9 381 läst ·
168 svar
9k läst
168 svar
Processad och ultraprocessad mat?
På bio! Innan filmen var det reklamfilmer i en kvart. Det var en del av upplevelsen!Unikt namn skrev:
I min värld köps snabbmat varm över disk i en "restaurang". Till skillnad från (långsamma)restauranger där du beställer vid sittande bord.
Frysta eller kylda portioner av en hel maträtt (dafgårds/findus) som värms i micro är något annat.
Konserver av något som inte är en komplett måltid är något tredje.
Var sändes den här reklamen? Reklamtv dök väl upp på 90talet.
Adamsons kondomer var det reklam för också. Som 13 åring med föräldrarna bredvid var det himla pinsamt. 😆
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 976 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 976 inlägg
Det var billiga grönsaker och de höll sig över vintern. På sommaren hemma kommer jag ihåg att vi hade grönsallad, gurka, tomater och rädisor i stället. Annat som höll sig över vintern var inlagda rödbetor och ättiksgurka och det hade vi hemma till vissa maträtter, t.ex. rödbetor till kalops. I skolan kanske man fick det upplagt på tallriken om det var sådana rätter som det ansågs att det passade till, precis som lingonsylten.Alfredo skrev:
Därmed inte sagt att vi inte fick andra grönsaker kanske, men det man kommer ihåg är väl det som var vanligt.
Intressant, något sånt minns jag inte.Alfredo skrev:
Så om de slevar upp portionen medan du väntar vid disken är det snabbmat men om de istället slevar upp samma mat i köket och bär ut den till bordet är det inte snabbmat?Unikt namn skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 976 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 976 inlägg
Det är bara du som får vara expert på något du inte behärskar?L L Jan skrev:
Du är rätt bra på att domdera fast du inte vet allt i ämnet.
Du skrev att snabbmaten på 70-talet var billigare än färsk mat. Då skrev jag att om det hade stämt så hade skolorna valt att servera snabbmat i stället för färsk mat. De hade ont om pengar då också.L L Jan skrev:
Så var hittar du statistiken för vad man åt på 70-talet?L L Jan skrev:
Eller skriver du vad du tror och tror att du vet bäst?
Har du ens några egna minnen för hur det såg ut i affärer och på matborden på den tiden?
Med tanke på:
så verkar det inte så.L L Jan skrev:
Ett tag var det rätt underhållande med TS faktaresistens, historieförvanskning och makalösa uppblåsthet. Åtminstone när tråden i tid sammanföll med att jag var sjuk och orörlig. Lite som en blandning mellan att se en trafikolycka och lyteskomik.
Fast nu äntligen är jag tillräckligt frisk och kan ägna mig åt riktiga saker, vilket jag gjort i dag. Grävt, paddat och mätt in. Kanske hinner börja med bjälklaget i morgon. Ni som har tid och ork att fortsatta kampen här önskar jag lycka till. Fast tänk på att solen ibland skiner utanför och det här en tävling som inte går att vinna.
Fast nu äntligen är jag tillräckligt frisk och kan ägna mig åt riktiga saker, vilket jag gjort i dag. Grävt, paddat och mätt in. Kanske hinner börja med bjälklaget i morgon. Ni som har tid och ork att fortsatta kampen här önskar jag lycka till. Fast tänk på att solen ibland skiner utanför och det här en tävling som inte går att vinna.
Plöjligt känner jag mig gammal 🙂 Då jag gick skola hade vi inga alternativ. Vi fick äta det som serverades. Var det något som inte smakade bra enligt smaklökar så blev det knäckemacka till förhoppningsvis kokt potatis med smör. För mig var gröna ärter en favorit😉 I övrigt har jag varit privilegierad med hemlagad mat och tycker själv att det är roligt att laga på bra råvaror. Jag och gubben lever efter måttet "det ska va gött att leva annars kan det kvetta" Ibland väldigt nyttigt o ibland mindre nyttigt. Men någon sorts balans brukar finnas. För mig är mat glädje😊
Jag vet inte allt, ingen gör det. Skillnaden är att jag är försiktig med att skriva om sådant jag inte behärskar, i så fall skriver jag att jag inte är säker. Du gör tvärtom.BirgitS skrev:
Det är bara du som får vara expert på något du inte behärskar?
Du är rätt bra på att domdera fast du inte vet allt i ämnet.
Du skrev att snabbmaten på 70-talet var billigare än färsk mat. Då skrev jag att om det hade stämt så hade skolorna valt att servera snabbmat i stället för färsk mat. De hade ont om pengar då också.
Så var hittar du statistiken för vad man åt på 70-talet?
Eller skriver du vad du tror och tror att du vet bäst?
Har du ens några egna minnen för hur det såg ut i affärer och på matborden på den tiden?
Med tanke på:
så verkar det inte så.
