, Finne eller Svensk utan dokumentation så måste dom alla ges tillfälle att ta provet. Klarar dom det så är dom behöriga elektriker i Sverige. Allt annat kommer att uppfattas som handelshinder.
Sen pratas det ju inte om "ett" prov utan de prov som ska göras är som jag förstår det baserade på de prov som redans finns för dagens utbildning till AB + praktiska prov.
Man kan alltså räkna med en veckas prov uppdelat på hälften teori, hälften praktik.
Den stora skillnaden är att du inte måste läsa kursen för att få göra provet.
Så 5000kr för provet kommer växa med kostnader för kurserna för så lätt är det inte att plugga hemma helt på egen hand. Jag vette fan om jag hade klarat det iaf.
Man kan alltså räkna med en veckas prov uppdelat på hälften teori, hälften praktik.
Den stora skillnaden är att du inte måste läsa kursen för att få göra provet.
Så 5000kr för provet kommer växa med kostnader för kurserna för så lätt är det inte att plugga hemma helt på egen hand. Jag vette fan om jag hade klarat det iaf.
Ingen....men det finns säkert någon som har kunskaperna rent teoretiskt och även så praktiskt men inte har möjlighet att ta ut en behörighet då den praktiska tiden i yrket inte finns, tex div ingenjörer, gymnasie/högskoletekniker osvBo.Siltberg skrev:
Men det är inte det som är poängen, det handlar om att ha dokumenterad praktisk tid i yrket, precis som nu. Det kommer alltså att krävas ett antal år i yrket och där faller säkert 99,9% av alla lekmän. Har man inte möjlighet att visa upp arbetsintyg så ska man kunna visa upp relevant utbildning och få ta provet på dessa grunder. Jag kan aldrig tänka mig att de skulle släppa ut behörigheter till någon som inte kan visa upp antingen eller och som sagt, provet ska ju också fixas. När man läser elsäkerhetsverkets skrivelse (ska läsas på verkiska) så kan man bara tolka det att det handlar om ett komplement för folk i yrket, personer som av någon anledning inte kan få fram alla papper och bevis på att man är en yrkeselektriker, inte att vem som helst ska kunna ta ut behörighet.mycke_nu skrev:Jag håller helt med om att det säkerligen blir svårt för en lekman att klara provet, speciellt om det innehåller praktiska moment på exotisk elmateriel.
Å andra sidan tror jag inte att det blir möjligt att sätta upp några hinder för en lekman att ta provet. Ytterst är det ju EU som driver på för att det skall bil fri rörlighet för elektriker inom Europa. Det kommer aldrig att hålla att Sverige kräver dokumenterad erfarenhet, anställning, etc för att man skall få lov att göra provet.
Dyker det upp en Italienare, Grek, Finne eller Svensk utan dokumentation så måste dom alla ges tillfälle att ta provet. Klarar dom det så är dom behöriga elektriker i Sverige. Allt annat kommer att uppfattas som handelshinder.
Elsäkerhetsverkets hela idé med ett ev nytt system är för att förenkla deras översyn av marknaden och dess aktörer, att lämna ut behörighet till vem som helst som klarar ett prov utan mångårig praktisk erfarenhet, utan översyn/kontroll av arbetet kommer aldrig att hända.
Man ska nog också läsa lite mellan raderna, det här med ett helt nytt system som är inlämnat på remiss och har fått ett helt nytt lagförslag som nu ligger och väntar på beslut ska inte sammankopplas med detta förslag om ett prov för att kompletera obefintliga intyg för att få arbeta med behörighet.
Detta är ju en produkt av EU och en stor poäng med hela förslaget är att då det är svårt för yrkesmän från andra europeiska länder att styrka sina år i yrket så inför man ett praktiskt prov.
Så tanken är väl då att tex en italiensk elektriker ska kunna åka till Sverige, göra proven och sen kunna få ut sin behörighet. Frågan är då om man kommer kräva mer dokumentation från Svenska elektriker än andra.
Vi kommer nog kunna diskutera det här i 5 år utan att bli särskilt mycket klokare.
Så tanken är väl då att tex en italiensk elektriker ska kunna åka till Sverige, göra proven och sen kunna få ut sin behörighet. Frågan är då om man kommer kräva mer dokumentation från Svenska elektriker än andra.
Vi kommer nog kunna diskutera det här i 5 år utan att bli särskilt mycket klokare.
Gör man provet så svårt att "den påläste lekmannen" inte har en chans att klara det, så kommer en stor del av "yrkesmännen" som idag jobbar som "elektriker" inte heller att klara av det....
Det enda raka är att hantera det hela på samma sätt som med körkort (A B C D E TAXI etc)!, teoretiska och praktiska prov med olika behörighetsnivåer helt oberoende av anställningsförhållanden... vem f-n skulle acceptera att bli opererad av en praktikant som bara är anställd på ett sjukhus där chefen är utbildad läkare ??
Det enda raka är att hantera det hela på samma sätt som med körkort (A B C D E TAXI etc)!, teoretiska och praktiska prov med olika behörighetsnivåer helt oberoende av anställningsförhållanden... vem f-n skulle acceptera att bli opererad av en praktikant som bara är anställd på ett sjukhus där chefen är utbildad läkare ??