Syrafast, ofta angivet som 316L eller 1.4404 är enda chansen och även det kommer utveckla röda fläckar och till slut rosta i sådana här kondens/dropp-zoner om man inte torkar av och underhåller dem.

Aluminium-skenor med olast-hjul kan vara ett alternativ, men även lagringen blir en faktor.

Hade jag byggt om mitt lock idag skulle jag försökt hitta ett sätt att få locket att sluta helt tätt över poolen. Kanske en två stegs öppning där man först hissar upp locket någon cm för att sedan föra undan det.

• Gilla
Zalt och 2 till
  • Laddar…
M moggen skrev:
Hade jag byggt om mitt lock idag skulle jag försökt hitta ett sätt att få locket att sluta helt tätt över poolen. Kanske en två stegs öppning där man först hissar upp locket någon cm för att sedan föra undan det.
Ja, jag har funderat på detta också. En ide var att få till en nedsänkning i skenorna som i kombination med en gummilist (typ garageportslist) gör att det sluter tätt mot kantstenen på poolen. Men jag är osäker på om jag lyckas få till den nedsänkningen på ett bra sätt.

En flexibel gummilist som hamnar innanför poolkanten i stängt läge är just nu gällande bästa alternativ. Kanske i kombination med en yttre list som lägger sig utanpå poolramen.

Tack för tipset om Umakovshop. Såg att jag fått det tipset redan. Ska kontakta dem idag.

Jag vet inte om det var i denna tråd eller eller i samtal med en kompis som hade liknande planer.

Men mitt förslag var att ha räls som har en ”grop” i hemmaläget som sänker den 10-15mm och att detta kan komprimera en gummilist. Jag föreslog rent av att dra på ett lager glasfiber/gelcoat på cellplasten för att få en helt tät och härdig yta som är i kontakt med ångorna. Man behöver ju inte göra någon form, finishen är ju inte så viktig på undersidan, men man får både sandwich-stadga av den samt en helt tät miljö som hindrar både avdunstning och klorid-ansamlingar i miljön runt.

• Gilla
moggen
  • Laddar…
D David_Berglund skrev:
Syrafast, ofta angivet som 316L eller 1.4404 är enda chansen och även det kommer utveckla röda fläckar och till slut rosta i sådana här kondens/dropp-zoner om man inte torkar av och underhåller dem.

Aluminium-skenor med olast-hjul kan vara ett alternativ, men även lagringen blir en faktor.
Hej igen! :)

Ja, det hade kunnat vara ett alternativ. Egentligen tänker jag att det finns två vägar att gå här. Köpa något billigt och byta ut det på oregelbunden basis eller köpa dyrt och ändå inte bli helt nöjd :)

Jag tror vanligt rostfritt funkar bra så länge skenorna och hjul är helt utanför kondenszonen. Dvs om du får till ett lock som är helt tätt i stängt läge.

• Gilla
David_Berglund och 1 till
  • Laddar…
Freddan054 Freddan054 skrev:
Tack. Min förhoppning var att Cellplast typ XPS 300 i kombination med dammduk under hela konstruktionen skulle ha tillräcklig motståndskraft mot fukt. Ska absolut kolla in PIR-isolering också. Det ligger med som alternativ.

En annan fråga (minns ditt projekt). Skenor och hjul blir en stor utgift. De rostfria skenorna jag hittat kommer från HacoTellus och kostar 1795:-/st och jag behöver 9 st. Det är en sk V-skena. Är det vad du också kör med eller har du förslag på annat alternativ?

Den finns i galvaniserat också vilket är billigare men det känns osäkert att den klarar av sitt öde utan att rosta.
XPS300 absorberar inget vatten i fast form däremot kan en begränsad mängd tränga in i form av vattenånga.
Kombinationen XPS300 med dammduk fungerar bra, minst lika bra som någon annan lösning på marknaden!
Jag har haft problem med PIR, inte för att den inte har bra isoleringsegenskaper eller vattentålighet utan för att den är så otroligt ömtålig, den skadas nästan enbart av att du tittar på den.
Tänk bara på att använda rätt typ av infästning när du fäster dammduken i XPS-isoleringen. Jag har använt Casco Superset som är specifikt till denna typ av plast men det är möjligt att det finns något ännu bättre där ute...

Redigerat:
  • Gilla
BillyT
  • Laddar…
C coccon skrev:
XPS300 absorberar inget vatten i fast form däremot kan en begränsad mängd tränga in i form av vattenånga.
Kombinationen XPS300 med dammduk fungerar bra, minst lika bra som någon annan lösning på marknaden!
Jag har haft problem med PIR, inte för att den inte har bra isoleringsegenskaper eller vattentålighet utan för att den är så otroligt ömtålig, den skadas nästan enbart av att du tittar på den.
Tänk bara på att använda rätt typ av infästning när du fäster dammduken i XPS-isoleringen. Jag har använt Casco Superfix som är specifikt till denna typ av plast men det är möjligt att det finns något ännu bättre där ute...
Toppen, Tack för svar. Har lite XPS300 liggande dessutom så det är även den billigaste lösningen.

M moggen skrev:
Jag tror vanligt rostfritt funkar bra så länge skenorna och hjul är helt utanför kondenszonen. Dvs om du får till ett lock som är helt tätt i stängt läge.
Och dessutom spolar/svabbar av ibland.

Det som gör att det rostar är kontinuerligt ökade koncentrationer av klorider som blir när avdunstningarna avlöser varandra.

Därför det oftast rostar vid vattenlinjen på stegar etc, men inte under ytan eller en bit upp.

Genom att spola och gnugga lite med sötvatten blir man av med dessa ansamlingar och livslängden blir obegränsad.

• Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Jag ritar ett sådant ett av mina projekt just nu.
Kul att fler är på bollen!

Marko Koistinen Marko Koistinen skrev:
Jag ritar ett sådant ett av mina projekt just nu.
Kul att fler är på bollen!
Ah. Kul. Har du mer information? Storlek osv?

Det är långsmal pool, men vi har mer utmaning då vi gör det i andra ledden. då har en spännvidd på ca 6 meter.

AXS
Någon som testat att bara lägga ut en syrafast plattstång och så hårda hjul i PUR eller liknande(Som skateboard).

Styrningen kan vara antingen att plattjärnet är nedsänkt eller en separat styrning.

• Gilla
Katarsis och 2 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Någon som testat att bara lägga ut en syrafast plattstång och så hårda hjul i PUR eller liknande(Som skateboard).

Styrningen kan vara antingen att plattjärnet är nedsänkt eller en separat styrning.
Jag har ett annat industriprojekt där hag gör just så. Axiallagring separat och just skareboardhjul. PU är otroligt slitstarkt och ger mjuk fin gång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.