Hej KG100 jo tanken var ju att vi skulle testa "basic" mode och sen gå vidare till"expert" när vi känner att basic är rätt...
Beräkningen som görs nu är samma som att trycka på knappen..

(1)Jag skulle kunna lägga in en inställning för om beräkning skall göras enbart via knappen.
(2)Flera av valen i setings stänger av delar i resultatfliken. så man slipper förklaringar. mm.
(3) KG100 du får ett märkligt fel skall titta på det.

Mikael_L : Jag tror att man vill se spänningsfallet i den givna punkten och inte enbart över kabel sträckan. Man skulle naturligtvis kunna visa båda.
I bilden visar vi jordslutningsströmmen vi skulle kunna visa "impedans" och spänningsfall
också och då i båda ändar av bilden så blir det tydligt.

Jag tittade på hjälpen, vi måste tänka på att vi inte kan använda material som andra har gjort utan att först inhämta tillstånd. Vi jobbar ju väldigt officiellt här. Annars ser det helt bra ut. Har du lagt in några id:n så jag kan hoppa från ElDim till avsnitt i hjälpen?
Skulle vara kul om du lägger in det så vi kan testa.

KG100 ev. kom jag på felet du får.

Jag sparar inställningarna till en fil som ligger i samma katalog som ElDim.exe
ev. om den användaren som du är inloggad som inte har rättigheter att skriva i andra mappar än till
C:\Users\KG100\AppData\
Man skall egentligen lägga inställningar i appdata men jag vill inte sprida ut eldim över hela datorn...
Om man är administratör på sin egen dator brukar detta inte vara nått problem.
Vilket OP kör du? Win7, Vista, XP ???

Om det är det här som är problemet så måste jag tänka om.. dvs jag måste spara i appdata...
och då måste man nog lägga med instruktioner hur man städar bort allt runt ElDim.

Bo.Siltberg skrev:
Jag får det till 19 meter för 2 % om vi antar rent resistiva laster :cool:
Och det gäller ju vid maxlast, 10 A, så i praktiken är det nog inte så farligt.
Spänningsfallet kan ju också beräknas utifrån den uppskattade belastningsströmmen vilket också kan lätta upp det lite.
Till min LED-sänglampa på 4 W kan jag använda en 11 km lång kabel, fast det faller nog ändå på andra faktorer ;)
Precis. Jag skulle gärna se någon not om detta i programmet. Ev. kanske tom möjligheten att lägga in belastningsströmmen.

I mitt fall, när jag kollade om jag kan säkra upp till 13A diazed på "trädgårdsgruppen" så klarar jag utlösningsvillkoret med marginal, men inte spänningsfallet till förbrukaren som är längst bort (>10%). Det är dock en lågenergilampa om 11W, så jag tror den fortfarande kommer att lysa... ;) Till uttaget där det är intressant med mer kräm är det mycket kortare, så där är det inget problem.

Det här är riktigt bra Krille.
Har tittat på beräkningarna lite:

Allmänt:
- Anläggningsdata sparas och återställs inte, t.ex den uppgivna förimpedansen.

- Den automatiska beräkningen är trevlig. Kan du lägga till att TAB också utför beräkningen.

Huvudledningsfliken:
- Om man väljer kabeltyp så ignoreras den temperatur jag anger, utan programmet väljer automatiskt en resistans som gäller för 55 grader och 18.3 mohm/m nånting. T.ex för 2.5 mm2 används faktorn 16.9 mohm/m som kommer från GK100 (=SS 424 14 05?) och gäller för ?? grader och ?? mohm mm2/m (70 grader och 17.7 fungerar). Om jag istället väljer kabelarea så använder programmet resistiviteten 18 mohm/m och dividerar med arean helt korrekt.

- Spänningsfall i huvudledningen beräknas på dubbla längden (ToR) - den skall enbart beräknas på "framledningslängden" (för trefasledningar).

- Formeln för beräkning av sp.fall ska dessutom vara R * I * cos(fi) + X * I * sin(fi) enligt boken Elkraftsystem 2 som jag tittar i, där R och X är kabelns resistans resp. reaktans. Där uppges också att om man vill bortse från kabelns reaktans så ska andra ledet bort, kvar blir R * I * cos(fi). Frågan är nu, vad är fi? Belastningens fasvinkel? Det skulle innebära att spänningsfallet blir mindre med reaktiv last!? Det kanske är naturligt då lasten ser P, inte Q? Men jag är för gammal för att greppa detta...

Anläggningsfliken:
- Med anledning av olika formler för beräkning av sp.fall kanske det vore bra med ett val i huruvuda det är en enfas, tvåfas eller trefasgrupp.

