38 567 läst ·
139 svar
39k läst
139 svar
Projekt ta bort berg för poolbygge
Kanske skall gå tillbaka till 2 skärs en testperiod, för jag stannade kvar på 4 skärs då jag fick ut ett par meter hål till per borr med 4 skärs men det beror väl också på tillverkare och kvalitet på borr.
Har funderat lite på hur jag ska göra. Tror inte jag är sugen att spräcka mer berg för att få till det. Då får jag ha det någon annan stans. Men tror ändå jag har höjden med mig att jag kan få ner det bredvid poolen, behöver inte få ner det ända till 1,80 - 1,90... Men häromdagen lade min pump av. Behövde rengöra sensorn eller ge den en omstart, vilket som nu löste problemet. Såklart under en redig störtskur och gropen vattenfylldes. Även om jag kör med två pumpar för redundans känns det vanskligt att ha massa elektronik som kan råka ut för att hamna under vatten. Så det kanske talar för att ha det någon annans stans.R Robert-san01 skrev:
Ja exakt. Tycker det tog för lång tid att borra med 20 mm. Dessutom är 20 mm kilarna längre, så jag måste också borra djupare. Och två 16 mm kilar är långt mycket kraftigare än en 20 mm.Viktor.J skrev:
Har nästan uteslutande kört med 4 skär och det funkar bra för mig. Ibland går något av skären sönder men det går lika bra ändå. Har ännu inte lyckats köra slut på ett borr p.g.a. skären. Problemet för mig är att borren går av. Nu köper jag enbart borr på Biltema för de är så pass billiga. Kanske skulle jag inte ha dessa problem med dyrare borr...N Nickenille skrev:
Har grävt bort mer jord som började rasa. Efter det fick jag bort mer sten som behöver spräckas... Nu börjar jag närma mig. Har bara en större sten kvar och sedan är det dags att städa upp, bestämma exakt placering av poolen och hyra bergborren igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 360 inlägg
Jag gjorde teknikrummet till en "teknikgrop". Ca 1,40 djup med trall luckor som jag viker upp. Satte avlopp i botten som är kopplat till dränering så det inte kan bli översvämning.R random_name skrev:
N Nickenille skrev:Intressant, både 2 och 4 skär funkar ju enligt min mening och jag har själv gått över mer och mer till 4 skör då jag tycker de håller längre och och inte fastnar lika lätt.
Har också tänkt att värmen kanske bli mindre då man ha fyra skär som sticker ut istället för två.
Vad är gruppens åsikt ?
Jag har borrat 70 hål 20 mm , 300-380 mm djupa på tre borrar. Enligt sajten jag köpte dom på håller en borr för 15 hål. Lite nötta i kanterna bara.N Nickenille skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden