P
Jag har länge velat testa om lilla elverket som jag köpte för några år sen klarar av att starta pumpen till den gamla grävde brunnnen (vårt reservvatten), nu var det dags. Elverket är ett Champion Mighty Atom 2200W (bensin 1-fas) och hydropressen är denna : https://www.rinkabyror.se/artikel/jet-10-50-pumpautomat/

Det gick precist, elverket hoppar till lite och blinkar argt rött några gångar vid start, men sen går det bra. Testade bara vanliga driftsläget på elverket, inte Eco-Mode. Skulle jag köpa elverk igen hade jag nog köpt ett större just med tanke på vattenpumpen, men det är ju bra att veta att detta fungerar i alla fall. Kanske hjälper någon annan också.

• Gilla
LoweW och 3 till
  • Laddar…
Kan du låta elverket gå på tomgång en stund innan du drar igång pumpen så det hinner stabilisera sig?

P
Elverket var igång några minuter innan jag startade pumpen.

Är det 1-fas vattenpump med driftkonding så kan det ge den effekten du beskriver då dessa hinkar i sig rätt mycket ström i start.

Kör man med djuphåls grundfosspumpar med inverterdrivsteg så är det mjukstart på dessa med rampad uppvarvning på motor och de drar aldrig mer än 1,1 gånger angiven effekt (och motsvarande ström) i startström, så byter man djuphålsvattenpump av någon anledning från 3-fas eller enfas med motorkonding så bör man ha detta i åtanke och skippa 400V 3-fasarna och de billigare 230V med motorkonding och istället välja modeller med inverterdriven motor i sig för att underlätta reservdrift.

Själv har jag en 2 kW sinusväxelriktare matad med 12 Volt köpt av den anledningen och där är effektförbrukningen aldrig mer än ca 1100 Watt (varv typ 200 Watt försvinner i kabeln i form av kabelförluster ner...) och den lasten kommer först då när pumpen börja trycka upp vatten, inte när den börja uppvarvningen av impellern, medans med 3-fasare och enfasare med motorkondensator så är strömförbrukningen som störst just när impellern precis skall till och börja rotera.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
P peter_65 skrev:
Det gick precist, elverket hoppar till lite och blinkar argt rött några gångar vid start, men sen går det bra. Testade bara vanliga driftsläget på elverket, inte Eco-Mode. Skulle jag köpa elverk igen hade jag nog köpt ett större just med tanke på vattenpumpen, men det är ju bra att veta att detta fungerar i alla fall. Kanske hjälper någon annan också.
Jag gillar alltid alla möjliga sådana här tester.
Forumet är ju på många sätt ett kunskapsforum, alla små bitar av kunskap är bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.