Byggahus.se

Projekt - Badrum i dränerad källare

1. slacker
    Verktygstokig · Nivå 17
    Så nu är äntligen projektet igång - Renovering av badrummet i källaren.
    Verkar som att ytrymmet genomgått ett par renoveringar genom åren med den senaste någon gång på gissningsvis -70 talet.

Källaren är dränerad efter alla konstens regler med 200mm Isodrän för 5 år sedan, inga fuktgenomslag har noterats i källarväggar och vid utgrävning av tvättstugan 2016 noterades torr mark 40cm ned.

Ett par frågetecken dyker däremot upp som detta eminenta forum gärna får komma med tips kring.

En före-bild på badrummet:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    5187065.jpg

Söndag och måndag åkte väggarna ned och bjöd på en del överraskningar. Bland annat 3 olika sorters kakel bakom...

IMG_1033.jpg

Hittade en avluftning inbyggd bakom kaklet, den kommer att hamna fel och precis mitt i duschen och tänkte väl lite på det redan ifjol när håltagare var på plats och borrade ett nytt rör till höger där det skall sitta en fuktstyrd fläkt. Jag borde väl kunna fogskumma igen hela den gamla kanalen?
    Ingen isolering har funnits i denna kanal innan och det syntes på gipsen genom kondens och mögel.

IMG_1035.jpg

Då är nästa fråga öven den ventilations relaterad. Har en frånluftskanal som går in i murstocken. Vad tror ni man bör göra med den? Låta den vara är i sig inte ett problem men frågan är hur den kommer att bete sig med en fuktstyrd frånluftsfläkt?

IMG_1036.jpg

På murstocken hittade jag även en renslucka till murstocken som varit inbyggd i 30+ år. Den där hamnar onekligen dåligt till så den funderar jag på att mura igen. Inga anslutningar finns till murstocken på källarnivå då gamla oljepannan är borta sedan många år och inga planer finns på att ansluta en kamin här nere heller. Det enda som murstocken används till idag är Öppen spis vardagsrum Öp. Samt frånluft kök. Köksfläkten har fått ett egen rör ut ur fasaden. När jag tänker på det går även frånluft toalett Öp in i murstocken.

Så denna renslucka torde inte tillföra något?

IMG_1037.jpg

I övrigt spännande lösningar, regelverk av trä bakom gips. Man har bevisligen bytt väggarna och sedan gjutit golv på det vilket gjort att regelverket hamnat 10cm under golvnivå. Tjärpapp har lagts under reglarna men över tid så har detta inte skyddat reglarna som i hörnet med duschen var i princip tillintetgjorda.
    Fördelen med detta är att vi nog kan sänka golvet mer än de 5cm jag hoppades på.... Nått positivt i det hela!

Kommer att fylla på denna denna tråd som lite av ett projekt och hoppas att det intresserar någon.

Från Kojan, over and out... Nu måste jag åka och tjäna pengar för att finansiera projektet! ;-)

2. S
    Medlem Nivå 7
    Skall bli intressant att följa, planerar ngt liknande i vår källare. Ang. fläkten och ventilen: Jag skulle försökt sätta fläkten på murstocken och ha tilluft i väggen istället. Jag tror du kommer dra ner luft annars, med risk att det luktar rök om du eldar, matos, etc.

3. slacker
    Verktygstokig · Nivå 17
    Stress hem från jobbet för att hinna till tippen och tömma vagnen innan alla andra hinner dit - Sen var det bara att krypa ned i källaren då frugan jobbar kväll.

IMG_1040.jpg

Har man grejerna är det väl bara att sätta igång!?

2.5 timmar senare är hela övre lagret skrot, cirka 10cm tjock och jag är nu nere på vad jag tror är originalgolvet då det var en tunn kaka med flytspackel emellan.
    Prisolrören är förra ägarens lösning på golvvärme - Kopplat direkt på radiatorkretsen. Härliga tider! (y)

IMG_1042.jpg

Nu blir det lite paus i bygget då frun hade saker som skulle göras imorgon och på torsdag bär det av till fjällen för lite snowboard!

