Hej allesammans,

Vi har fått tag i en gammal fin lampa men uttaget matchar inte proppen. Om jag förstår det rätt är uttaget 2 poligt och proppen 3 polig (se bilder). Tänkte att jag skulle kunna ta en genväg genom någon slags adapter men de flesta jag hittar är omvända, det vill säga att uttaget är 3 poligt och proppen 2 polig. Är den bästa lösning egentligen att byta propp på lampan?

Förstår det som att det är en äldre färgkodning (svart, svart och vit), är det något jag bör ta hänsyn till i dessa fall? Sladdarna verkar också gå ganska djupt (har inte en bättre bild tillhands då jag skriver detta på jobbet men kan lägga till). Vill bara inte råka ha sönder den då det är en väldigt fin lampa och jag har inte så mycket erfarenhet av stickproppar och allt vad det är.

Tack så mycket på förhand!!

• Äldre lampa med synliga elkablar och 2-poligt uttag, visas på matta med ett finger pekande på anslutningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en vit stickkontakt med tre synliga pinnar, kopplad till en guldfärgad lampa, mot en dim bakgrund.
    Skapa konto
  • Närbild av ett tvåpoligt vägguttag med en stickpropp ansluten i ett spekulerande foruminlägg om adaptrar och proppbyte för en gammal lampa.
    Skapa konto
Din lampa är ojordad, men har en kronkontakt som var standard förr. Den har alltså ett stift som är neutral, och två tändtrådar, så man kan tända olika ljuskällor i den med en dubbelbrytare på väggen.

Men ditt uttag i taket är jordat, där får man bara koppla in en lampa som är antingen jordad eller dubbelisolerad (skall då finnas en symbol med två kvadrater i varandra).

Så det tråkiga svaret är att sitt nuvarande skick får man inte koppla in lampan i ett jordat uttag. Det kan gå att bygga om lampan så den blir jordad eller dubbelisolerad.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M mauritz123 skrev:
Hej allesammans,

Vi har fått tag i en gammal fin lampa men uttaget matchar inte proppen. Om jag förstår det rätt är uttaget 2 poligt och proppen 3 polig (se bilder). Tänkte att jag skulle kunna ta en genväg genom någon slags adapter men de flesta jag hittar är omvända, det vill säga att uttaget är 3 poligt och proppen 2 polig. Är den bästa lösning egentligen att byta propp på lampan?

Förstår det som att det är en äldre färgkodning (svart, svart och vit), är det något jag bör ta hänsyn till i dessa fall? Sladdarna verkar också gå ganska djupt (har inte en bättre bild tillhands då jag skriver detta på jobbet men kan lägga till). Vill bara inte råka ha sönder den då det är en väldigt fin lampa och jag har inte så mycket erfarenhet av stickproppar och allt vad det är.

Tack så mycket på förhand!!
Din lampa är en kronlampa med 2 tändtrådar därav 3 piggar, uttaget du har är jordat. Det blir väl koppla om din lampa

Det ser ju inte ut att vara omöjligt att jorda den lampan i alla fall. Skruva fast en gulgrön ledare i metallen på lampan. Mät så att all exponerad metall är jordad då.

Svårare är ju att få till kronbrytare på väggen i huset, annars så ansluter du bägge "tändtrådarna"/faserna i lampan till samma anslutning i den jordade stickproppen. Jag hade rekommenderat att göra detta med en skarvkoppling till en stickpropp med ledare då det är svårt att få in två ledare i denna typ av kontakter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.