Håller på att göra i ordning ett par rum i källaren och vill tillfälligt proppa en slinga som förser tre radiatorer med vatten. Har golvvärme i nästan hela huset, dessa tre är de enda radiatorerna som finns kvar.
Både tillopp och retur till radiatorerna sitter i garage med golvbrunn så jag tänker att jag kan tömma systemet där, golvvärmefördelarnas både tillopp och retur har egen avstängning vid värmepumpen så de bör kunna lämnas därhän.
Min fråga är om det kommer att ställa till problem att bara proppa tillopp och retur på radiatorslingan? Det kommer ju att bli två 6 meters blindtarmar där det inte går att få flöde, tänker att det kanske blir problem med luft? Borde jag kanske koppla ihop dem så att det går att få ut luften lättare?

M Maximarcus skrev:
Håller på att göra i ordning ett par rum i källaren och vill tillfälligt proppa en slinga som förser tre radiatorer med vatten. Har golvvärme i nästan hela huset, dessa tre är de enda radiatorerna som finns kvar.
Både tillopp och retur till radiatorerna sitter i garage med golvbrunn så jag tänker att jag kan tömma systemet där, golvvärmefördelarnas både tillopp och retur har egen avstängning vid värmepumpen så de bör kunna lämnas därhän.
Min fråga är om det kommer att ställa till problem att bara proppa tillopp och retur på radiatorslingan? Det kommer ju att bli två 6 meters blindtarmar där det inte går att få flöde, tänker att det kanske blir problem med luft? Borde jag kanske koppla ihop dem så att det går att få ut luften lättare?
Tänkte sätta ett par kulventiler här för att senare dra rören genom väggen bakom.

• Rörinstallation med kopparrör och plastslang i en betongvägg, förberedelse för att sätta in kulventiler och dra rör genom väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du monterar kulventiler med klämringar så sätter du en plugg i fria änden, så kan du lufta genom att lossa på pluggen lite och öppna ventilen.
Kulventil i mässing från Vatette med blått handtag och klämringar på båda sidor, används för enkel avluftning vid installation.
Skapa konto

Kopparfärgad klämringskoppling, del av ventilmontering.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.