Göran.W
Dom där elverken finns i många skepnader och säljs hej vilt av irländare som påstår att dom varit på mässa och inte kan ta hem dom igen pga tullen.
Finns massor av liknade elverk på blocket och folk tror det är kraftiga elverk iom det sitter 3 fas på dom.
2,5kw i 3 fas är inget att hänga i jul granen precis.
Här är en annan variant av dom http://www.blocket.se/angelholm/Elverk_28607799.htm?ca=23_13&w=1

väcker lite liv i den här tråden och hoppas att nån ser den. Har själv nu haft erfarenhet av liknande elverk. Det senaste började uppföra sig konstigt nu på morgonen. Och detta efter att ha kört det knappt 30 timmar. I morse lät inte motorn som den skulle och voltmätaren visade bara ca 120v istället för 400 som den gjorde dagen innan. Det föregående gav upp i ett rökmoln när en fas fick lite högre belastning än vad den tålde. I jämförelse med mitt 5 år gamla som antagligen faktiskt är tyskt så ser man mycket skillnader, t.ex. släpper färgen på tanken så fort man råkar droppa lite bensin på det. Sen är det känslan i övrigt, det känns billigt och plastigt jämfört med "orginalet". Någon som haft problem med att generatorn skurit eller hur jag ska beskriva det? Börjar lukta skumt och ryka. Har fler i min omgivning som köpt samma verk, dock använder de dem bara för reservkraft och har ännu inte märkt något. Tror bara att jag baktalar dessa elverk och att det snarare är användarfel än dålig kvalite? Det finns ett talesätt som heter att man får vad man betalar för, ligger nåt idet.

Göran.W
Vad är det för elverk?
Är det Kraftwelle så är det helt normalt för automat säkringarna är felaktigt dimensionerade så dom i praktiken bara är ett kortslutnings skydd.
På kraftwelle är det så illa att man på enfas kan köra en 1800 watts vinkel slip fast generatorn bara klarar runt 800 watt på en fas.
Säkringen skulle löst direkt innan man ens fått igång slipen.

Göran.W
Han har inte snurrat till det 15hp är en del av namnet för att lura folk ännu mer.
Tittar man på namnet G.G.Motor Silent-HH 8500 så skulle man kunna tro det är på betydligt högre effekt än 2,5KW

Edit: Hästkraft eller hp\hk förkortas ps på tyska

• 3267185937.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
har inte namnet i huvudet, men det är inte ett kraftwelle, har det märket på sågen av samma kvalitet tror jag. Men i övrigt verkar allt stämma. Det står på tyska överallt men fast det är så dåligt klister i lapparna att man tvivlar... och färgen som släpper med mera. Återkommer med namn och modell i morgon. Men vikten är mindre än mitt gamla även om de för ögat på några meters avstånd ser relativt lika ut. 3 fas som inte orkar driva ett kylskåp om man kör på alla tre faserna. Tar men däremot ut strömmen på en av faserna går det bättre (under en begränsad tid). Men spontant, vad bör bli konsekvensen om man ligger och tar ut lite mer än vad verket klarar av under ett dygn. Kan generatorn på något sätt bli överarbetad och skära ihop? Till vilken typ av företag bör man vända sig för att få det felsökt och utdömt? Har tidigare anlitat en gräsklipparverkstad men insett att de bara servar motorn och inte har en susning om hur man kollar att elen funkar som den ska.

Göran.W
Tar man ut för mycket ström brinner lndningarna till slut.
Jag skulle inte lämnat in det någonstans för felsökning för dom pengarna kan man ha roligare för.
Dom är så billiga dom elverken att det blir dyrare att laga dom än köpa nytt.

jag är inne på samma linje men frun envisas med att det kanske ändå är användarfel, så jag behöver någon som kan styrka det jag själv konstaterat... :)

Göran.W
Kom att tänka på att dom elverken är mitt punkts jordade så man har 115-120 volt mellan fas och jord.
Får man lindningsfel borde man rimligen kunna få 120 volt där det ska vara 400 volt.
Orkar motorn upp i normalt varv?

