Finns det någon kostrådgivare här?
Har frågat om detta förut. Fast inte så ingående.
Skall hålla ett anförande på vårt säljmöte om hälsa m.m. De kommer från hela Norden så jag behöver förbereda väl. Vi kör Dafgårds luncher en del på jobbet. Vi köper in och säljer till självkostnadspris.

Nu har någon skickat denna. Alltså Dafgårds är "ultraprocessat". Dafgårds innehåller bara vanliga ingredienser som man har hemma, i princip. Igen oklar kemi, onödiga tillsatser osv.

Vad är isf den faktiska skillnaden realistiskt sett mellan Dafgårds och om man lagar själv pannbiffar med tärnad potatis och grönsaker och fryser in till en matlåda? Kan inte se någon skillnad alls, förutom olika om smaker.
Blir båda "ultraprocessade" då?

Kan man inte längre äta vanlig mat utan att det är farligt/ultraprocessat? 😉

• Matklassificering i fyra kategorier: Oprocessad, Processade ingredienser, Processad, Ultrabearbetad. Exempel: frukt, olja, skinka, frukostflingor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L L Jan skrev:
Finns det någon kostrådgivare här?
Har frågat om detta förut. Fast inte så ingående.
Skall hålla ett anförande på vårt säljmöte om hälsa m.m. De kommer från hela Norden så jag behöver förbereda väl. Vi kör Dafgårds luncher en del på jobbet. Vi köper in och säljer till självkostnadspris.

Nu har någon skickat denna. Alltså Dafgårds är "ultraprocessat". Dafgårds innehåller bara vanliga ingredienser som man har hemma, i princip. Igen oklar kemi, onödiga tillsatser osv.

Vad är isf den faktiska skillnaden realistiskt sett mellan Dafgårds och om man lagar själv pannbiffar med tärnad potatis och grönsaker och fryser in till en matlåda? Kan inte se någon skillnad alls.
Blir båda "ultraprocessade" då?

Kan man inte längre äta vanlig mat utan att det är farligt/ultraprocessat? 😉
Det har inte bara med innehållet att göra, det mesta kommer ju från början från växter/djur. Utan det har just med hur man hanterar råvarorna att göra, coh där kan det skilja mycket mellan hemlagad och fabrikslagad mat.

Definitionen är detta:
"Ultra-processed foods are industrially manufactured products that have been significantly altered from their original state, often containing many additives and ingredients not typically found in home cooking"
Färdigmat brukar räknas som "ultraprocessad": MEN det beror på hur den är gjord och om det tex finsn massa tillsatser.

Dafgård själva skriver: "https://konsumentkontakt.dafgards.se/org/dafgards/d/processad-mat-a4ha/2"
Så litar man til ldet är det INTE ultraprocessat. Medans någon annan färdigmat kan tillhöra den kategorin.

Själv skulle jag nog ändå placera Dafgårdslådor i kategorin "processad mat" iaf. Dels är den tillverkad i en fabrik (med alla de processerna, det är sällan bara "större grytor" eftersom maten ofta behöver behandlas på ett särkilt sätt för att "hålla" igenom alla processer) dels innehåller maten en hel del ingredienser (ju fler desto sämre är en tumregel, jämför med hur många saker du har i hemma).
Stickprov: Dafgård Italienska färsbiffar

Vatten, pasta (DURUMVETEMJÖL, vatten), kalvkött* (6%), nötkött* (6%), tomat, romanabönor, rapsolja, lök, soltorkade tomater (2,3%) (solrosolja, salt, vitlök, lagerblad), OST, paprika, GRÄDDE, spenat, ÄGG, potatis, Grana Padano (MJÖLK, salt, löpe, konserveringsmedel E1105 (från ÄGG)), solrosfrö, tomatpuré, ströbröd (VETEMJÖL, salt, jäst), lök (stekt i rapsolja), salt, vitlök, vitvinsvinäger, modifierad stärkelse, olivolja, socker, citronskal, persilja, potatismjöl, kryddor, timjan. Pastan kan innehålla spår av soja och senap.

Hade jag gjort detta hemma hade det troligen varit hälften så många ingredienser, även om man räknar med att dom listar saker i detalj. Men på ingredienslistan ser det inte vansinnigt ut iaf- även om processen som sagt ju är "från fabrik"

• Gilla
Jenpet och 3 till
  • Laddar…
F
Dafgårds är väl mer processad mat. Men t ex mycket vegetariskt, t ex vego ost, är ultra processad.

