Göran.W
1500 kr för att felsöka:eek:
Lukta på generatorn om den luktar bränd.
Kan också vara att du missat det första oljebytet efter 5 timmar som är extremt viktigt på lågpris elverk för där brukar finnas en hel del metal spån kvar efter tillverkningen.
Missar man det oljebytet mals spånen ner så man iprincip kör med slippasta i motorn så lagerna tar slut på nolltid.

Edit: Om du tänkte på Glendale elverken så är det kines verk det med som är kraftigt över prissatta på Swedol.
Det mista Swedol har finns för 2200kr inkl moms men heter något annat.
Det är ett standard kina verk som finns i flera utförade på panelen med samma motor och generator.

Göra ett klipp kanske http://www.blocket.se/alvsborg/Elverk_38935491.htm?ca=23_13&w=3 eller kanske inte.

Redigerat:
men missat oljebyte (vilket är ett faktum) borde väl inte påverka generatorn? Just nu är jag i läget att verket kan ha gått ca 20-25 timmar. Och vid senaste starten lät det inte som det brukade och då stängde jag av. Ett oljebyte kan vara värt att genomföra med andra ord. Blir det ingen skillnad efter det så kanske det är en kombination av allt annat. Skillnaden mellan swedols verk och det jag har är att deras inte påstås vara tyskt, det står made in taiwan och de garanterar att de värden det utlovar är korrekta. Dessutom kändes hela verket mer robust. jag har inte hittat något med motsvarande prestanda till lägre pris nytt. Vad vore rimligt pris för ett motsvarande? De utlovar även reservdelar och service och reparationer vid behov. Detta är det viktigaste för mig just nu. Men jag vill ju inte köpa något skit. Men ett honda med rätt kapacitet ligger utanför mina budgetramar.

Göran.W
Tänke på oljan när du sa motorn lät konstigt.
Köpte ett parti trasiga kina verk för några år sen och i samtliga låg det metalspån i motorn.
Det är möjligt det står made in taiwan men det räcker med att slut montera det i tiawan för att man ska kunna skriva att det är gjort där.
Typ sätta på dekalerena.
Motorn är iaf en standard kines kopia på en Honda motor vilket borde synas rätt tydligt.
Det ser för övrigt ut exakt som ett fuchai elverk som jag hade för några år sen.
Det ända som skiljer är glendale dekalerna och dekalen på motorn i övrigt är allt identiskt.
Frågan är om det inte är smartare att lägga pengarna på ett riktigt begagnat istället i bra skick.
Jag sålde mitt fuchai elverk för det gav väldigt ojämn frekvens vid låg belastning och köpte ett begagnat riktigt elverk i stället.

Om det gick dagen innan och förhoppningsvis stannade på grund av bensinstopp på natten, borde det kanske ändå finnas hopp att ett oljebyte kan göra skillnad? Min hypotes har hela tiden varit att spolen på generatorn fått spelet på grund av överbelastningen men det kanske är en kombo.

ok, så detta är snarare i närheten av vad jag borde leta efter?
http://www.hondapower.se/?id=1218

effekten är tillräcklig och priset ligger ändå i närheten av den nivå jag kan tänka mig

Göran.W
Har du pengar att köpa ett Honda verk så tveka inte.
Det håller i evigheter om du sköter olje bytena.
Brukar vara första efter 5 timmar sen var 25: eller var 50:e timme

Annars finns det begagnade Honda verk men dom brukar ligga aningen för högt i pris i förhålande till ny priset.
Elverk med Briggs&straton motor brukar gå för vettiga pengar annars.

Går motorn på ditt upp i normalt varv hjälper inte olje byte.
Det är inte så det är ett vinande ljud från generatorn isf bör det tyda på generator haveri för generatorer kan få ett vinande ljud när dom inte orkar för magnitisera generatorn och det gör dom självklart inte om lindningen är kass.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.