80 112 läst ·
214 svar
80k läst
214 svar
Projekt - Badrum i dränerad källare
Billigare men lite svagare. Samma inbyggnadsdjup. Funkar säkert.slacker skrev:
Det står absolut inte stilla!
Lilla maskinen fick picka fram avloppet då betongrören fortfarande används för tvättstuga och kök.
Och så en sväng till skrothandlaren för att växla in golvvärmen mot kontanter!
Lilla maskinen fick picka fram avloppet då betongrören fortfarande används för tvättstuga och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så en sväng till skrothandlaren för att växla in golvvärmen mot kontanter!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Torsdagen spenderades till att bära... och bära mer...
85 hinkar blev det, vägde dem lite eftersom då det skall iväg i Storsäck - Mellan 18-22kg per hink enligt badrumsvågen så ca 42 hink i var Storsäck torde hamna precis under tonnet som är maxvikt. Uppskattningsvis 1.5-1.7 ton nu uppe ur källaren.
Efter en hel del google och telefonsamtal konstaterades att Sita var billigast vad gäller Storsäckar.
5 säckar beställdes (Max 1kbm och 1 ton styck) - Dessa levereras hem till dörren av Best Transport och hämtas sedan av Sita. Totalkostnad - 2100:-
Jämförde mot container som skulle hamna på 5000 all inclusive för 5kbm och endast 7 dagar att fylla. Då planer finns i helgen så blir säckar smidigare samt att det finns lite mer plats på infarten - I alla fall just nu.
Så värt! Nu lite jobb på förmiddagen så kliver vi på med bilmaskinen igen! Wish me luck!
Logga in
Skapa konto
85 hinkar blev det, vägde dem lite eftersom då det skall iväg i Storsäck - Mellan 18-22kg per hink enligt badrumsvågen så ca 42 hink i var Storsäck torde hamna precis under tonnet som är maxvikt. Uppskattningsvis 1.5-1.7 ton nu uppe ur källaren.
Efter en hel del google och telefonsamtal konstaterades att Sita var billigast vad gäller Storsäckar.
5 säckar beställdes (Max 1kbm och 1 ton styck) - Dessa levereras hem till dörren av Best Transport och hämtas sedan av Sita. Totalkostnad - 2100:-
Jämförde mot container som skulle hamna på 5000 all inclusive för 5kbm och endast 7 dagar att fylla. Då planer finns i helgen så blir säckar smidigare samt att det finns lite mer plats på infarten - I alla fall just nu.
Så värt! Nu lite jobb på förmiddagen så kliver vi på med bilmaskinen igen! Wish me luck!
Man hinner lite på ett par timmar - Bortsett från att frun ringer 1745 och tycker att det är bättre att jag åker till bolaget och köper henne lite vin än att jag fixar fungerade avlopp i huset. 
Så efter att ha dammat ned bilen nå så förfärligt med jobbkläderna åkt till bolaget så fanns det ett avlopp vid 19 tiden - Snett vint och skevt men fullt fungerande. Jaa.. Det kommer att korrigeras när jag gräver ut mer.
Lördagen spenderades under ytan nere i Sala Silvergruva och det är nog samma plan som ligger för Söndagen - Måndag jobb så på Tisdag serru - Då skall skiten ut!
Så efter att ha dammat ned bilen nå så förfärligt med jobbkläderna åkt till bolaget så fanns det ett avlopp vid 19 tiden - Snett vint och skevt men fullt fungerande. Jaa.. Det kommer att korrigeras när jag gräver ut mer.
Lördagen spenderades under ytan nere i Sala Silvergruva och det är nog samma plan som ligger för Söndagen - Måndag jobb så på Tisdag serru - Då skall skiten ut!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra Götalands
· 849 inlägg
Varför är vattenrören kvar på väggarna? Har du inte proppat bort dessa?
Nope, det där är inkommande kallvatten samt VV och KV till kök så när alla massor väl är borta från golvet så åker rören och en ny 25mm PEM för kallvatten kommer att följa avloppet till tvättstugan. Tvättstugan ligger i bortre ändan av avloppet där även nya fördelaren för vatten sitter.Härryda2015 skrev:
Så det är lite catch 22 just nu, riva golv - dra nytt vatten - klippa det gamla...
Alla rör blir infällda i väggarna och skall därför ned i golvet helt enkelt.
Min plan är som följer - Riva Golv - Förlägga rör, golvvärme, isolering, armering, koppla över VA - Gjuta. Sen tar vi tag i väggarna inför plattsättning fuktspärr osv...
slacker skrev:
Tsss hon visste att du skulle hinna med både ock, och det gjorde du ju! Uppenbarligen behöver du en arbetsledare som hjälper dig att prioritera så saker görs i rätt ordning.
Mycket spännande att följa, tror det kommer bli jättebra!
Hur går det med ventilationen. Vill tipsa om att Pax har en enkel ftx tänkt för fixa ventilation i källaren när man skaffar fjärrvärme/VP. Själv kör jag en vanlig Pax i frånluften skorsten pipa och den håller murstocken nog varm för att få självdrag på vintern med värmepump. Man märker det på att propellern frisnurrar utan el,
Att släppa bad l luften på vid fasad kan ge mögel..
Herregud asså - 85 hinkar åkte upp idag och man får väl erkänna att kroppen värker. Massor....
Helt trasig och båda knäna skrek mot slutet uppför trappen - Märks att man närmar sig 40!
Stötte på berg lite för tidigt men det får vi lösa lite eftersom. Kämpar förhoppningsvis på med ytterligare 40 hink imorgon om jag nu tar mig ur sängen!
Helt trasig och båda knäna skrek mot slutet uppför trappen - Märks att man närmar sig 40!
Stötte på berg lite för tidigt men det får vi lösa lite eftersom. Kämpar förhoppningsvis på med ytterligare 40 hink imorgon om jag nu tar mig ur sängen!
Logga in
Skapa konto
Kämpa på, och få en försmak av hur livet efter 40 kan kännas!!slacker skrev:
Herregud asså - 85 hinkar åkte upp idag och man får väl erkänna att kroppen värker. Massor....
[bild]
Får nog krypa till korset och beställa fler Storsäckar - 4 redan fyllda och nu när man är nere på sand/småsten blandning visar badrumsvågen 25 kilo per hink så på gränsen med cirka 40 hinkar i var säck.
Då golvet även var tjockare, genom att man gjutit på 8-10cm för golvvärme, så blev det mer att gräva ut än planerat.
Slår ännu ett slag för Sita - Som jag sa tidigare så beställdes 5 säckar för 420kr/styck inklusive hämtning och väljer jag ytterligare 3 i varukorgen, med separat hämtning, så stannar dessa på 460kr/styck - Ett helt klart skäligt pris för att få säckarna utkörda och sedan hämtade.
Och som vanligt när jag hyllar något så lär det säkert bita mig i baken när det är dags för hämtning och det visar sig att jag säkert överlastat någon och kostnaden stiger till taket - Men allt gnäll över det kan ni få senare!
Man kunde ju bara önska att man fick dem fyllda för liknande belopp....
Då golvet även var tjockare, genom att man gjutit på 8-10cm för golvvärme, så blev det mer att gräva ut än planerat.
Slår ännu ett slag för Sita - Som jag sa tidigare så beställdes 5 säckar för 420kr/styck inklusive hämtning och väljer jag ytterligare 3 i varukorgen, med separat hämtning, så stannar dessa på 460kr/styck - Ett helt klart skäligt pris för att få säckarna utkörda och sedan hämtade.
Och som vanligt när jag hyllar något så lär det säkert bita mig i baken när det är dags för hämtning och det visar sig att jag säkert överlastat någon och kostnaden stiger till taket - Men allt gnäll över det kan ni få senare!
Man kunde ju bara önska att man fick dem fyllda för liknande belopp....
Det ligger en Fresh Intellivent 2.0 och väntar på installation i badrummet, kommer att köras i fuktstyrt läge. Det gör även att den går en gång per dygn för att cirkulera luften.E _Elman_ skrev:Hur går det med ventilationen. Vill tipsa om att Pax har en enkel ftx tänkt för fixa ventilation i källaren när man skaffar fjärrvärme/VP. Själv kör jag en vanlig Pax i frånluften skorsten pipa och den håller murstocken nog varm för att få självdrag på vintern med värmepump. Man märker det på att propellern frisnurrar utan el,
Har en sån i tvättstugan sedan en tid tillbaka och med den tillfälliga duschkabinen där inne så verkar den göra sitt jobb - Ganska så snart man kliver ur duschen så startar fläkten och går ett par minuter.
En tanke för badrummet - Undvika att pressa in fukt i murstocken genom att ha kvar denna som självdrag. Intellivent får sitta väggen nära duschen på fuktstyrning och forcerar efter dusch.
Enda nackdelen är ju som ni säger att den skulle eventuellt kunna dra tillbaka via skorstenen och på så vis kanske dra ned röklukt den dagen den väljer att köra samtidigt som man eldar i kaminen. (Väldigt få dagar på ett år det händer iofs) men helt klart en faktor värd att fundera på.
Sen har vi det faktum att huset är från -49 och lite smådrag finns nog överallt så problemet kan vara ett ickeproblem. Det viktiga är att få bort fuktig luft snabbt men på samma gång cirkulera luften i ett fuktigt utrymme som badrummet blir.
Har haft en forcerad fläkt i murstocken under senaste åren som endast går när belysningen är på - trots att jag ofta låter den gå en stund efter dusch så kan jag inte påstå att den gjort det jag förväntat mig att den skall göra. Dvs, att dra ut fuktig luft.
Produkter som diskuteras: "Intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
1 999 kr inkl moms
Läs mer