Kanon Bo.... Jag skall lägga in det och prova lite innan jag lägger ut programmet...
Ja jag har lite korrigerings värden för fler ledare än 3...
Vi börjar med dom värden som du matat in så tar vi allt eftersom...
Vi får titta sen på hur man skall lägga upp det hela hur man väljer jag gör nu ett förslag så får vi känna på hur det skall vara.. Som jag nämde förut så kan vi ju göra
flera olika varianter av varge tab..

Spinout.. Java på en hemsida.. ja det funkar ju... men det är ju också en kostnad... Min hemsida som ingår i mitt bredbands abonnemang där kan jag inte ha java eller php så då måste jag ha ett webbhotell som kostar pengar.. En app där skulle man kunna göra så man kan synka mot ett PC-program dvs man är ute på jobb
gör beräkning skriver in materialåtgång.. man kommer till kontoret föröver till pc skriver ut scheman och räkning.. Men nu pratar vi ett professionellt program.. Det som vi gör nu är ett program där man kan lära sig lite om vad som påverkar kabeldragning..

Redigerat:
Mikael_L
Det är mycket mycket OK som det är ... :)

Jag drömde mig iväg lite bara ... :cool:

Det var ju jag som startade detta sidospår ... :blushing:

Mikael_L skrev:
Det är mycket mycket OK som det är ... :)
Jag drömde mig iväg lite bara ... :cool:
Det var ju jag som startade detta sidospår ... :blushing:
Vi har alla rätt o drömma.. O som du märker så gör ju jag det med...
Men vi får hålla hästarna lite....

Hej!

Håller just nu på med att räkna och dimensionera en 24 v AC anläggning och tänkte använda programvaran. Körde dock fast direkt då man skall mata in transformatorns inre resistens. Använder mig av transfromatorer från Tufvassons men kan inte få fram denna uppgift från hemsidan. Programmet kan ju räkna fram den inre resistensen genom att ange spänningen obelastad, spänningen belastad och strömmen vid belastning (borde vara på sekundärsidan gissar jag?). Är det värden som anges från tillverkaren eller skall man helt enkelt mäta upp spänningen på obelastad tranformator på sekundärsidan och sedan koppla in en last, t ex ett värmeelement på 80W till en vattenkopp och sedan mäta spänningen? Tar man sedan strömen vid belastningen uppmätt med en strömtång på sekundärsidan eller räknar man ut den? Hoppas att någon kan bringa klarhet och skapa ett ljus i dumhetens mörker!

Tack på förhand!

Jag tycker du kan göra ungefär som du skriver, dvs mät spänningen direkt på trafon vid tomgång eller låg last sedan samma sak vid i närheten av trafons maxkapacitet. Strömmen mäter du med tång sekundärt precis som du nämner.
Du får då en uppskattning på trafons impedans genom: Zi = (U_tomgång - U_last) / I_last, detta värde sätter du sen in i programmet som Zför och anger spänning 24V istället för 230V så får du rimliga resultat.

Hur stor trafo använder du till värmen?
Ofta bättre om man kan göra en rejäl matning så att avsäkringarna kan fungera på ett bra sätt vid fel. Att lägga många grupper med avpassad låg avsäkring är också gynnsamt när man matar "klent" som i dessa fall.

Tack GK 100 för ditt svar!

Jag har delar upp anläggningen på 2 transformatorer om 480 w/trafo. Delade upp systemet på 2 st transformatorer då jag fick för mig att jag läst någonstans att om man kom upp runt 1000w kunde det bli lite större strömspikar som kunde lösa en säkring när en trafo drog igång (om det nu var rätt?). Varje trafo styrs av en liten reglercentral bestående av huvudbrytare, termostat samt ett theben tidur (TR 610) för att spara energi. Trafon går på 1 timma och är av en timma osv när det blir minusgrader i stallet. Det verkar räcka för att inte vattenledning från stamledning till vattenkopp + själva vattenkoppen skall frysa även när det blir runt - 6 C i stallet. (Vattenledningarna i taket har utanpåliggande självreglerande värmekabel 230 V med ett smart styrsystem som sparar energi - Raystat ECO 10. Ner till djuren vill jag ha 24 v värmekabel + 24 v i värmeslingan under vattenkoppen). Från trafon går en kort 24 v ledning till en central med 4 hagersäkringar på 6 A per styck. Varje krets betjänar sedan en vattenkopp på 80W samt en 2,3 m värmekabel på 25 W, dvs 105W per krets. Systemet är under uppbyggnad så jag tänkte räkna lite på kabeldimensionering och utlösningsvillkor mm. Skall göra mätningarna som du rekommenderade i helgen så att jag kan använda programmet.

