Halloj!
Ni vet hur saker kan eskalera? Typ som när bara ska riva en liten mellanvägg men slutar i att dra ny el till hela övervåningen och nya ytskikt i trappan?
Så, vi har skjutdörrar ut mot altanen, där trösklarna inte oljats in sedan 2018. Så jag slipade och oljade och behövde ta bort en planka trall för att komma åt. Då såg jag ett problem.
Skjutdörren/tröskeln är en bit in på fasaden och det är inget bra skydd in mot insidan av fasaden. Bärlinan är spikad på fasaden och utan distans.
Utanför tröskeln borde det vara ett tröskelbleck för avrinning. Istället har den lilla biten trall som låg där istället inte tätat ordentligt och det har runnit in vatten in i fasaden och isoleringen.
Verkar ha klarat sig ok trots nästan tio år. Men måste ju fixas.
Men jag provar olika storlekar på tröskelbleck och inget passar speciellt bra. Och det ser ut att bli svårt att få avrinningen att inte rinna ner inom fasaden.
Eftersom bärlinan är spikad och det är typ 50 m2 altan 1,5m upp, kan jag inte lätt återmontera med distanser. Och eftersom bärlinan är i samma höjd som tröskeln finns knappt utrymme, det blir en grop.
Finns det några bra förslag eller tips hur jag rör mig framåt? Ta in en plåtis och få tröskelbleck över hela 4m monterat?
Bilderna visar först hur det såg ut (men jag har bytt ett par trall), hur det ser ut ovanifrån och ner i fasaden, tröskelbleck 100 och 120 mm djupa, bärlinan underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto