Alfredo Alfredo skrev:
Så ovanligt är det inte att huvudsäkringen går. Inte helt sällsynt att både gruppsäkring och huvudsäkring är på 16A och då finns ingen selektivitet alls utan slumpen avgör vem som går om inte båda gör det. Även vid kombon 10A/16A tycker jag ofta huvudsäkringen kan lösa före eller tillsammans med gruppsäkringen.
Frågan är bara hur jag löser de ikväll fredag

S
Jonnyss Jonnyss skrev:
Det beror ju på hur viktig den gruppen är. Att kunna dammsuga bilen lär ju inte göra det värt att ringa en jourfirma.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Kolla först på din elmätare att du har alla faser, L1, L2 L3 lyser på displayen.

Sen är någon av de stora förbrukarna igång? Tvättmaskin, torktumlare , spis, diskmaskin etc?
Stoppa alla "eltunga" förburkare och prova igen.

Redigerat:
Jonnyss Jonnyss skrev:
Jaha.. trodde man själv skulle byta sånt
Bara så att det nu inte blir något missförstånd. Gruppsäkringen/automatsäkringen, denna alltså:

Rad av grupp- eller automatsäkringar i en elcentral, använda i diskussion om byte och behörighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska normalt inte gå sönder och gör den ändå det krävs en elektriker för att byta. Huvudsäkringen, en liknande någon av dessa tre:

Gamla keramiska säkringar med en svart huvudströmbrytare märkt "TILL FRÅN".

Kan du byta själv.

Jonnyss Jonnyss skrev:
Nope.. den och massa annat är urkopplat
Har du ingen gruppförteckning? Den trasiga gruppsäkringen borde inte påverka så oerhört mycket men de uttag och den belysning den "betjänar" kommer inte att fungera innan den är bytt.

Jonnyss Jonnyss skrev:
Måste verkligen gruppsäkringen bytas idag så finns det kanske någon jour men det lär inte bli billigt.

Kanske har du någon kunnig bekant som kan hjälpa dig. Rent formellt ska man som sagt ha "behörighet" för att byta en automatsäkring men det finns en och annan som gör sådant ändå, har jag hört. Hur som helst är inte behörigheten det viktiga utan att man vet vad man gör för vet man inte det är det direkt farligt att rota i en elcentral.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonnyss Jonnyss skrev:
Jaha.. trodde man själv skulle byta sånt
Precis, det var därför jag skrev som jag gjorde.
Det är inte vad som kallas"propp", dvs keramisk säkring, utan en fast monterad brytare, kan kallas dvärgbrytare, automatsäkring, etc.
Och innan man börjar skruva gör man en felsökning vilket kan kräva mätning och instrument.

Om jag nu ska vara en tråkig jä... så är det precis en sådan här tråd där rådet ska vara att ta hjälp. Ts har inte en susning om vad det innebär att att felsöka, ta inte illa upp, utifrån det som beskrivs om nu huvudsäkringen är bytt och felfri.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Flera lampknappar och 5 eluttag inne och 2 eluttag ute, ..

Inget har varit ikopplat förutom utomhus ledbelysning..

Det var när jag plugga i damsugaren utomhus som allt dog, men dammsugaren funkar i andra uttag.

A AndersS skrev:
Om jag nu ska vara en tråkig jä... så är det precis en sådan här tråd där rådet ska vara att ta hjälp. Ts har inte en susning om vad det innebär att att felsöka, ta inte illa upp, utifrån det som beskrivs om nu huvudsäkringen är bytt och felfri.
Blir väl att ringa elektriker på måndag

• Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jonnyss Jonnyss skrev:
kopplade då in dammsugaren i ett eluttag ute men plötsligt dog elen.
Orsaken till att säkringarna löste kan finnas kvar. Då är det bra om du kan beskriva mer exakt när den löste, precis när du stoppade i stickkontakten, precis när du slog på dammsugaren eller efter en stund (vad gjorde du då, kan kabeln ha blivit klämd)?

Jonnyss Jonnyss skrev:
Går ej att dra upp säkringen, Får fortfarande inte upp säkringen
Likaså är det värdefull att vet exakt vad detta betyder.
Har vippan fastnat i nedre läget?
Känner du ett litet motstånd när du fäller upp den eller är vippan helt lös?
Fastnar den helt enkelt inte i uppfällt läge, eller känner du att det händer något, att det klickar till, som gör att den rycker till när du håller den i uppfällt läge?

Jag antar på din beskrivning att du har provat fälla upp säkringen när strömmen är bruten med JFBn eller HBn?

Den enda räddning jag då ser du kan prova är att fälla ned vippan, tryck ned den ordentligt innan du försöker fälla upp den.

Att byta dvärg är behörighetskrävande och kan kännas obekvämt för de flesta. Det beror på hur mycket man behöver skruva loss. Du kan alltid lyfta på kåpan till elcentralen och titta, det är inte behörighetskrävande.

Om du behöver ström till denna grupp ikväll är det enkelt att flytta ledningen till en annan dvärg temporärt. Det är svårt att få tag på en Hager dvärg en Fredag kväll, och du behöver samma fabrikat ifall du har en fasskena.

EDIT: Kolla huvudsäkringarna en gång till. Kanske har en till löst ut. Den färgade pluppen bak på säkringen kan sitta kvar även om den löst ut.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Jonnyss Jonnyss skrev:
Flera lampknappar och 5 eluttag inne och 2 eluttag ute
Låter som det borde gå att leva med över helgen. Några tillfälliga skarvsladdar och "flyttbara lampor" går kanske att ordna?

Jonnyss Jonnyss skrev:
Blir väl att ringa elektriker på måndag
Verkar klokt!

S sinuslinus skrev:
Det beror ju på hur viktig den gruppen är. Att kunna dammsuga bilen lär ju inte göra det värt att ringa en jourfirma.
Nene.. som tur är funkar det viktigaste. Dvs kök, pannan mm

Om jag får ge ett råd så hade jag då bett elektrikern kontrollera om utomhusuttagen kan läggas på egen säkring.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det tycker jag med.. Tack :)

Inget ovanligt att den där äldre hager-serien går sönder så de inte går att återställa igen. Ibland går det om man först trycker den så långt ner det bara går och sen upp igen, annars är det bara att ringa en elektriker för att byta den.

Det märks väldigt tydligt om man återställer den men överbelastningen fortfarande är kvar då det poffar och ibland blixtrar.

• Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Kolla först på din elmätare att du har alla faser, L1, L2 L3 lyser på displayen.

Sen är någon av de stora förbrukarna igång? Tvättmaskin, torktumlare , spis, diskmaskin etc?
Stoppa alla "eltunga" förburkare och prova igen.
Tack ska kolla de.. hade inget igång när säkringen gick förutom dammsugaren

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.