BirgitS
L L Jan skrev:
Torkad mat är som bortglömt idag. Läste en bok om konserverad mat på 1900 talet. Torkad svamp, Torkad frukt och bär, Torkad och saltad fisk, Torkade baljväxter ärtor, bönor, var jättevanligt
Pulversoppor, färdiga rätter. Osv.
även såldes stora mängder. Mjölkpulver - finns knappt idag i handeln.

färdiglagad torkad mat. På 60-70-talet var det väldigt vanligt alltså frystorkad/ torkad färdigmat. Djupfryst mat fanns knappast. Det förekom också mkt frystorkat i militära sammanhang. Inte idag antar jag.. All mat som konsumeras köps inte bara av privatpersoner i butiken alltså.
Alltså, torkad behöver adderas också, typ det väger 5-10% av normalvikten. Så det blir lite pill att få ihop siffrorna
Kan du länka till de rader som visar att det var väldigt vanligt med frystorkad/torkad färdigmat?
På 70-talet hörde jag bara talas om frystorkad färdigmat som mat man hade med sig på fjällvandringar, vilket förstås inte var väldigt vanligt.

Mjölkpulver är definitivt inte någon färdigmat, det är ju minst lika komplicerat att använda som vanlig mjölk. Samma sak med torkad och saltad fisk, det ska blötläggas innan det kan användas så det är ju mer komplicerat än färsk och fryst fisk, alltså inte någon färdigmat och ska därför inte läggas till när man vill få fram något gällande färdigmat.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du länka till de rader som visar att det var väldigt vanligt med frystorkad/torkad färdigmat?
På 70-talet hörde jag bara talas om frystorkad färdigmat som mat man hade med sig på fjällvandringar, vilket förstås inte var väldigt vanligt.

Mjölkpulver är definitivt inte någon färdigmat, det är ju minst lika komplicerat att använda som vanlig mjölk. Samma sak med torkad och saltad fisk, det ska blötläggas innan det kan användas så det är ju mer komplicerat än färsk och fryst fisk, alltså inte någon färdigmat och ska därför inte läggas till när man vill få fram något gällande färdigmat.
ute och reser i jobbet i några veckor nu. Komp.ledigt är slut. Du får hitta själv.

BirgitS
L L Jan skrev:
ute och reser i jobbet i några veckor nu. Komp.ledigt är slut. Du får hitta själv.
Nej, om du inte kan bevisa ditt påstående så tänker jag inte göra det utan då antar jag att du hittade på.
Som påminnelse om vad det gällde:
L L Jan skrev:
Färdigmat i butikerna var minst lika vanligt på 70-talet, även vanliga restauranger använde det ofta, tex grönsaker.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Grejen är ju fortfarande den att det finns så mycket att välja på idag.......i slutändan är allt bara grundläggande mat oavsett hur den är tillagad. Sen får man ju såklart balansera det hela. Rent fett är bra energi men enbart det är ju inget bra..........
Man kommer aldrig ifrån att i valet av allting såklart kan mena och peka på att mormors hemlagade mat är betydligt bättre än en dafgårds låda. Det kan man såklart tycka men troligtvis hamnar nog det mesta i det tyckandet i det psykologiska kontot. Äter man en portion mat hos mormor som är balanserad och innehåller 1000 kalorier och jämför det med en dafgårdare som är likvärdig så blir det ingen skillnad hur mycket man än raljerar över allting.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.