Det stämmer om det är ringkärnetransformatorer. Där rekommenderas max 500 VA.

Grymt med kundskap som finns samlat här:)

En enkel fråga bara från en användare...

Jag och en kollega har provat men får det inte att fungera när man väljer kabel med större dim. tex 185 eller 240.
Även problem med större säkringar
Alu?
AXQJ / FXQJ /90 grader pex isolerade ledare?

Enk Projektet skrev:
Grymt med kundskap som finns samlat här:)

En enkel fråga bara från en användare...

Jag och en kollega har provat men får det inte att fungera när man väljer kabel med större dim. tex 185 eller 240.
Även problem med större säkringar
Alu?
AXQJ / FXQJ /90 grader pex isolerade ledare?
Som du kanske sett om du ögnat genom tråden är detta endast avsett för skattning av utlösningsvillkor för Cu-ledare areor ≤10mm² och säkringar ≤25A. Under dessa förutsättningar är resultatet helt invändningsfritt.

Vi får se om KrilleW och Bo vill utvidga till det du söker.:)

Ja vi får se... Just nu jobbar jag med att få in filen som Bo skrev ihop..
det kommer sen vara möjligt att lägga till en egen fil med värden..
Jag lägger också in kabeltyper.. det kommer också bli möjligt att lägga in egna kabeltyper...
så så småningom så kommer det förmodligen bli möjligt att lägga in värden för att kunna beräkna på även större area och högre strömmar.. men vi tar en bit i taget... Tycker ni det går långsamt så får ni gärna hjälpa till.. Orsaken till utvidgningen är att förmodligen så beräknar "skolexempel" på större strömmar/areor...
Det är ju kul om vi får in en fot i skolorna...:-) Men först skall vi få till allt som vi vill ha det..

Nä, strömmen i en 240 mm² är alldeles för läskig, jag backar :blushing:

Bara en liten tanke... programmet börjar bli avancerat med formler och uträkningar etc.
och det är ju ganska viktigt att uträkningarna blir rätt, annars kanske någon installerar en livsfarlig anläggning.

Du har inte funderat på att utforma programmet utifrån tabellerna i den förenklade metoden (som du fick av mig). Då har du iaf. stöd av Svensk Standard och ingen kan anklaga ditt program för något. Bara en tanke..

Jo jag tittar på tabeller just nu...
Materialet som du bidragit med är bra men det fattas lite här o var så det är svårt när man läser och man inte får läsa allt.. Det skapar osäkerhet och jag vet ej om jag missupfattat nåt.. men dokumentet jag länkar till i #95
har tabeller som jag utgår från nu.. och där är materialet ganska så komplett i det som du bidragit med..
Men jag kommer förmodligen göra olika sätt o mata in...
Det är lite mycketnu men jag hoppas att jag skall kunna lägga upp en version inom 2 veckor som ni kan titta på och kommentera innan vi går vidare...

Blir inte riktigt klok på denna tråd. Finns det någon användbar Excell-fil, eller varför inte en tabell, som är smitig att använda, utan en massa mjukvaruinstallation, i datorn?

Programmet behöver inte installeras utöver att ladda hem det...och det är klart värt mödan.
Annars finns en förenklad formel här.
Det beror också lite på vad du gör - det finns ett antal punkter att beakta vid dimensionering av kabel och säkring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.