Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inte en dag utan att de auktoritära vinner mark och lyckas driva igenom mer repression och förbud.

Rädsla för olyckor har lett till att Kemikalieinspektionens medarbetare har infört ett tillståndskrav för vanlig kaustiksoda som trädde i kraft vid årsskiftet.

[bild]

[länk]
"Auktoritära", "repression"... 🤣🤣🤣
Det säger mer om dig än sakfrågan.

Claes Sörmland
F Family5 skrev:
Kanske dags att bilda sig lite?

Att införa tillståndskrav för enskilds användning av en vanlig hushållsprodukt och springa runt i pressen och yra om "miljöbrott" är definitivt ökad repression från staten av befolkningen. Den som driver det har en auktoritär syn avseende beslutandemakten kring denna hushållsprodukts användning, alltså synen att myndigheten och inte den enskilde ska bestämma i denna fråga. Detta står i motsats till en liberal syn på frågan, där den enskilde får avgöra.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 13 till
  • Laddar…
P
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Innom kort är nog män förbjudna 😅
Fast viltkött har betydligt mindre miljöpåverkan än farmat kött om vi ska vara petiga.

• Gilla
big mike
  • Laddar…
P
F Family5 skrev:
Och din kommentar säger en hel del om dig...Mönstermedborgare i Orwell's 1984-samhälle.

• Gilla
  • Haha
big mike och 3 till
  • Laddar…
Kaustksoda blandat med tapetklister är jättebra färgborttagningsmedel. Det ska vara stärkelsebaserat tapetklister. Sådant man köper som pulver och blandar med vatten.

• Gilla
Kurtivan och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90
ricebridge ricebridge skrev:
Oroa dig inte. Rubriken säger ju att män påverkar klimatet mer än kvinnor. Och det är ju ingen nyhet att män inte brukar kunna påverka kvinnor. Då är det bra mycket lättare att påverka solens gång över himlavalvet. 😁😁
Kvinnor är si och kvinnor är så.
Säger han på Byggahus. Sveriges, efter Biltema, gubbigaste plats....

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kvinnor är si och kvinnor är så.
Säger han på Byggahus. Sveriges, efter Biltema, gubbigaste plats....
Du glömde Clas Ohlson och Jula 😁😁

Nä, skämt åsido, kvinnor har förmodligen motsvarande erfarenheter av att försöka rå på enraka gubbstruttar som fått för sig någon fix idé.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Tänker att fett hamnar i alla avlopp.
Frågan är vilken nivå man ska ligga på för att ”inte spola ner fett”?

1, Låta bli att hälla ur stekpannan i vasken när den innehåller så mycket fett att det går att hälla.
2. Alltid torka ur stekpannan med papper.
3. Ovan, samt torka av alla tallrikar och bestick med papper, som haft fet mat på sig. Det miljövänliga alternativet torde vara att be alla slicka sina tallrikar efter måltiden.
4. Allt ovan samt torka sig själv med sprit innan dusch.

Inte ens sista punkten gör ju att inget fett alls hamnar i avloppet.
i vårat hushåll försöker vi uppnå punkt 1. Ibland kan även 2 uppfyllas. Någon enstaka gång 3.
Själv steker jag upp överblivet fett i t ex en chili con carne, i andra hand häller jag ut fettet i ett kaffefilter som ligger i kompostpåsen.

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur ska man göra när man ska tillverka tvål?
Läser man som någon skrev här ovan så bildas det tvål av klägg från avloppet blandat med kaustiksoda.... Go for it 😂

Låt mig rätta mig själv. För all del, det bildas tvål när natrium- eller kaliumhydroxid reagerar med fett. Men gissa vad. Det åker ner massor med tvålrester i mina avlopp när jag duschar eller tvättar händerna. Ska vi av det skälet förbjuda tvål också?

Tvål har ju även den egenskapen att den löses upp av varmt vatten. Så inte heller av det skälet är tvålbildning något argument mot propplösare.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kör bara med hetvatten, kokar upp 15-20L och släpper ut i vasken. Rinner det lite trögt brukar jag slå i lite maskindisk. Har fortfarande inte behövt göra rent vattenlåset om man kör en sköljning nån gång per år.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Ö&B säljer Effekt diskmedel för 15 kr för en liter. Köpte en flaska och provade i avloppet till tvättsäcken där det rann trögt. Lät en rejäl dos ligga i brunnen under natten och spolade med varmvatten så lossade det rejält. Ok det skummar en del men resultatet blev bra.

Snart kommer miljömaffian att förbjuda diskmedel……😮

Bra.

Kan man inte hantera sitt avlopp kan man inte hantera propplösare.

Det finns faktiskt två enkla och miljövänligt alternativ till att lösa en propp:

1. Plocka isär å rengör slangarna.

2. Häll i 2-3msk diskmedel, häll i 3-4 msk bakpulver, sedan tar du ca 1,5-2dl vitvinsvinäger å häller i det stockad avloppet å vips så löses det upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.