10 390 läst ·
50 svar
10k läst
50 svar
Propp går ej återställa
Ringde 2 olika vänner som sysslar med el och båda svarade att troligen är det automatsäkringen som har pajjatAlfredo skrev:
Bara så att det nu inte blir något missförstånd. Gruppsäkringen/automatsäkringen, denna alltså:
[bild]
Ska normalt inte gå sönder och gör den ändå det krävs en elektriker för att byta. Huvudsäkringen, en liknande någon av dessa tre:
[bild]
Kan du byta själv.
Har du ingen gruppförteckning? Den trasiga gruppsäkringen borde inte påverka så oerhört mycket men de uttag och den belysning den "betjänar" kommer inte att fungera innan den är bytt.
Måste verkligen gruppsäkringen bytas idag så finns det kanske någon jour men det lär inte bli billigt.
Kanske har du någon kunnig bekant som kan hjälpa dig. Rent formellt ska man som sagt ha "behörighet" för att byta en automatsäkring men det finns en och annan som gör sådant ändå, har jag hört. Hur som helst är inte behörigheten det viktiga utan att man vet vad man gör för vet man inte det är det direkt farligt att rota i en elcentral.
Om du ändå ska ha dit en elektriker skulle jag faktiskt byta ut hela normcentralen inklusive alla brytare. Har själv bytt både i villan och i fritidshuset och de där brytarna kan vara närmare 30 år så deras tekniska livslängd är slut. Samt passa på att se över så att utomhusuttaget ligger på en egen brytare och att faserna är ungefär lika belastade. Jordfelsbrytare osv. Det blir inte jättedyrt och
Bättre med en 50år gammal central då. De har inte nått till sin tekniska livslängd.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Jag har fortfarande inte sett svar på frågan om felet (att den inte går att fälla upp) består även om huvudströmbrytaren är avslagen?
Sedan finns en sak till som ingen skrivit i tråden. Vissa fabrikat av säkringar skall inte bara fällas upp om de löst ut. Man skall först dra dem nedåt så långt det går, sedan fälla upp vippan. Nu är detta Hagers äkringar på bilden, och jag tror inte att det gäller Hager. Men det kanske finns någon udda variant av Hager?
Sedan finns en sak till som ingen skrivit i tråden. Vissa fabrikat av säkringar skall inte bara fällas upp om de löst ut. Man skall först dra dem nedåt så långt det går, sedan fälla upp vippan. Nu är detta Hagers äkringar på bilden, och jag tror inte att det gäller Hager. Men det kanske finns någon udda variant av Hager?
Det är en överdriven åtgärd och 30 år är inga problem.daddydj skrev:
Om du ändå ska ha dit en elektriker skulle jag faktiskt byta ut hela normcentralen inklusive alla brytare. Har själv bytt både i villan och i fritidshuset och de där brytarna kan vara närmare 30 år så deras tekniska livslängd är slut. Samt passa på att se över så att utomhusuttaget ligger på en egen brytare och att faserna är ungefär lika belastade. Jordfelsbrytare osv. Det blir inte jättedyrt och
Tjena. Det kan stämma. Huset är byggt 97. Men ekonomin tillåter inte just nu.daddydj skrev:
Just småjobb blir ju alltid sjukt dyra så att bara ta dit en elektriker kommer att kosta en hyfsad slant. Därför behöver det inte bli så mycket dyrare att göra lite mer. Men är ekonomin trång skulle jag bara köpa en ny brytare och sätta dit den själv. Du har ju två moderna Hagerbrytare längst till höger så en sådan verkar passa skenen under om de inte är anslutna med kabel. Skruva gärna av locket och ta en bild utan att röra något så blir det lätt att se vad som behöver göras.Jonnyss skrev:
Japp.. Går ej att fälla upp även om huvudströmbrytaren är av.H hempularen skrev:Jag har fortfarande inte sett svar på frågan om felet (att den inte går att fälla upp) består även om huvudströmbrytaren är avslagen?
Det går heller ej att dra ner den mer
Låset i den som ska hålla den kvar i läge har sagt upp sig och bara byta. Eller det kanske finns en reserv (inte omöjligt ingen anslutning på ) . går bara att se om kåpan tas bort och se eller om det står på förteckningen Reserv eller inget ( blank rad )
Edit fyra skruvar , en i varje hörn och det är plast så inget farligt att bara lyfta på locket.
Edit fyra skruvar , en i varje hörn och det är plast så inget farligt att bara lyfta på locket.
Njet, jag testar inte i våra fastigheter man de har brutit några gånger och jag har hyfsad koll på elanläggningar.daddydj skrev:
Men visst om någon vill kolla finns det utrusning som stoppas i ett eluttag för bl.a. test av jordfelsbrytare, kostar väl 100-200 kr, dår får man mera än bara jordfelsbrytartest med knappen.
Eller så trycker ts på jordfelsbrytarens testknapp och ser vad som händer, så bryter den är det ett svar oberoende hur mycket den motionerats genom åren. Mera vet man inte t.ex. om något förändrats gällande känslighet.
Redigerat:
Jag ska sluta tjata. Ville bara få sagt att det är en hyfsat gammal liten central som ser ut att vara fullsatt. Att få dit en elektriker på jour skulle kosta skjortan. Att få dit elektrikern på bokad dagtid kommer förmodligen också bli dyrt så det behöver inte vara fel att byta hela centralen och bereda plats för fler brytare. Borde kunna göras på en halvdag för en så liten central.
Eller bara byta ut en dvärg på 1 timme. Stor skillnad för något som inte behövs.