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
dels innehåller maten en hel del ingredienser (ju fler desto sämre är en tumregel,
Varför? För mig som okunnig borde kvaliteten på de ingående ingredienserna var avgörande, inte antalet.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Dafgårds är väl mer processad mat. Men t ex mycket vegetariskt, t ex vego ost, är ultra processad.
Någon här säger att processad mat bör man undvika. Såvida hon inte går och plockar bär i skogen och dricker från bäckar, vad f_n skall hon käka? Det finns ingen mat, alltså middagsmat, som inte är processad. Inte äta kokt ägg, kokt potatis, inlagd gurka och typ allt annat. Sushi utan ris är ett undantag.

Vad dillar hon om?

Kan inte fråga henne, för då böjar hon debattera och argumentera tills vi blir stolliga

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Någon här säger att processad mat bör man undvika. Såvida hon inte går och plockar bär i skogen och dricker från bäckar, vad f_n skall hon käka? Det finns ingen mat, alltså middagsmat, som inte är processad. Inte äta kokt ägg, kokt potatis, inlagd gurka och typ allt annat. Sushi utan ris är ett undantag.

Vad dillar hon om?

Kan inte fråga henne, för då böjar hon debattera och argumentera tills vi blir stolliga
Kan inte hon äta råbiff med färska grönsaker och ljummen opastöriserad mjölk så får ni andra äta det ni tycker är bra ?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det har inte bara med innehållet att göra, det mesta kommer ju från början från växter/djur. Utan det har just med hur man hanterar råvarorna att göra, coh där kan det skilja mycket mellan hemlagad och fabrikslagad mat.

Definitionen är detta:
"Ultra-processed foods are industrially manufactured products that have been significantly altered from their original state, often containing many additives and ingredients not typically found in home cooking"
Färdigmat brukar räknas som "ultraprocessad": MEN det beror på hur den är gjord och om det tex finsn massa tillsatser.

Dafgård själva skriver: "[länk]"
Så litar man til ldet är det INTE ultraprocessat. Medans någon annan färdigmat kan tillhöra den kategorin.

Själv skulle jag nog ändå placera Dafgårdslådor i kategorin "processad mat" iaf. Dels är den tillverkad i en fabrik (med alla de processerna, det är sällan bara "större grytor" eftersom maten ofta behöver behandlas på ett särkilt sätt för att "hålla" igenom alla processer) dels innehåller maten en hel del ingredienser (ju fler desto sämre är en tumregel, jämför med hur många saker du har i hemma).
Stickprov: Dafgård Italienska färsbiffar

Vatten, pasta (DURUMVETEMJÖL, vatten), kalvkött* (6%), nötkött* (6%), tomat, romanabönor, rapsolja, lök, soltorkade tomater (2,3%) (solrosolja, salt, vitlök, lagerblad), OST, paprika, GRÄDDE, spenat, ÄGG, potatis, Grana Padano (MJÖLK, salt, löpe, konserveringsmedel E1105 (från ÄGG)), solrosfrö, tomatpuré, ströbröd (VETEMJÖL, salt, jäst), lök (stekt i rapsolja), salt, vitlök, vitvinsvinäger, modifierad stärkelse, olivolja, socker, citronskal, persilja, potatismjöl, kryddor, timjan. Pastan kan innehålla spår av soja och senap.

Hade jag gjort detta hemma hade det troligen varit hälften så många ingredienser, även om man räknar med att dom listar saker i detalj. Men på ingredienslistan ser det inte vansinnigt ut iaf- även om processen som sagt ju är "från fabrik"
useless useless skrev:
Kan inte hon äta råbiff med färska grönsaker och ljummen opastöriserad mjölk så får ni andra äta det ni tycker är bra ?
Osäkert med råbiff bara. Den är också processad, med en skrapa eller kvarn.

F fikonstina skrev:
Tänk att idag släpptes detta avsnitt som handlar om din fråga:

[länk].

Har själv ätit många av Dafgårds rätter när matlådan glömdes hemma. Jagskulle fråga henne om hon har något förslag på frysta färdigrätter som hon anser "Nyttiga" /ej ultraprocessade så kan köpa hem några sådana och komplettera med.
Skulle vilja! Men går inte. Hon har "läst på" på någon väster-vegansida eller nåt? Då slutar hon aldrig. Det går inte att inleda npgon diskussion med henne där man utgår från olika riktningar.

