Nu finns 4.0-Beta upplagd den är som en zip-fil
Zippen innehåller både eldim.exe och två filer för kabeldefinitioner.
Zippa upp och lägg alla filer i samma mapp..
Det finns inga fungerande beräkningar. Jag skulle vilja ha feedback på upplägget.
Jag har lagt detta på huvudlednings-fliken det kommer komma på anläggnings fliken sen när huvudledningssidan är klar..

Tanken är följande:
Antingen så har man valt kabeltyp (ingen specifik) och då funkar allt som förut.
men väljer man en kabeltyp så kan man sen välja en förläggning.
Listan över förläggning skall filtreras på kabeltypen. (det är inte färdigt)
Går det att välja på det sättet???

Vad skall jag skriva för text som beskrivning till förläggning..
Vissa brukar man ju ilustrera med fler bilder men nu har jag bara en för varge.
Bilderna är 70x70 pixlar så om nån vill göra några som är snyggare så skulle det vara bra..

Nu skall jag försöka rota fram lite formler..

Jo just om någon... (kanke Bo) vill skriva ihop en fil med kabeltyper...
Det är filen som heter MainCableData.txt

den skall se ut så här...
materialtyper som jag har lagt in är maPVC och maPEX
{Caption;Area;Impedans,Material}
EKKJ 2,5/2,5;2,5;16,9;maPVC
EKKJ 4/4;4;10,5;maPVC
EKKJ 10/10;10;4,17;maPVC
EKKJ 16/16;16;2,62;maPVC

Redigerat:
Kul att se att du fortfarande är flitig.

Funderade först på om det var overkill att ange kabeltyp. T.ex EKK/EKLK har ju inga skillnader i elektriska egenskaper som är signifikanta i detta verktyg. Och ibland vet ju folk inte vad förslags kabel dom har annat än att den är svart eller vit... Men ok, varför inte. Det är nog bättre att man gissar på kabeltyp än att gissa på vilken isolering den har. Jag kan fixa en lista på kabeltyper, men jag kommer i så fall att använda standardvärden för dess resistans, annars måste man ju ange fabrikat också... Du skulle faktiskt kunna räkna ut resistansen som idag utifrån ledararean, eller? Och belastningsförmågan får du fram utifrån isolering, ledararea och förläggningssätt.

På huvudledningssidan har du val för typ av huvudsäkring. Förekommer det något annat än diazed? Jag tror inte det.

Sedan har vi skyddets funktion. Det andra alternativet ska nog vara K+Ö för jag känner inte till rena överlastskydd. Dessutom kan båda finnas samtidigt, dvs en säkring för kortslutningsskydd och en annan (i ledningens slut) för överlastskydd (som också kan vara ett motorskydd). Men då pratar vi inte om huvudledningar längre.

För övrigt är jag fortfarande inne på att kunna räkna baklänges också. T.ex utifrån en given kabel och säkring, vilken är den högsta förimpedansen som får förekomma? Det förekommer tyvärr sådana frågor där kabeln redan är lagd och frågan om det fungerar om det fungerar ställs i efterhand. Det kanske går att ställa upp så här på anläggningsfliken:

F(säkring):
A(area):
Zför.......: given, max
L(ängd): given, max
SpFall..: given, max

Där ZförGiven är skrivskyddad och kommer från huvudledningsfliken. Då får man förhållandena:
F, A, Zg -> Lm, Spm och F, A, Lg -> Zm, Spg

Du kanske t.o.m skulle stöda mätning av förimpedansen med vattenkokarmetoden och en portabel energimätare!? En sådan torde ge en både säker och tillräckligt exakt mätning av förimpedansen. Då behöver man kunna räkna bakåt för att få fram förimpedansen i mätarskåpet eller centralen som uttaget är matat från.

Kontroll av belastningsförmågan utifrån förläggningssätt och säkring är bara en kontroll och är inte en faktor för maximal ledningslängd, möjligen area. Då skulle du i så fall utgå ifrån lasten (som man då måste ange) och bestämma vilken ledararea som krävs, utifrån förläggningssätt och andra reduceringsfaktorer. Du har väl SS 436 40 00 som beskriver dessa? Annars kan jag hjälpa dig med det.

Vilken är huvudledningsfliken då?

//Patrik

Ser du den inte? Inga felmeddelanden vid start? Jag upptäckte att den kraschade om jag ställt in punkt "." som decimaltecken under nationella inställningar i windows.

Jag har fattat lite fel. Jag tar om. Vart man kan hitta programmet?

//Patrik

I inlägg #5

Redigerat:
Det där beräkningarna ska jag definitivt jämföra med övriga beräkningsprogram.
Om/när jag får tillbaka dem på min "burk" vill säga.

Bra program! Perfekt om man snabbt vill göra en uträkning!

