356 läst ·
3 svar
356 läst
3 svar
Profilfrässtål sekelskifte
Hej @Dankerz!
Här är en tråd om hur en hatthylla skapades utifrån beställarens önskemål.
Några olika profilförslag presenterades för hyllan och beställaren fick själv bestämma den slutliga profilen.
Slutresultatet blev över förväntan enligt beställaren.
Dag
https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad.356466/page-4
Här är en tråd om hur en hatthylla skapades utifrån beställarens önskemål.
Några olika profilförslag presenterades för hyllan och beställaren fick själv bestämma den slutliga profilen.
Slutresultatet blev över förväntan enligt beställaren.
Dag
https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad.356466/page-4
Den va fin du! Vad var det för fräsprofil det blev till slut och vilken radje blev det på hörnen?stigen skrev:
Varför gjordes konsolerna i MDF?
Tyvärr har jag inga noteringar om vilket stål det blev.
Men jag körde samma profil på hyllplanet som konsolerna.
Valet av dubbel MDF för konsolerna tog jag för det är lätt att fräsa profilen i det materialet och deras enda uppgift är att få hyllplanet 90˚ mot väggen. Själva upphängningen sitter i den bakre eklisten.
Ett tjockare hyllplan ger bättre proportioner till dom dubbla konsolerna.
Radien på hyllplanet gjordes nog med en målarburk. För liten radie drar ner intrycket.
Ett tips är att testa med lite skitbitar så du får rätt proportioner på dom olika delarna innan du använder slutmaterialet.
Hyllans storlek påverkar också dimensionerna på dom olika delarna.
Så gör ett hörn av hyllan med konsol av skitvirke och och kolla om du är på rätt väg.
Lycka till!
Dag
Men jag körde samma profil på hyllplanet som konsolerna.
Valet av dubbel MDF för konsolerna tog jag för det är lätt att fräsa profilen i det materialet och deras enda uppgift är att få hyllplanet 90˚ mot väggen. Själva upphängningen sitter i den bakre eklisten.
Ett tjockare hyllplan ger bättre proportioner till dom dubbla konsolerna.
Radien på hyllplanet gjordes nog med en målarburk. För liten radie drar ner intrycket.
Ett tips är att testa med lite skitbitar så du får rätt proportioner på dom olika delarna innan du använder slutmaterialet.
Hyllans storlek påverkar också dimensionerna på dom olika delarna.
Så gör ett hörn av hyllan med konsol av skitvirke och och kolla om du är på rätt väg.
Lycka till!
Dag
Klicka här för att svara