96 174 läst ·
321 svar
96k läst
321 svar
Projekttråd: Kaklad spapool med motoriserat trädäck
Löser man styrningen på annat sätt borde det väl gå att komma undan plattjärnet helt, man skulle kunna låta hjulen rulla på en planka hårdträ som är snyggt infälld i trallen.AXS skrev:
Det hade verkligen varit den snyggaste lösningen helt klart. Att slippa skenor helt.D Dublin skrev:
Problemet är både att hitta hjulen men främst styrningen. Minsta dragbelastning i sidled kommer att få taket att kärva på alla styrningsideer jag kan komma på.
Exakt så gör jag på ena sidan. Räls behövs bara på andra sidan för styrning. Dock har jag sett att hjulen gör gropar i träbjälken som de rullar på så nog bättre med ett plattjärn. Kanske även kan funka bättre med bredare/fler hjul.D Dublin skrev:
Kör du hårdträ eller vanligt tryckat där det blir gropar?M moggen skrev:
Skulle vara kul, om du pallar att få se lite bilder
Rullar fint ju.M moggen skrev:
Inspirerad av iden att bara köra skena på ena sidan. Dels sparar jag en del pengar på dyr skena men det blir också en estetiskt snyggare lösning då den främre skenan försvinner helt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt handlar ju inte om snyggare och enklare eller mindre underhåll.M maria01 skrev:
Har man barn så uppskattar dom nog trädäck, gör oftast mindre ont/skada när man springer och trillar på ett trädäck än betong eller natursten.
Även mindre risk när man har glas/flaskor kring poolen om de välter eller tappas.
Vi har betong med klinkers runt vår badtunna/mini-pool så vi har gått över till enbart burkar och plastglas för att minimera olyckor.
då kan nog plast däcket som jag nämde vara bättre en träC coccon skrev:Har man barn så uppskattar dom nog trädäck, gör oftast mindre ont/skada när man springer och trillar på ett trädäck än betong eller natursten. Även mindre risk när man har glas/flaskor kring poolen om de välter eller tappas.
Vi har betong med klinkers runt vår badtunna/mini-pool så vi har gått över till enbart burkar och plastglas för att minimera olyckor.
Ett tipps är att köpa färdiga skenor och hjul avsedda för pooltak separat. Dom är tåliga för klor och har styrning och dimensioner klar för ett rätt hög vikt.