24 718 läst ·
109 svar
25k läst
109 svar
Projekt ta bort berg för poolbygge
Om man använder snigeldynamit borde det väl finnas chans att få bort borret oskadat om man spräcker hålen intill, men då bör man ju ha minst två borr och gott om tid.Z Zakalwe skrev:Borra aldrig vidare i befintligt håll med annan borr. Det räcker med mm diameterskillnad för att den ska fastna. Likaså, sluta borra om du borrar igenom sten och når jord/grus. Stor risk att kronan sätter igen.
Imponerande att du skruvade av kronan av stången. Det har jag tyvärr aldrig lyckats med. Det slutar alltid med kapskiva och värme.
Om man kan gå ned lite i diameter kanske det går att borra vidare med annat borr, förutsatt att det inte i stället blir för mycket kax som sätter igen mellanrummet.
Hur djupt under färdig yta borrar du? Ytan blir ju ojämn och även om du kan spräcka bort de värsta knölarna så behöver du väl ha lite marginal? Jag antar att du i slutänden får jämna av med grus eller makadam men då ska det ju finnas plats för det.R random_name skrev:
Jag har nu lärt mig (den svåra vägen) hur man får upp borrar som har gått igenom. Det förutsätter att man har tillgång till tryckluft. Jag trycker ner tryckluftspistolens munstycke i hålet bredvid borrskaftet och blåser upp kaxet samtidigt som jag vrider/rycker på borren. Borren brukar lossna efter några minuter juckande om man har tur.F FGLIN skrev:Om man använder snigeldynamit borde det väl finnas chans att få bort borret oskadat om man spräcker hålen intill, men då bör man ju ha minst två borr och gott om tid.
Om man kan gå ned lite i diameter kanske det går att borra vidare med annat borr, förutsatt att det inte i stället blir för mycket kax som sätter igen mellanrummet.
Ja det har jag funderat mycket på innan jag började och övervägde det. Att det inte blev så var för att det går inte att få tag i vad jag hittat här. I Stockholm verkar det finnas.M mattoys skrev:
Nu i efterhand när jag borrat och spräckt med snigeldynamit tror jag att det hade varit en dålig ide att hyra en. Jag tror att det förutsätter att man både kan borra och spräcka samtidigt för att få störst nytta av den? Annars kan det bli så att det spricker dåligt och du måste borra ett nytt hål. Har du då inte borren tillgänglig skiter det sig. Sen tar borrningen så pass lång tid att man skulle hinna hälften så mycket eftersom man vill spräcka med. Så då blir hyran mycket dyrare. Både för hyra av spräckaren men även dubbel hyra för borren om det tar dubbelt så lång tid. Dessutom kommer blocken som spräcks bli för stora förmodligen så man inte kan hantera dem för hand så det lär kräva en grävare på plats också... Men detta är mina slutsatser efter att ha borrat/spräckt med snigeldynamit. Har aldrig testat en hydralspräckare, men jag har helt släppt tanken.
Det blir 20-30 cm djupare har jag för mig. Hade inte tänkt gå så djupt men det blev så... men bättre att det är åt det hållet än för grunt..F FGLIN skrev:
Precis så gjorde jag. Med en lång hävarm och tryckluft gick det tillslut att vrida runt och få bort borret.Z Zakalwe skrev:Jag har nu lärt mig (den svåra vägen) hur man får upp borrar som har gått igenom. Det förutsätter att man har tillgång till tryckluft. Jag trycker ner tryckluftspistolens munstycke i hålet bredvid borrskaftet och blåser upp kaxet samtidigt som jag vrider/rycker på borren. Borren brukar lossna efter några minuter juckande om man har tur.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden