Det tillfälliga strömaggregatet Kraftwelle Germany är inget tyskt fabrikat. Bara betäckningen låter tysk. Ägaren är ett kinesiskt företag. De erbjuda billiga generatorer där prestationen som stå på själva produkten inte stämmer överens med verkligheten.
Efter den tyska polisen har kommit på spåret att varorna går sönder efter en kort tid och att uppgifterna om prestationerna inte talar sanningen beslagtog de flera aggregat redan. Dessutom upptäcktes att de säljarna inte hade någon tillåtelse från skatteverket att sälja något ute på gatan.
På grund av det försöker den där gruppen att sälja produkterna i Danmark i stället. Därför är det inte uteslutet att snart kan de dyka upp i Sverige också. Hålla ögonen öppna! :O
Om du vet ett bra ställe till där man kan informera så mycket folk som mögligt om detta, skulle jag be dig att sprida ut de information. d^_^b
/isegrimmi
Efter den tyska polisen har kommit på spåret att varorna går sönder efter en kort tid och att uppgifterna om prestationerna inte talar sanningen beslagtog de flera aggregat redan. Dessutom upptäcktes att de säljarna inte hade någon tillåtelse från skatteverket att sälja något ute på gatan.
På grund av det försöker den där gruppen att sälja produkterna i Danmark i stället. Därför är det inte uteslutet att snart kan de dyka upp i Sverige också. Hålla ögonen öppna! :O
Om du vet ett bra ställe till där man kan informera så mycket folk som mögligt om detta, skulle jag be dig att sprida ut de information. d^_^b
/isegrimmi
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det har vimlat av dom elverken sen i sommras.
Det har varit irländare som sålt dom i Malmö.
Finns många på blocket med
Blev själv erbjuden ett antal 3 fas verk på 6,5kva för 2000kr st nytt.
Har sett ett i drift och det värkar hålla "normal" lågpris kina kvalitet.
Värkar inte vara sämre än andra lågpris elverk.
Ser ingen anledning att varna för detta elverk specifikt.
Det har varit irländare som sålt dom i Malmö.
Finns många på blocket med
Blev själv erbjuden ett antal 3 fas verk på 6,5kva för 2000kr st nytt.
Har sett ett i drift och det värkar hålla "normal" lågpris kina kvalitet.
Värkar inte vara sämre än andra lågpris elverk.
Ser ingen anledning att varna för detta elverk specifikt.
Det är nog främst namnet som är problemet. Om det heter Kraftwelle Germany så kan man tro att det är fråga om ett tyskt kvalitetselverk, när det egentligen skall jämföras med enklare kinesiska billighetsprodukter.
Tack för varningen. Vi har även en lång tråd som varnar för förfalskade maskiner på blocket och tradera och liknande:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/61957-varning-foer-misstaenkta-annonser.html
Det finns i skrivande stund 6 stycken av dessa elverk på blocket.
Tack för varningen. Vi har även en lång tråd som varnar för förfalskade maskiner på blocket och tradera och liknande:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/61957-varning-foer-misstaenkta-annonser.html
Det finns i skrivande stund 6 stycken av dessa elverk på blocket.
Redigerat:
Har förvisso svårt att förstå varför tyska polisen skulle agera pga taskig kvalitet eller att specen inte är 110% korrekt.isegrimmi skrev:
Har även svårt att se en gatuförsäljare (som kräver tillstånd) praktiskt sett kränga ett nere i tex tunnelbanan och skattemyndigheterna i Tyskland utfärdar inte tillstånd för att bedriva försäljning generellt.
Sorry, men jag läser detta som att någon ska börja sälja Kraftwelle Sweden och vill innan dess baktala konkurrenterna. q(;^
Detta betyder inte att jag på något sett promotar den anklagades produkter.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag har sett ett par annonser på blocket där dom sålt det till överpris som tyskt kvalitets verk med Honda motor.
Var ett företag som ville ha 13 000kr för det när ett sånt normalt ska kosta ca 5000kr nytt så nog blir folk lurade.
Något som faktiskt är imponerande med dom är att dom går väldigt tyst och förvånatsvärt stabilt.
Hur länge dom håller har jag inte en anning om men kina elverk brukar ofta börja läcka olja rätt tidigt för dom värkar inte vara ihop skruvade med moment nyckel och packningarna är löv tunna.
Dom är säkert bra att ha som resevkraft ett par timmar om året men inget man drar ut på tex bygget.
Var ett företag som ville ha 13 000kr för det när ett sånt normalt ska kosta ca 5000kr nytt så nog blir folk lurade.
Något som faktiskt är imponerande med dom är att dom går väldigt tyst och förvånatsvärt stabilt.
Hur länge dom håller har jag inte en anning om men kina elverk brukar ofta börja läcka olja rätt tidigt för dom värkar inte vara ihop skruvade med moment nyckel och packningarna är löv tunna.
Dom är säkert bra att ha som resevkraft ett par timmar om året men inget man drar ut på tex bygget.
Texten ser faktiskt lite "skum" ut. Med tanke på ordval och ordföljd så tycker jag den verkar lite "automatöversatt".Nimajneb skrev:
isegrimmi: jag ber om ursäkt om jag har fel. Du får gärna utveckla det hela.
Vi har tittat lite på detta och bestämt oss för att låta tråden finnas kvar med mitt tillägg i inlägg Nr 3:
Kraftwelle Germany är en kinesisk produkt. Inte tysk. Det betyder i sig inte att produkten är dålig eller bra.
Kraftwelle Germany är en kinesisk produkt. Inte tysk. Det betyder i sig inte att produkten är dålig eller bra.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Nu när detta elveket ändå är på tapeten så har jag en fundering runt det.
Model betäckningen ger sken av att det är på 6,5kva dvs vilket motsvarar ca 5,2kw.
Men jag har fått uppgifter om att det endast ska vara på 2,5kva ca 2kw vilket även vikten på strax under 40kg tyder på.
Stämmer det så är det riktigt illa för vem kan ens tänka sig att det har så låg effekt när det finns 3 fas uttag.
Att tyska polisen skull vara intresserad av detta elverk kan jag inte tänka mig.
Att kalla det för Kraftwelle Germany är väl knappast olagligt även om det tillverkas i kina.
Det är ju ganska vanligt att varor tillverkas i kina och sen får ett firma namn stämplat på det som tillhör firman som säljer det.
Tittar man på detta elverk http://www.blocket.se/stockholm/Elverk__svets__riktverktyg__pallvagn_25688188.htm?ca=23_13&w=3 som även det är ett kina verk finns det massor med namn på det tex Faspower, Goranssons, Defenda, Demin, Boudech, Kama och Billebro.
Samma elverk olika namn.
Det ända som skiljer dom åt är en mindre skillnad på panelen där utagen sitter annars är det samma delar på dom.
Håller med er andra som tycker man ska ta isegrimmi,s med en nypa salt för det är första inlägget användaren har gjort.
Första inlägget och det är så kritiskt brukar betyda att man är missnöjd med en vara och gör att för att baktala den oavsätt man har rätt eller fel i sitt missnöje med varan.
Model betäckningen ger sken av att det är på 6,5kva dvs vilket motsvarar ca 5,2kw.
Men jag har fått uppgifter om att det endast ska vara på 2,5kva ca 2kw vilket även vikten på strax under 40kg tyder på.
Stämmer det så är det riktigt illa för vem kan ens tänka sig att det har så låg effekt när det finns 3 fas uttag.
Att tyska polisen skull vara intresserad av detta elverk kan jag inte tänka mig.
Att kalla det för Kraftwelle Germany är väl knappast olagligt även om det tillverkas i kina.
Det är ju ganska vanligt att varor tillverkas i kina och sen får ett firma namn stämplat på det som tillhör firman som säljer det.
Tittar man på detta elverk http://www.blocket.se/stockholm/Elverk__svets__riktverktyg__pallvagn_25688188.htm?ca=23_13&w=3 som även det är ett kina verk finns det massor med namn på det tex Faspower, Goranssons, Defenda, Demin, Boudech, Kama och Billebro.
Samma elverk olika namn.
Det ända som skiljer dom åt är en mindre skillnad på panelen där utagen sitter annars är det samma delar på dom.
Håller med er andra som tycker man ska ta isegrimmi,s med en nypa salt för det är första inlägget användaren har gjort.
Första inlägget och det är så kritiskt brukar betyda att man är missnöjd med en vara och gör att för att baktala den oavsätt man har rätt eller fel i sitt missnöje med varan.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Får nog varna för det iaf för det är försäljnings förbud på det.
Product: Portable gasoline generator
Brand: Kraftwelle
Type/number of model: OHV KW 6500 Generator Standard Set Q/FMH001-1996
Description: Red generator contained in a black carry frame, with three 230 V sockets and one red 400 V socket.
Country of origin: China
Electric shock and fire
The product poses a risk of :
1. electric shock, because:
- the live components of the electrical conductors are easily accessible,
- the electrical conductors are not sufficiently insulated,
- the circuit breaker installed is not suitable for this generator;
2. fire, because when the generator is switched off to be refuelled after operation, the exhaust temperature is still higher than 230°C. Given the ignition temperature of petrol (200-300°C), there is a potential danger of ignition and skin burns.
The product does not comply with the Machinery Directive (98/37/EC), the Low Voltage Directive (LVD) and the relevant European standards EN 12601 and EN 60204.
Sales ban ordered by the authorities.
Product: Portable gasoline generator
Brand: Kraftwelle
Type/number of model: OHV KW 6500 Generator Standard Set Q/FMH001-1996
Description: Red generator contained in a black carry frame, with three 230 V sockets and one red 400 V socket.
Country of origin: China
Electric shock and fire
The product poses a risk of :
1. electric shock, because:
- the live components of the electrical conductors are easily accessible,
- the electrical conductors are not sufficiently insulated,
- the circuit breaker installed is not suitable for this generator;
2. fire, because when the generator is switched off to be refuelled after operation, the exhaust temperature is still higher than 230°C. Given the ignition temperature of petrol (200-300°C), there is a potential danger of ignition and skin burns.
The product does not comply with the Machinery Directive (98/37/EC), the Low Voltage Directive (LVD) and the relevant European standards EN 12601 and EN 60204.
Sales ban ordered by the authorities.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Snubblade över ett Kraftwelle kw 6500 i dag och el anslutningen till dom infällda utagen är fullkomligt livsfarlig för det saknas helt skydd bakom dom så det är bara att stoppa in fingrarna i skruvanslutningarna bakom utagen.
Har fått reda på att detta elverket sålts för så mycket som 15 000kr i affär.
Fick aldrig reda på var för han ville inte delge det.
Troligen för han skämdes.
Följande fel finns på elverket.
1: för hög temperatur på avgas röret vid tankning.
2: Ej berörings skyddade spännings förande delar.
3: Felaktigt dimensionerade säkringar.
Lämpliga åtgärder.
1: vänta 5 minuter innan man tankar
2: Montera en täck plåt bakom utagen.
3: Montera en säkring på varje fas 3Ampere snabb kan vara lämpligt så inte generatorn brinner innan den löser ut.
Tröga säkringar tillåter för lång tid av överlast innan dom löser.
4: Lämna tillbaka det där det köpts med hänvisning till el säkerheten som är bristfällig och syns utan något skruvande.
Vägrar dom är det bara att anmäla till elsäkerhets.
Har fått reda på att detta elverket sålts för så mycket som 15 000kr i affär.
Fick aldrig reda på var för han ville inte delge det.
Troligen för han skämdes.
Följande fel finns på elverket.
1: för hög temperatur på avgas röret vid tankning.
2: Ej berörings skyddade spännings förande delar.
3: Felaktigt dimensionerade säkringar.
Lämpliga åtgärder.
1: vänta 5 minuter innan man tankar
2: Montera en täck plåt bakom utagen.
3: Montera en säkring på varje fas 3Ampere snabb kan vara lämpligt så inte generatorn brinner innan den löser ut.
Tröga säkringar tillåter för lång tid av överlast innan dom löser.
4: Lämna tillbaka det där det köpts med hänvisning till el säkerheten som är bristfällig och syns utan något skruvande.