Alfredo Alfredo skrev:
Varför? För mig som okunnig borde kvaliteten på de ingående ingredienserna var avgörande, inte antalet.
Dafgårds använder nästan bara svenskt. Förstår inte vad skillnaden är jfrt med en hemgjort liknande fryst matlåda? Nu pratar vi inte om själva smaken. Men smaken på Dafgårds är jättebra, tycker jag.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
F fikonstina skrev:
Tänk att idag släpptes detta avsnitt som handlar om din fråga:

[länk].

Har själv ätit många av Dafgårds rätter när matlådan glömdes hemma. Jagskulle fråga henne om hon har något förslag på frysta färdigrätter som hon anser "Nyttiga" /ej ultraprocessade så kan köpa hem några sådana och komplettera med.
Jättebra länk! Denna kommer jag att planka i en del av min presentation.

Som chef måste jag ta i allt möjligt. Även i maten här på jobbet. Vi förmedlar maten och det till en låg kostnad för de anställda. Ändå är det inte bra, för maten är "ultraprocessad" Äter man inte "ultraprocessat" så dör man. Om man inte knaprar på morötter och typ sån kosthållning

Alfredo Alfredo skrev:
Egentligen är antalet inte ett problem i sig, men det indikerar ofta att man snålar in på de "riktiga råvarorna". Och börjar man ersätta något med något billigare, så krävs ofta något annat för att kompensera smak och konsistens osv.
Därför kan man ta det lite som en tumregel - men det gäller förstås inte alltid.

Exempel: Hemlagade köttbullar: Nötfärs + kryddor. Eller kanske. Nötfärs, ägg, kryddor. Eller Nötfärs, ägg, ströbröd, kryddor...men då "spär" man ju med ströbrödet.

Jämför detta med "Mamma scans":
Svenskt gris- och nötkött (73%)*, vatten, potatismjöl, fett från nötkött*, lök, salt jodberikat, mineralsalt med mindre natrium, potatisfiber, druvsocker, socker, kryddor, kryddextrakt.
Varför bara 73% kött ? Varför potatismjöl och potatisfibrer + vatten !? Varför tillsätta fett ? Och varför har man i socker i sådan vanlig mat !? Typiskt processad mat...
Sen kanske Dafgård är bättre och gör sina biffar nyttigare, så kan det vara...

• Gilla
Intet och 4 till
  • Laddar…
Och varför har man i socker i sådan vanlig mat !?
Lämpligheten kan definitivt ifrågasättas men handlar det inte om smaken? Därmed inte sagt att just jag föredrar "söt" mat men någon måste väl anse det? Är ingredienserna i fallande ordning borde mängden vara låg och knappast med för att dryga ut. Eller tänker jag fel?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Egentligen är antalet inte ett problem i sig, men det indikerar ofta att man snålar in på de "riktiga råvarorna". Och börjar man ersätta något med något billigare, så krävs ofta något annat för att kompensera smak och konsistens osv.
Därför kan man ta det lite som en tumregel - men det gäller förstås inte alltid.

Exempel: Hemlagade köttbullar: Nötfärs + kryddor. Eller kanske. Nötfärs, ägg, kryddor. Eller Nötfärs, ägg, ströbröd, kryddor...men då "spär" man ju med ströbrödet.

Jämför detta med "Mamma scans":

Varför bara 73% kött ? Varför potatismjöl och potatisfibrer + vatten !? Varför tillsätta fett ? Och varför har man i socker i sådan vanlig mat !? Typiskt processad mat...
Sen kanske Dafgård är bättre och gör sina biffar nyttigare, så kan det vara...
Fast inget av det i mamma Scan är ju inget konstigt! Gör jag köttbullar själv så ligger jag nog runt det där också. Fettet som jag tillsätter är dock grädde. Resten är lök och ist för potatis så kör jag ströbröd. Socker är en superbra smaksättare.

• Gilla
JSten och 4 till
  • Laddar…
Debatten kring mat och vad som är nyttigt eller inte är mycket infekterad och präglad av pseudovetenskap. Det finns många som säger sig sitta på sanningar och vissa dieter har en sektlikt följe. Därför är det vettigaste, i synnerhet när det handlar om personalpolitik och personalhälsa på ett företag, att enbart använda Svenska myndighetskällor som livsmedelsverket som källa. Alla andra kan man ignorera eller förpassa till fritiden.

• Gilla
Bästerortarn och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.