Men med risk för att vara glädjedödare så räcker det egentligen med att dimensionera efter spänningsfallet! Om man klarar spänningsfall under 4% så klarar man oftast även utlösningsvillkoret (Se diskussioner om detta här)

Men ett sånt program vore ju inte lika roligt ;)

Finns det några planer på att lägga till beräkning av belastningsförmåga? Med hänsyn till förläggningssätt osv?

Redigerat:
Jo just det. Jag lovade fixa en lista på kabelimpedanser och belastningsförmågor för olika fall. Den kommer nån regnig dag...

Rrrrr skrev:
Finns det några planer på att lägga till beräkning av belastningsförmåga? Med hänsyn till förläggningssätt osv?

Ja jag är på G... Jag vet inte om du laddat ned El_dim_B4.zip där är det senaste med som jag jobbar med nu.. Det är lite svårt att hinna med bara..

Jag håller på att lägga in förläggningssätt.. Skall försöka på in formlerna för belastningsförmågan.. Jag jobbar nu med fliken "Huvudledning" när den är axeptabel så tar vi nästa flik...

Om du har ideer och "färdiga formler" så går det lite fortare för mig.. Jag vill inte göra programmet utifrån vad jag kommer ihåg.. Utan jag vill att det skall bli rätt..

Jag har tyvärr ingen formelsamling. Jag är inte nog gammal för att ha haft förmånen att räkna ut sånt här manuellt :cool:

Jag kan däremot testa alla funktioner så att de stämmer hyffast överens med resultaten man får i EL-vis.

Rrrrr skrev:
Jag kan däremot testa alla funktioner så att de stämmer hyffast överens med resultaten man får i EL-vis.
Det är väldigt bra det...

Jo just... sen starten 2010-04-13 så har det laddats ned 825st ElDim... !:)
Ni får komma med lite olika "lätta" idéer som lyfter användbarheten i programmet så kanske vi
kan åt minstonde dubblera nedladdningen nästa 12månads period...

Vilka formler och tabeller behöver du Krille? Har du SS 436 40 00 och HB 421 ?

Hej Bo!

Jo SS436 40 00 från 2005, den har jag. Det finns väl en senare men det är väl inga formler som är ändrade.

Däremot så har jag inte HB 421. Jag har sett att du citerat den förut.

Jag har lagt in lite förläggningssätt och kabel typer nu, vi kan nog avvakta med att lägga in mer av den varan tills vi har formlerna på plats Jag tror det duger och testa med det jag har lagt in nu..

Jag har nog dom flesta formler men materialet är inte fullständigt som jag har
vissa sidor fattas så det är lite svårt och sätta sig in i det hela. Man läser o läser
sen fattas ett stycke, då måste man släppa den tråden och läsa nått annat..
så det tar lite tid eftersom jag inte kan avsluta riktigt det jag påbörjar man vill ju kunna läsa in allt så jag vet att jag inte missar nått.

Nu sitter jag ju och skall hitta formlerna för att få till förläggningssätten
Jag har just lagt in en tabell för kompensering av temperaturen vid PVC och PEX
det är ju en hel del sånt som man skall ha in också. Det blir ganska så mycket läsande. Det skulle ju vara fint med nån som pekar med hela handen. Här är formlen gör så här... :-) så skulle jag "slippa" läsa så mycket.. Jo det är roligt och läsa igenom materialet men jag har inte allt för mycket tid över... Jag bygger ju ett lösvirkes hus på över 300kvm och har ett heltidsjobb också.. Familjen står o hoppar o vill ha klart...

Redigerat:
De som har störst orsak att räkna på utlösningsvillkoret är de som har ett elsystem med låg spänning, till exempel i en fritidtsbåt, kanske husvagn, eller fritidshus utan elnät där man väljer att göra ett eget system med solceller och batteri).

Ofta väljer man av slentrian och av den orsaken att matriel är lätt tillgänglig att bygga sitt elsystem med 12V spänning. Trots att systemet innehåller ett batteri (som har en låg men inte obefintlig inre resistans), och ibland rätt långa ledningar (till exempel till vissa lanternor i masttoppen en segelbåt). Många tror att "1,5-kvadrat tål 10 ampere, det är bara att ösa på" nu när vi har LED-lampor, skarva vidare och förläng...

Formler, teknik etc bakom är exakt de samma som för en "vanlig elinstallation" - välj bara rätt spänning så gör ohms lag jobbet. Säkringar som används är väl ganska ofta av "bil-typ", dvs det är inte samma utlösningskurvor som man har i villan, men samma typ av kurva.

Jag hoppas för övrigt att Du är observant på att utlösningskurvor för säkringar är olika för varje fabrikat av säkring - men det finns en standardiserad gräns för hur långt ner/upp kurvorna får gå för att en smältsäkring skall få godkännt.

Lycka till /Göran

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.