Vägrar dom är det bara att anmäla till elsäkerhets.
Att tyska polisen är interesserad av elverken kan tänkas om :
- någon tillverkare, handelsföretag eller privatperson anser att
det är felaktig marknadsföring, eller rentav bedrägeri och anmäller
detta till myndigheten. Ser åklagaren, domaren att det är värt att
driva ärrendet vidarre kan det lika gärna hända att polisen dycker
upp och beslagtar.
Jag tycker däremot (Johannes 8:7) att många - om inte alla elverk på
den europeiska marknaden kommer från Kina.
MvH
Hobbit
- någon tillverkare, handelsföretag eller privatperson anser att
det är felaktig marknadsföring, eller rentav bedrägeri och anmäller
detta till myndigheten. Ser åklagaren, domaren att det är värt att
driva ärrendet vidarre kan det lika gärna hända att polisen dycker
upp och beslagtar.
Jag tycker däremot (Johannes 8:7) att många - om inte alla elverk på
den europeiska marknaden kommer från Kina.
MvH
Hobbit
Om ni inte vill ha skräp, låt bli de lägre priserna. Saknas kompetens att åtgärda eventuella brister, låt bli att köp.
Det finns elverk som är betydligt dyrare och håller betydligt högre kvalité, vilket en del skall satsa på i första hand.
Endast de som är kunniga och begriper vad de sysslar med skall ge sig på billigare varianter. Helst skall de låta bli strömmen över huvud taget om KW6500 anses "farliga".
Ett vägguttag är farligare ...
Det finns elverk som är betydligt dyrare och håller betydligt högre kvalité, vilket en del skall satsa på i första hand.
Endast de som är kunniga och begriper vad de sysslar med skall ge sig på billigare varianter. Helst skall de låta bli strömmen över huvud taget om KW6500 anses "farliga".
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Ett väggutag är knappast farligare än detta elverket.baabwaf skrev:Om ni inte vill ha skräp, låt bli de lägre priserna. Saknas kompetens att åtgärda eventuella brister, låt bli att köp.
Skruv anslutningarna till utagen är helt öppna utan skydd alls mot beröring som gämförelse kan man ta ett väggutag som hänger med sladdarna ut från väggen.
Lika enkelt att ta på strömförande delar i båda fallen.
Det minska man kan begära av ett billigt elverk är att strömförande sladdar inte sitter helt öppna utan skydd.
Man ska inte behöva åtgärda brister för på ett nytt elverk eller vara mer kunnig för att köpa ett billigt elverk.
Oavsätt priset ska det var CE märkt och uppfylla div säkerhets krav vilket detta elverket inte gör.
Därför har elverket återkallats och fått försäljningsförbud i Tyskland.
Som vanligt får man vad man betalar för kvalitets mässigt men man ska inte utsättats för livsfara.
Även jag äger ett kines elverk så jag har inget imot dom i sig.
Dom funkar bra om man ska ha dom som reserv kraft.
Jag ska iof sälja mitt men bara för att jag håller på att bygga en ups anläggning istället så behovet finns inte mer av det då jag lider av brist på ström avbrott.
Har bara haft avbrott ca 15 minuter dom senaste 3 åren.
Nu finns det tydligen försäljare som åker runt i Sverige och säljer detta elverk under namnet "Gigator OHV 6000". En bekant köpte det precis för 2700kr utan att veta vad han faktiskt fick för pengarna.
Att de tyska myndigheterna är intresserade av dessa elverk beror nog dels på att det är falsk marknadsföring (står Made in Germany på gigatorn iaf) och sen så har importörerna i detta fall ett produktsäkerhetsansvar. Om en produkt har en säkerhetsbrist som gör att den orsakar person- eller materialskada så är importören skadeståndsskyldig.
Att de tyska myndigheterna är intresserade av dessa elverk beror nog dels på att det är falsk marknadsföring (står Made in Germany på gigatorn iaf) och sen så har importörerna i detta fall ett produktsäkerhetsansvar. Om en produkt har en säkerhetsbrist som gör att den orsakar person- eller materialskada så är importören skadeståndsskyldig.