52 730 läst ·
174 svar
53k läst
174 svar
Projekt ta bort berg för poolbygge
Kanske skall gå tillbaka till 2 skärs en testperiod, för jag stannade kvar på 4 skärs då jag fick ut ett par meter hål till per borr med 4 skärs men det beror väl också på tillverkare och kvalitet på borr.
Har funderat lite på hur jag ska göra. Tror inte jag är sugen att spräcka mer berg för att få till det. Då får jag ha det någon annan stans. Men tror ändå jag har höjden med mig att jag kan få ner det bredvid poolen, behöver inte få ner det ända till 1,80 - 1,90... Men häromdagen lade min pump av. Behövde rengöra sensorn eller ge den en omstart, vilket som nu löste problemet. Såklart under en redig störtskur och gropen vattenfylldes. Även om jag kör med två pumpar för redundans känns det vanskligt att ha massa elektronik som kan råka ut för att hamna under vatten. Så det kanske talar för att ha det någon annans stans.R Robert-san01 skrev:
Ja exakt. Tycker det tog för lång tid att borra med 20 mm. Dessutom är 20 mm kilarna längre, så jag måste också borra djupare. Och två 16 mm kilar är långt mycket kraftigare än en 20 mm.Viktor.J skrev:
Har nästan uteslutande kört med 4 skär och det funkar bra för mig. Ibland går något av skären sönder men det går lika bra ändå. Har ännu inte lyckats köra slut på ett borr p.g.a. skären. Problemet för mig är att borren går av. Nu köper jag enbart borr på Biltema för de är så pass billiga. Kanske skulle jag inte ha dessa problem med dyrare borr...N Nickenille skrev:
Har grävt bort mer jord som började rasa. Efter det fick jag bort mer sten som behöver spräckas... Nu börjar jag närma mig. Har bara en större sten kvar och sedan är det dags att städa upp, bestämma exakt placering av poolen och hyra bergborren igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 494 inlägg
Jag gjorde teknikrummet till en "teknikgrop". Ca 1,40 djup med trall luckor som jag viker upp. Satte avlopp i botten som är kopplat till dränering så det inte kan bli översvämning.R random_name skrev:
N Nickenille skrev:Intressant, både 2 och 4 skär funkar ju enligt min mening och jag har själv gått över mer och mer till 4 skör då jag tycker de håller längre och och inte fastnar lika lätt.
Har också tänkt att värmen kanske bli mindre då man ha fyra skär som sticker ut istället för två.
Vad är gruppens åsikt ?
Jag har borrat 70 hål 20 mm , 300-380 mm djupa på tre borrar. Enligt sajten jag köpte dom på håller en borr för 15 hål. Lite nötta i kanterna bara.N Nickenille skrev:
Så tänker jag med, behöver inte fullt djup där. Samtidigt, häromveckan regnade det kraftigt och hålet fylldes med 30-35 cm vatten på 45 minuter. Av någon anledning hade pumpen hängt sig. Jag menar, det är inte en fråga om om utan när ens pump havererar...R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 494 inlägg
Inte så kritiskt med pumpen. Skulle säga att du klarar 30-40cm ovan botten utan att poolen lyfter utan problem. När den är fylld blir lyftkraften nästan 0.R random_name skrev:
I helgen som var hyrde jag bergborren igen och borde upp så mycket jag hann. Som vanligt överoptimistisk med vad jag tror eller vill att jag ska hinna med
Men det gick bra och jag måste ha borrat mer än tidigare gånger för nu tog dieseln slut och jag fick åka och tanka...
Städade först ur, kanske överdrivet noggrant. Före/efter:
Sen markerades poolens placering. Dom inre linjerna är för en 3x6 pool som vi tänkt oss från början. Dom yttre för 3,5x6,5. Linjerna är hålets storlek, och jag har lagt till 0,5 meter runt om alla sidor. Började med att markera borrhål för 3x6 meter. Skulle jag hinna mer får jag markera upp det då. Längst ner till vänster har jag också markerat ut vart brunnen ska vara. Där ska jag försöka komma 50 cm djupare.
Började borra 3h på fredagen. Hann med 35-40 hål på 50 cm, den låga delen nederst.
På lördagen borrade jag för brunnen och ena kortsidan, samt yttersta raden på delen jag borrade igår. Där brunnen är ska jag ner 50 cm till 0-nivå och sedan ytterligare 50 cm. Borrade med en stång så jag kom ner 70 cm. När jag är nere på 0-nivån är tanken är att såga att spår i mitten och sedan bryta mot det i etapper. På kortsidan var höjden från 50 cm till 100 cm. Det tog 3 minuter att borra 70 cm, så uppskattningsvis 5 minuter ca att borra en meter. Det tog sin lilla tid trots att jag inte tyckte det var så många hål. Men i efterhand när jag räknar borrade jag 55 hål, uppskattat till ca 43 meter. Denna gång körde jag med en 20 kg kattlebell tillsammans med vikten som kommer med borren och tycker det matade på bra. Satte även två band på handtaget för att slippa hålla i maskinen, utan kunde bara styra den med banden. Det funkade bra och jag upplever inte att vibrationerna från maskinen var så kraftiga.
På söndagen gav jag mig på den högsta delen. Hade med en 1,80m stång denna gång för att kunna borra ända ner, men den hann jag inte använda. Satsade istället på att få bort det översta skiktet av berget denna gång, så kan jag ta det undre nästa gång. Här borrade jag för den större storleken av pool just eftersom jag vill spräcka berget i två omgångar. Hann även med att börja borra lite på den lägre delen i mitten, ca 50 hål mellan 10-40 cm. På den övre delen blev det 89 hål med ett snittdjup på ca 60 cm. Det var på söndagseftermiddagen dieseln tog slut. Som tur var är det bara 5 minuter till macken.
Uppgraderade dammkåpan lite denna gång. Först med en trasa runt stången som hjälpte till att täta. Det funkade bra tills metallen slitits ut och hålet blev för stort. Sedan testade jag med ett gummi och borrade ett mindre hål i det. Det funkade bättre, men ska skaffa ett slitstarkare gummi nästa gång. Detta var från ett stänkskydd från en bil.
Var ute och försökte grovräkna hur mycket jag borrade för att beställa rätt mängd snigeldynamit:
16 x 1,0 m
18 x 0,8 m
21 x 0,65 m
50 x 0,50 m
89 x 0,6 m
75 x 0,1-0,4 m
Bortser jag från dom 75 hålen på 0,1-0,4m blir det 122 borrade meter. Skulle gå åt 170 kg snigel, så har lagt en beställning på 200 kg.
Sammantaget en klart godkänd insats och jag var helt slut i kroppen på söndagkvällen
Städade först ur, kanske överdrivet noggrant. Före/efter:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen markerades poolens placering. Dom inre linjerna är för en 3x6 pool som vi tänkt oss från början. Dom yttre för 3,5x6,5. Linjerna är hålets storlek, och jag har lagt till 0,5 meter runt om alla sidor. Började med att markera borrhål för 3x6 meter. Skulle jag hinna mer får jag markera upp det då. Längst ner till vänster har jag också markerat ut vart brunnen ska vara. Där ska jag försöka komma 50 cm djupare.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Började borra 3h på fredagen. Hann med 35-40 hål på 50 cm, den låga delen nederst.
På lördagen borrade jag för brunnen och ena kortsidan, samt yttersta raden på delen jag borrade igår. Där brunnen är ska jag ner 50 cm till 0-nivå och sedan ytterligare 50 cm. Borrade med en stång så jag kom ner 70 cm. När jag är nere på 0-nivån är tanken är att såga att spår i mitten och sedan bryta mot det i etapper. På kortsidan var höjden från 50 cm till 100 cm. Det tog 3 minuter att borra 70 cm, så uppskattningsvis 5 minuter ca att borra en meter. Det tog sin lilla tid trots att jag inte tyckte det var så många hål. Men i efterhand när jag räknar borrade jag 55 hål, uppskattat till ca 43 meter. Denna gång körde jag med en 20 kg kattlebell tillsammans med vikten som kommer med borren och tycker det matade på bra. Satte även två band på handtaget för att slippa hålla i maskinen, utan kunde bara styra den med banden. Det funkade bra och jag upplever inte att vibrationerna från maskinen var så kraftiga.
Logga in
Skapa konto
På söndagen gav jag mig på den högsta delen. Hade med en 1,80m stång denna gång för att kunna borra ända ner, men den hann jag inte använda. Satsade istället på att få bort det översta skiktet av berget denna gång, så kan jag ta det undre nästa gång. Här borrade jag för den större storleken av pool just eftersom jag vill spräcka berget i två omgångar. Hann även med att börja borra lite på den lägre delen i mitten, ca 50 hål mellan 10-40 cm. På den övre delen blev det 89 hål med ett snittdjup på ca 60 cm. Det var på söndagseftermiddagen dieseln tog slut. Som tur var är det bara 5 minuter till macken.
Logga in
Skapa konto
Uppgraderade dammkåpan lite denna gång. Först med en trasa runt stången som hjälpte till att täta. Det funkade bra tills metallen slitits ut och hålet blev för stort. Sedan testade jag med ett gummi och borrade ett mindre hål i det. Det funkade bättre, men ska skaffa ett slitstarkare gummi nästa gång. Detta var från ett stänkskydd från en bil.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Var ute och försökte grovräkna hur mycket jag borrade för att beställa rätt mängd snigeldynamit:
16 x 1,0 m
18 x 0,8 m
21 x 0,65 m
50 x 0,50 m
89 x 0,6 m
75 x 0,1-0,4 m
Bortser jag från dom 75 hålen på 0,1-0,4m blir det 122 borrade meter. Skulle gå åt 170 kg snigel, så har lagt en beställning på 200 kg.
Sammantaget en klart godkänd insats och jag var helt slut i kroppen på söndagkvällen
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 10 494 inlägg
Glömde bild på allt borrkax. 8 murarhinkar, två tunnor under pressen, samt 6 påsar. Tänk utan uppsamling att ha allt det där i luften, på marken, byggnader, inomhus, hos grannar 🥶
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
har redan kört det till återvinningen. Men skulle kanske gå att använda som fog mellan plattor? Annars om man spär ut det med lite större fraktioner som stenmjöl. Det är extremt fint som det är 0-1 mm kanske.S stugfar skrev:
Har idag hällt i 180 kg snigeldynamit i alla hål jag borrade förutom där brunnen ska vara. Den tar jag när det runt den har spruckit och är borta.
Min grovräkning på 170 kg stämde inte alltså. Den inkluderade brunnen men inte ett lägre parti som jag passade på att fylla. Bara i det måste det gått åt en 15 kg. Tur jag tog i lite extra. Får beställa mer men gissar jag har att göra med att rensa och spräcka med kilar en tid framöver.
Min grovräkning på 170 kg stämde inte alltså. Den inkluderade brunnen men inte ett lägre parti som jag passade på att fylla. Bara i det måste det gått åt en 15 kg. Tur jag tog i lite extra. Får beställa mer men gissar jag har att göra med att rensa och spräcka med kilar en tid framöver.