AXS AXS skrev:
Någon som testat att bara lägga ut en syrafast plattstång och så hårda hjul i PUR eller liknande(Som skateboard).

Styrningen kan vara antingen att plattjärnet är nedsänkt eller en separat styrning.
Löser man styrningen på annat sätt borde det väl gå att komma undan plattjärnet helt, man skulle kunna låta hjulen rulla på en planka hårdträ som är snyggt infälld i trallen.

• Gilla
Peter_Bromma och 2 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Löser man styrningen på annat sätt borde det väl gå att komma undan plattjärnet helt, man skulle kunna låta hjulen rulla på en planka hårdträ som är snyggt infälld i trallen.
Det hade verkligen varit den snyggaste lösningen helt klart. Att slippa skenor helt.
Problemet är både att hitta hjulen men främst styrningen. Minsta dragbelastning i sidled kommer att få taket att kärva på alla styrningsideer jag kan komma på.

D Dublin skrev:
Exakt så gör jag på ena sidan. Räls behövs bara på andra sidan för styrning. Dock har jag sett att hjulen gör gropar i träbjälken som de rullar på så nog bättre med ett plattjärn. Kanske även kan funka bättre med bredare/fler hjul.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
M moggen skrev:
Exakt så gör jag på ena sidan. Räls behövs bara på andra sidan för styrning. Dock har jag sett att hjulen gör gropar i träbjälken som de rullar på så nog bättre med ett plattjärn. Kanske även kan funka bättre med bredare/fler hjul.
Kör du hårdträ eller vanligt tryckat där det blir gropar?

Skulle vara kul, om du pallar att få se lite bilder :)

Freddan054 Freddan054 skrev:
Kör du hårdträ eller vanligt tryckat där det blir gropar?

Skulle vara kul, om du pallar att få se lite bilder :)
Det är en vanlig tryckt 45x220 från Byggmax så förmodligen inte det bästa. Finns ju sådant där kompositträ också men har ingen erfarenhet av att jobba med det.

• Gilla
Freddan054
  • Laddar…
M moggen skrev:
Det är en vanlig tryckt 45x220 från Byggmax så förmodligen inte det bästa. Finns ju sådant där kompositträ också men har ingen erfarenhet av att jobba med det.
Byggprojekt under konstruktion med träreglar och förberedelse för damduk och konstgräs, sett vid en röd tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en bild från bygget. Damduk och konstgräs ovanpå locket sen.

Hittade en video också på första rull testet. Där ser man också att dimensionen inte är 220 som jag skrev utan mer 45x120 kanske. 4-5 år sedan.

• Gilla
Robert Kooijman och 4 till
  • Laddar…
M moggen skrev:
Hittade en video också på första rull testet. Där ser man också att dimensionen inte är 220 som jag skrev utan mer 45x120 kanske. 4-5 år sedan.
Rullar fint ju.

Inspirerad av iden att bara köra skena på ena sidan. Dels sparar jag en del pengar på dyr skena men det blir också en estetiskt snyggare lösning då den främre skenan försvinner helt.

3D-ritning av flerplansterrass med skjutbart däck utan främre skena, två solstolar och en krukväxt, omgiven av gräs och stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
varför trall? snyggare och enklare med betong eller natur sten

M maria01 skrev:
varför trall? snyggare och enklare med betong eller natur sten
Enligt dig ja. Enklare kan ju diskuteras.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Freddan054 Freddan054 skrev:
Enligt dig ja. Enklare kan ju diskuteras.
enligt många trä och pool varför har inte alla trä då här nere har några nya plast däck runt pool funkar bättre men bäst är nog travatine eller polerad betong så enkelt att sköta

M maria01 skrev:
enligt många trä och pool varför har inte alla trä då här nere har några nya plast däck runt pool funkar bättre men bäst är nog travatine eller polerad betong så enkelt att sköta
Allt handlar ju inte om snyggare och enklare eller mindre underhåll.

Har man barn så uppskattar dom nog trädäck, gör oftast mindre ont/skada när man springer och trillar på ett trädäck än betong eller natursten.
Även mindre risk när man har glas/flaskor kring poolen om de välter eller tappas.

Vi har betong med klinkers runt vår badtunna/mini-pool så vi har gått över till enbart burkar och plastglas för att minimera olyckor.

• Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
C coccon skrev:
Har man barn så uppskattar dom nog trädäck, gör oftast mindre ont/skada när man springer och trillar på ett trädäck än betong eller natursten. Även mindre risk när man har glas/flaskor kring poolen om de välter eller tappas.
Vi har betong med klinkers runt vår badtunna/mini-pool så vi har gått över till enbart burkar och plastglas för att minimera olyckor.
då kan nog plast däcket som jag nämde vara bättre en trä

M maria01 skrev:
då kan nog plast däcket som jag nämde vara bättre en trä
Du får ha vilket däck du vill kring din pool. Jag kommer köra på trä

• Gilla
  • Haha
Katarsis och 2 till
  • Laddar…
Ett tipps är att köpa färdiga skenor och hjul avsedda för pooltak separat. Dom är tåliga för klor och har styrning och dimensioner klar för ett rätt hög vikt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.