4. M
    Medlem Nivå 10
    Hur stort är badrummet?

Kanske får du plats med en liten bastu? Kan ju tom köra vedeldat nu när du har stocken framme! Bara för att det går :)

5. slacker
    Verktygstokig · Nivå 17
    Man kan alltid få önska att en Bastu står på agendan - Fru bestämmer så det blir tassbadkar med sidoblandare tillsammans med en stor dusch.

Gissar att badrummet är cirka 9.5 kvm och skissade snabbt upp en tilltänkt plan i nått gratisprogram enligt följande:

Skärmavbild 2018-02-07 kl. 19.38.41.png

Det enda vi är valet och kvalet i är vilken sida kommoden skall hamna - Till vänster om dörren eller till höger om dörren. Känns som ok att ha den intill toalett vilket underlättar toarulle-hållare papperskorg och sånt.

Golvet blir grått 30x60 kakel med matchande 5x5 i duschen.
    Enkel glasvägg mellan vägg, golv och tak för dusch.
    Väggarna blir högst sannolikt vita med 30x60 kakel.
    Vattenburen golvvärme.
    Taket sänks så lite som möjligt med LED spotlights.
    Betongglaset till vä i bild byts mot ett nytt fast fönster som står och väntar. Den lilla fyrkantiga målas vitt då det redan är tre-glas varianten.

Ett ganska standard badrum i all sin prakt - men ändå tidlös design som man inte tröttnar på i första taget.
    Möblerna bygger jag nog själv i Svart eller Grå Valchromat.

Redigerat 7 feb 2018 19:48
  6. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Kommer följas med intresse.
    Har en källartvättstuga som ev. ska bli kombinerad tvättstuga och "bad" (dusch och ev toa).

Samt tydligen ett badrum på övervåningen som måste göras nåt åt..

7. M
    Medlem Nivå 10
    Låter som att det blir stilrent. Tror att det blir bra med kommoden som du ritat den. Om djupet är begränsat (från dörrpost) så kan jag tipsa om att använda stommen från ett Ikea överskåp. Går bra att sätta lådor i dem också. Och så klär du den med en täcksida mot toaletten. Matchas sedan snyggt med en stenskiva där du underlimmar ett handfat.

Blandaren kan du montera på väggen med en infälld box. Bara att bila lite till!

Du får hitta annat ställe för en bastu låter det som...

• Laddar…
  8. A
    Anonym
    Ska man ha tilluft i våtrum? Är det inte bättre putsa igen och ha en fuktstyrd frånluft från väggen? Tänker fukt m.m. Kan förstöra inuti

• Laddar…
  9. M
    Medlem Nivå 10
    Tipsar som vanligt om de här spottarna.

https://spotiled.se/LED-Spotlights/Infallda-LED-spotlights/DLB-P-9CRVAWERL-DIM

Ip44 och väldigt låg bygghöjd (27mm)

Har de själv i badrummet i källaren. Funkar riktigt bra.

10. A
    Anonym
  11. M
    Medlem Nivå 10
    Stämmer. Det är de varmvita. Bra tryck i dem. Plus att de går att rikta lite om det behövs.

Har de även i resten av källaren.

12. J
    Renoverare · Nivå 17
    Tycker kommoden sitter bra på den sidan. Däremot tycker jag ni ska fundera på att flytta den 20-25cm åt höger (alltså närmre toastolen) så att den slipper sitta in i väggen. Det blir ett bra gatt där för att kunna ha krokar åt handdukar etc. :)

• Laddar…
  13. marla32
    Renoverare Nivå 2
    Hör med sotaren om att mura igen rensluckan, säkert inga problem. Frånluft upp i en kall skorsten gör väl att fukten inte kommer ut utan kan bli mögeltillväxt i kanalen. Sätt igen och isolera alla gamla frånluft och gå på din orginaltanke om frånluften.
    Härligt projekt....

14. slacker
    Verktygstokig · Nivå 17
    Jajjemän, den där ritningen är inte exakt - Eller måtten på badrummet stämmer men tex bredd på kommod och längd på badkar är fel. Så inte direkt skalenlig.

Men du har helt rätt!
    Passerade själv dessa och tyckte att prislappen var helt ok.
    malmbergs-md-77-inkl-driver

15. slacker
    Verktygstokig · Nivå 17