Hallå, har börjat fundera på det här med effekttoppar nu när nya effektavgifterna träder i kraft.

I vårt hus har vi en allmän elcentral med jordfelsbrytare, och ett separat proppskåp nere i källaren som ugn/vvb/tvättmaskin/värmepump/etc. sitter på. Jag tycker det skåpet ser ut att sjunga lite på sista versen, så tanken är att byta ut det.

Min tanke är då, nu när alla storförbrukare ändå går till samma låda, finns det någon form av "programmerbar" låda där man kan sätta prioriteringar, d.v.s. vvb och värmepump jobbar inte samtidigt, de stängs båda av om ugnen är på, o.s.v.?

Det hade ju hjälpt med effekttopparna.

Har du koll på vad effekttaxan innebär för just dig? Om inte skulle du kanske börja där.

E elmont skrev:
Har du koll på vad effekttaxan innebär för just dig? Om inte skulle du kanske börja där.
Rimlig fråga. Nej, jag har väldigt dålig koll faktiskt. Var kan jag hitta den informationen?

hsd
Hehe
På 70 talet fanns effektabonnemang , vilket innebar att man avtalat en viss effekt, tex. 5kW till ett visst pris och om man förbrukade mer fick man ett högre överströmspris på den överskjutande delen, elmätaren hade 2 räkneverk och i en central del av huset, köket, fanns en kontrollpanel med strömmätare och ett antal strömbrytare för de olika rummen, bastu ,vvberedare mm ,på så vis kunde man hålla ner förbrukningen vid olika tillfällen tex om bastun användes
Är vi tillbaka där men på ett mera komplicerat sätt, då det är yttre faktorer som påverkar nuförtiden

Z Zoofus skrev:
Rimlig fråga. Nej, jag har väldigt dålig koll faktiskt. Var kan jag hitta den informationen?
Börja hos den nätägare som ni är anslutna till det är det som är intressant. Vissa har ännu inte kommunicerat taxorna t.ex. Eon.

Att koppla från olika utrustningar i drift "lite då och då" med automatik bara bryta eltillförsel brukar kunna leda till strul.
Inget jag skulle göra i bostaden.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Z Zoofus skrev:
"Min" nätägare har gått ut med information till oss kunder att "sitta still i båten" och att det för "vanliga" kunder inte kommer att påverka kostnaden. Och jag har ingen orsak att betvivla deras råd.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.