3 394 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
proppskåp för dummies
hade lite funderingar kring el som jag är skitdum på så jag borde inte äns ta i frågan med tång men jag är för nyfiken för att låta bli
har en kompis som flyttat in i en lägenhet där han inte kan dammsuga utan att säkringarna flyger.
hans proppskåp består av en 25 amperes och typ fem st 6 amperes säkringar
gissar att 25an går till 1fas-spis och resten till resten....eller?
hans dammsugare är på 1800w, vilket innebär att den drar knappt 8 ampere ( 1800 genom 230) eller?
om det är så enkelt, finns det då möjlighet att lösa det med att byta bottenplattan till 10 ampere om kablarna inte är tunnare än 1,5 kvadrat?
har en kompis som flyttat in i en lägenhet där han inte kan dammsuga utan att säkringarna flyger.
hans proppskåp består av en 25 amperes och typ fem st 6 amperes säkringar
gissar att 25an går till 1fas-spis och resten till resten....eller?
hans dammsugare är på 1800w, vilket innebär att den drar knappt 8 ampere ( 1800 genom 230) eller?
om det är så enkelt, finns det då möjlighet att lösa det med att byta bottenplattan till 10 ampere om kablarna inte är tunnare än 1,5 kvadrat?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det går troligen bra, men en elkunnig borde titta på anläggningen först. Det kan t.ex finnas riktigt gamla strömbrytare som inte är klassade för mer än 6A, och det visar sig först vid kortslutning i en lampa. Det kanske finns en säkring som enbart går till ett uttag i köket som du i så fall kan säkra upp. Sedan kan allt möjligt hända i kablar och kopplingspunkter när man belastar grupperna med ström som dom aldrig fått sig till livs tidigare.
I riktigt gamla kåkar är inte ledningar, uttag m.m. gjort för mer än 6A. Säkrast är ju att ta dit en elektriker som kollar upp möjligheten att säkra upp.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Men sedan ska man ju även tillägga att det mycket möjligt kan vara så att det funkar att säkra upp till 10 A.
När är lägenheten byggd, tror du? Hur ser brytare och ledningar ut? Hur ser toppklämmorna som är använda i dosorna ut?
//Patrik
När är lägenheten byggd, tror du? Hur ser brytare och ledningar ut? Hur ser toppklämmorna som är använda i dosorna ut?
//Patrik
Dammsugare med LED-belysning kanske blir en ny grej? *S*
/Kent
/Kent
när är huset byggt? Är kablarna av "tyg" eller plast ?
Är det tjärledningar så bör man ej säkra dessa mer än 6A. Å andra sidan är det tjärledningar så är det hög tid att byta dessa!
En snabb fix på detta kan vara att sätta ett nytt uttag med ny kabel 10A nära elcentralen för damsugning.
En snabb fix på detta kan vara att sätta ett nytt uttag med ny kabel 10A nära elcentralen för damsugning.
Klicka här för att svara