Du förstår inte om skolmaten. Jag förklarade om industriellt kontra att laga mat hemma. Läs en gång till vad jag skrev. Förstår du inte, så låt det bero bara.
Sökning på Jorbruksverkets hemsida 170000 ton färdigmat 1975 och 305000 ton år 2015. Befolkningsökning 20%
Färdigmat i helkonserv, alltså konservburk var då 75% och idag 20% Idag mest fryst, livsmedelsgas, kyld, eller från olika hak och restauranger. Klar ökning idag, men säkert bättre kvalitet då den inte är i helkonserv så mycket.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 976 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 976 inlägg
Du påstod att Findus ostschnitzel var "En nyttig och bra lunch!", med utropstecken dessutom, fast den inte alls är nyttig eftersom det är för mycket fett och för lite grönsaker. Verkligen inte försiktigt skrivet av dig.L L Jan skrev:
Du erkänner ju själv att ditt påstående inte stämmer utan att det är för lite grönsaker senare i #61.
Man kan fråga sig vem som behärskar vad som är nyttig mat bäst efter de inläggen.
Du kommer med felaktiga påståenden om massajernas kost.
Hep som har högskolepoäng i näringslära håller inte med dig. Vem av er behärskar det ämnet bäst?
Jag kan inte hitta igen det. Kan du länka?L L Jan skrev:
Jag anser den vara nyttig. Det står t.o.m. näringsinfo på asken. För mkt fett är det inte. Det är en enda lunch. Och vill man ha mindre fett då käkar man resten av dagen mat med lite fett i, ok? Alltså det är stekt eller friterat , då blir det fett i. Det är typ så stekt mat funkar oftast, man steker i fett. Dessutom innehåller kött fett, Ok? . Du anser kanske annat? Du är fri att tycka vad du vill. Vill du ha minimum av fett så bör du ta dig en funderare om du köper nåt annat istället, ok? Man är inte tvingad att köpa denna lunch. Det finns annat att välja.BirgitS skrev:
Du påstod att Findus ostschnitzel var "En nyttig och bra lunch!", med utropstecken dessutom, fast den inte alls är nyttig eftersom det är för mycket fett och för lite grönsaker. Verkligen inte försiktigt skrivet av dig.
Du erkänner ju själv att ditt påstående inte stämmer utan att det är för lite grönsaker senare i #61.
Man kan fråga sig vem som behärskar vad som är nyttig mat bäst efter de inläggen.
Du kommer med felaktiga påståenden om massajernas kost.
Hep som har högskolepoäng i näringslära håller inte med dig. Vem av er behärskar det ämnet bäst?
Jag kan inte hitta igen det. Kan du länka?
?? Masajerna kost har jag inte skrivit om, du skriver om det, inte jag. Jag har skrivit vad de inte eller knappt inte äter.
https://jordbruksverket.se/om-jordbruksverket/jordbruksverkets-officiella-statistik
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 976 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 976 inlägg
Det är skillnad på vad du anser och vad som är vetenskaplig kunskap.L L Jan skrev:
Du vet alltså inte vad som är nyttigt utan går på vad du tycker/tror, och ändå uttryckte du dig som att det var självklart.
Du skrev som sagt själv att det var för lite grönsaker.
Det är lagkrav på det och finns alltså oavsett om innehållet är nyttigt eller inte.L L Jan skrev:
Det där är en inkonsekvent mening. Om du har skrivit något om vad de inte äter så har du skrivit om deras kost.L L Jan skrev:
Ja, den hittade jag och ett antal sätt att få fram kostrelaterade sammanställningar, men hur får jag fram mängden köpt färdiglagad mat?L L Jan skrev:
Jo, för lite grönsaker tycker jag, stämmer. Du har rätt nu! Du skrev något som jag har skrivit! Sedan skrev jag att man kan äta mer grönsaker vid nästa mål, om man vill.BirgitS skrev:
Det är skillnad på vad du anser och vad som är vetenskaplig kunskap.
Du vet alltså inte vad som är nyttigt utan går på vad du tycker/tror, och ändå uttryckte du dig som att det var självklart.
Du skrev som sagt själv att det var för lite grönsaker.
Det är lagkrav på det och finns alltså oavsett om innehållet är nyttigt eller inte.
Det där är en inkonsekvent mening. Om du har skrivit något om vad de inte äter så har du skrivit om deras kost.
Ja, den hittade jag och ett antal sätt att få fram kostrelaterade sammanställningar, men hur får jag fram mängden köpt färdiglagad mat?
Japp, de Masajerna de käkar inte grönsaker eller knappt. Så är det. De lär dricka en del färskt blod, en del av deras kost, säkert gott
Du får gå in på "konsumtion mat" och plocka fram miniräknaren. Tog en stund att pilla fram.
Redigerat: