Hej.
Behöver er hjälp med en el fråga.
Har ett automatiskt elskåp (märke hager) och var precis utw och skulle damnsuga bilen, kopplade då in dammsugaren i ett eluttag ute men plötsligt dog elen.
Går ej att dra upp säkringen, vart ute i elskåpet och bytt en huvudsäkring som verkjat gått.. testat med jordfelbrytare slå av och på strömmen samt dragit ut massa kablar.. men inget funkar. Får fortfarande inte upp säkringen.. vad ska man göra?
Vem ringer man? Är mitt elbolag ansvariga?
Mvh
Behöver er hjälp med en el fråga.
Har ett automatiskt elskåp (märke hager) och var precis utw och skulle damnsuga bilen, kopplade då in dammsugaren i ett eluttag ute men plötsligt dog elen.
Går ej att dra upp säkringen, vart ute i elskåpet och bytt en huvudsäkring som verkjat gått.. testat med jordfelbrytare slå av och på strömmen samt dragit ut massa kablar.. men inget funkar. Får fortfarande inte upp säkringen.. vad ska man göra?
Vem ringer man? Är mitt elbolag ansvariga?
Mvh
Om den inte går att återställa när huvudbrytaren är från så är det säkringen som är trasig.
Nej det får man inte. Många skulle nog göra det ändå, men det är inte enligt reglerna. Om man struntar i reglerna ska man definitivt ändå ha bra koll på vad man gör.
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Du skrev att en huvudsäkring löst ut? I så fall har något hänt som ger en praktkortslutning. Knappast något i dammsugaren. Mer troligt att någon tråd lossnat i uttaget och lagt sig på en annan tråd. Men inte ens då brukar huvudsäkringen lösa ut.
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Jag gissar att säkringen går att återställa om du först bryter med HB. Men den lär lösa ut igen när du slår på huvudbrytaren igen.
Så ovanligt är det inte att huvudsäkringen går. Inte helt sällsynt att både gruppsäkring och huvudsäkring är på 16A och då finns ingen selektivitet alls utan slumpen avgör vem som går om inte båda gör det. Även vid kombon 10A/16A tycker jag ofta huvudsäkringen kan lösa före eller tillsammans med gruppsäkringen.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Tänkte inte på fall där man har så små huvudsäkringar.