Vad som är fiffigt med de kinesiska elverken, är att de är försedda med oljevakt, = för lite olja i motorn, och det startar inte. Kan räcka med att det står lite snett, för att oljevakten skall bryta......och man inte får igång det jävla skitet. Köpte ett hos Jula för 4 år sedan, och det funkar lika bra än. Har det med när jag skall fälla träd med min eldrivna Makita kedjesåg, bättre än att köra med en knarrande bensindriven kedjesåg. Elverken säljs till små pengar, så de är knappast något att reta sig på, om man nu har köpt ett förståss.

Göran.W skrev:
Kom att tänka på att dom elverken är mitt punkts jordade så man har 115-120 volt mellan fas och jord.
Får man lindningsfel borde man rimligen kunna få 120 volt där det ska vara 400 volt.
Orkar motorn upp i normalt varv?
Motorn låter lite ansträngd och går inte riktigt på samma varv som den brukar samt att det luktar lite bränt och kommer lite vit rök från generatorn

saturnus skrev:
Vad som är fiffigt med de kinesiska elverken, är att de är försedda med oljevakt, = för lite olja i motorn, och det startar inte. Kan räcka med att det står lite snett, för att oljevakten skall bryta......och man inte får igång det jävla skitet. Köpte ett hos Jula för 4 år sedan, och det funkar lika bra än. Har det med när jag skall fälla träd med min eldrivna Makita kedjesåg, bättre än att köra med en knarrande bensindriven kedjesåg. Elverken säljs till små pengar, så de är knappast något att reta sig på, om man nu har köpt ett förståss.
Mitt förra var ett liknande de som säljs på jula och det har gått utan större bekymmer även om jag tyckte kvaliten var dålig i jämförelse med mitt tidigare som blev stulet. Men det nya är en piratkopia på ett sånt du beskriver. På kartongen står det på tyska, men det är tillverkat i kina och levererar inte en bråkdel av vad specifikationen lovar. Är säker på att jula står för det som de säljer. Så detta är en kopia på något som redan vara en kopia eller billigare variant av ett mer rejält. Jämför med den som säljer falska giletteblad på tradera som varken är vassa eller stirila eller den som säljer falska nitendokonsoler i färger och modeller som aldrig tillverkats som orginal.

Göran.W skrev:
Tar man ut för mycket ström brinner lndningarna till slut.
Jag skulle inte lämnat in det någonstans för felsökning för dom pengarna kan man ha roligare för.
Dom är så billiga dom elverken att det blir dyrare att laga dom än köpa nytt.
Kan du beskriva detta lite närmare. Anta att jag på ett sånt här elverk som inte klarar mer än 1500 w ovetandes om detta tar ut 2000 w under ett par timmar eftersom kartongen sa att det skulle klara 2500. Vad händer och hur visar sig detta?

Jag har ju fortfarande kvar mitt gamla där det framförallt är motorn som gett upp av alla vibrationer. Skulle jag kunna använda motorn från ett som funkar och flytta generatorn? Är det normalt generatorn som är underdimensionerad och av undermålig kvalitet eller är det samma sak med motorn?

Göran.W
Det står att det klarar 2500 watt på 3 fas och det blir bara 833 watt per fas.
Problemet här är avsäkringen som är felaktig så den inte löser vid överlast utan i princip bara vid kortslutning.
Gissa hur många elverk som kommit i retur om avsäkringen varit korrekt så den bröt vid över last.
Det är inte mycket som går att driva på enfas 833 watt.
Nu går det att överlasta en generator rätt ordentligt kortvarit utan att den brinner bara den får vila lite och kylas mellan överlasten.

• Gilla
1
  • Laddar…
så om jag har kört med ca 1500w under ett dygn, bör det inte finnas någon återvändo med andra ord. Var förbi en verkstad som rekommenderade mig att lägga de 1500 de ville ha för att felsöka på ett nytt elverk istället. Har hittat ett på swedol som verkar lite mer pålitligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.