- Faktorn k för 6 A diazed ska vara 4649 (jag har tidigare gett dig det felaktiga värdet 6426).

- Något är fel med värdet i fältet max längd vid 4% sp.fall. Ser ut att vara lite mer än hälften så stort som det borde vara.
Jag räknar så här: (230 * 0.04 / In - r_huvudledn_20grader) / (2 * 0.018 / Area * (1 + 0.0039 * (Temp - 20)))

- Spänningsfallet inkluderar huvudledningen - jag undrar om det inte borde framgå på sidan och inte bara i resultatfliken.

- Spänningsfallet i huvudledningen beräknas som en tvåledare - det är ju sant om endast denna fas belastas, medan värdet blir annorlunda om alla tre faser i huvudledningen belastas (paradoxalt till det bättre!). Vad ska man välja....?

- Spänningsfallet räknar med kall huvudledning. Det är troligen Ok men bör framgå någonstans.

Resultatfliken:
- Det två blå rubrikerna om sp.fall i gruppledningen borde väl heta något annat, t.ex anläggningsdata för maxlängd etc.

- Beräkningen av jordslutningsström längst ned använder genomgående faktorn c = 0.85. Det värdet gäller bara för diazed 5 s. För diazed 0.4 s och för dvärg ska c=0.95 användas.

Har mer synpunkter på GUI och funktionalitet, men ska fundera lite mer och synka med vad andra redan tyckt.

Det verktyget är bra om man vill räkna på kraftkablar. Det stöder dock inte gruppledningar i "hushåll".

Hej Bo!

Jag håller på o går igenom din lista..

(1) sparningen är fixad (hoppas jag)
(2) Tab för att beräkna... det blev lite strul här jag använde ett generellt action för att slippa skriva kod under varje inmatning men då funkade det inte och flytta sig med tab men den beräknade helt fint... så jag tog bort det igen det är nog lite större än bara så jag lägger det
på todo listan... tar det i mån av tid och om jag kommer på nått "lätt" sätt o göra det.

(3)Huvudledningsfliken om jag förstår dig rätt så är allt ok...??(4)3fas... är det här nått vi kan skjuta på eller bör vi ta det nu. Om vi ordnar basic mode
stänger av expertmode och gör en skarp 4.0 och sen tar expertmode och 3fas.
(5) 6 A diazed fixad..
(6) Något är fel med värdet i fältet max längd vid 4% sp.fall. skall kolla det
(7) Spänningsfallet räknar med kall huvudledning.. nja vi borde väl använda vald temperatur

(8)Det två blå rubrikerna fixade
(9)Beräkningen av jordslutningsström ok jag har missupfattat det jag har fixat

Hmm, jag trodde att jag använde basic mode... Det visar sig vara så att om jag sparar mina inställningar med export mode, byter till basic och laddar in min sparade fil så blir det ju expertmoden igen... Helt korrekt.

Jag får fortfarande inte korrekt spänningsfall i huvudledningen.
Xfor = 0.3; A=6; L=65; T=40 ger resultatet

Spänningsfall i huvudledningen:
U = sqrt(3) · I · R1

U = 1,7321 · 16 · 0,4204
U = 11,65 [#1.5]

Spänningsfall i %
(11,651 / 400) · 100
U = 2,91 % [#1.6]

Vilket som sagt är fel, men det intressanta är att i huvudledningstabben så står det 6.73 V och 2.91 %. Var kommer 6.73 ifrån?

Well done!

Krillew skrev:
KG100 ev. kom jag på felet du får.

ev. om den användaren som du är inloggad som inte har rättigheter att skriva i andra mappar än till
Man skall egentligen lägga inställningar i appdata men jag vill inte sprida ut eldim över hela datorn...
Om man är administratör på sin egen dator brukar detta inte vara nått problem.
Vilket OP kör du? Win7, Vista, XP ???

Om det är det här som är problemet så måste jag tänka om.. dvs jag måste spara i appdata...
och då måste man nog lägga med instruktioner hur man städar bort allt runt ElDim.
Om jag loggar in som admin funkar det bättre oberoende av var filerna ligger, så det verkar vara som du trodde i princip. Jag brukar inte logga in som admin vanligtvis om det inte behövs, brukar ju anges att man ska undvika det av olika säkerhetsskäl så jag gör så av ren slentrian. Just den dator jag laddade ner ElDim på kör XP.

Jag har inte hunnit testa mer ännu, men en sak till på anläggningssidan är att man kanske inte ska ange "Huvudsäkring" utan "Belastningsström" eftersom det värdet används i spänningsfallsberäkningen längre ner. Att öka andelen visade värden i den grafiska delen skulle nog vara fint också, tex Ikj, spänningsfall i V och %, R, vald temp vid varje punkt om man väljer in flera delsträckor. Skulle ge en fin översikt av det hela.

En annan sak jag sett är att om man ändrar fasspänning räknas inte värdet i den dimmade huvudspänningsrutan om.

Bo.Siltberg skrev:
- Formeln för beräkning av sp.fall ska dessutom vara R * I * cos(fi) + X * I * sin(fi) enligt boken Elkraftsystem 2 som jag tittar i, där R och X är kabelns resistans resp. reaktans. Där uppges också att om man vill bortse från kabelns reaktans så ska andra ledet bort, kvar blir R * I * cos(fi). Frågan är nu, vad är fi? Belastningens fasvinkel? Det skulle innebära att spänningsfallet blir mindre med reaktiv last!? Det kanske är naturligt då lasten ser P, inte Q? Men jag är för gammal för att greppa detta...
Det är fi för ledningen du ska använda i det fallet, dvs som vi ibland tagit upp är den försumbar för kablar vi rör oss med här (X - ca: 80mOhm/km). Räkna alltså med fi = 0 och bara R * I, det har inget med lastens cos(fi) att göra, den använder du bara för att beräkna lastströmmen.

Krillew skrev:
Om man vill överarbeta det hela superlyxigt så kan man (vid installation) skapa en inställningsfil som talar om ifall data ska lagras som nu eller i %APPDATA%\edim.

Appdata använder man alltså bäst genom att ta reda på var %APPDATA% pekar.
Givetvis är windows inte så bra att det bara är att skriva %APPDATA% i sin källkod utan man verkar vara tvungen att krångla till det:
http://social.msdn.microsoft.com/forums/en-US/vclanguage/thread/96ecfe6e-0df6-4235-be24-e0f3c63c4398

(Nu glider jag från spåret men på Amigan kunde man givetvis använda alla sånadär "genvägar" även i programkällkod utan någon specialhänsyn...)

appdata.... jag funderar på att göra det automatiskt...
om man kör på C:\ och det är Vista, Win7 så blir det appdata. Men om man har annan sökväg förmodligen då en sticka så lagras det på sökvägen... Eller en inställning om det skall vara detta beteende... om man kopierar allt till en sticka och kör på en annan dator då vill man ju inte att det skall sparas i appdata utan då vill man att allt sparas på stickan..
problemet är nog inte appdata utan att hitta ett beteende som man förväntar sig...
men som du skriver är det nog så att man måste ha inställningen i en fil så man får den med sig till stickan... men får man inte skriva lokalt så kan man inte ha inställningarna i en fil..
Det gäller och hitta en balansgång här så det passar så många som möjligt.
Förmodligen måste vi fatta ett beslut... Helt enkelt så måste vi rösta...

Har du nån annan idé yxis??
jag tror jedi har en "get special folders" där sänder man in %APPDATA% och får rätt tillbaka...

Det finns nåt i registret som motsvarar APPDATA fast som istället pekar på det som vanligtvis är C:\PROGRAM, det kan kanske vara läge att "titta" på var den pekar? Likaså kan man kanske titta på vilken enhet %SYSTEMROOT% ligger på (windowskatalogen) för att avgöra om programmet ligger på "standarddisken". (Det är ju inte helt ovanligt att ha hela windows på t.ex. D: eller annan icke-första partition, åtminstone bland oss nördar som ibland roar oss med att ha flera OS installerade på samma dator)

... spekulerar jag :)

yxis skrev:
Likaså kan man kanske titta på vilken enhet %SYSTEMROOT%
... spekulerar jag :)
Det är nog smart o göra så...

Just nu har jag gjort en metod som kollar om man har rättighet att skriva lokalt där EXE:n ligget måste kolla om det funkar som det är tänkt, om det funkar så räcker det nog bra så. då kan man använda appdata om behörighet saknas..

Problemet är bara om man sen vill flytta över allt till en sticka då ligget allt utspritt...
Då tänkte jag om man lägger till en funktion i menyn... som kopierar allt över till en t.ex sticka. och sätter upp sökvägar så att allt funkar... men då behövs väl en tvärs om också..
Jag vet inte hur långt jag skall dra det hela.. Det är lätt att man gör en höna av en fjäder..

Mikael_L
Krillew skrev:
Jag vet inte hur långt jag skall dra det hela.. Det är lätt att man gör en höna av en fjäder..
Precis.
Vi kan också skriva i hjälpen att man måste ha administratörsrättigheter för att allt ska fungera som det ska. :)

Tips: kolla skrivrättigheterna där exe'n ligger *före* du läser in configfilen. Annars är risken att på en dator med två användare varav en admin så blir det alltid admins configfil som blir inläst för båda användarna :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.