BirgitS BirgitS skrev:
På sidan du länkade till finns vare sig ordet konsumtion eller ordet mat.
Ska jag tolka det som att du själv bestämt vad som ska räknas som färdiglagad mat och inte utgått från någon känd definition?
Fråga någon som kan datormaskin och sökning. Sedan är det en del pill.
Under statistikdatabasen finns, se utklippt:
Konsumtion av livsmedel

BirgitS BirgitS skrev:
Och på samma sida som den grafen så finns det lite text som hänger ihop med annat som har diskuterats i tråden.

"En av de förändringar som går att utläsa är att vi konsumerar en mindre mängd varor av råvarukaraktär, t.ex. mjöl, po-tatis och strösocker, dvs. produkter som tidigare köptes för vidare föräd-ling i hemmet bakning, syltning, saft-ning etc.). Istället ser vi en ökning av konsumtionen av produkter av högre förädlingsgrad såsom matbröd, pom-mes frites, läsk, sylt, färdiglagad mat. Färre livsmedel förädlas i hemmet."

"Konsumtionen av majsflingor, ros-tat ris, ostbågar och popcorn var sju gånger större år 2000 än år 1960, men har därefter varit relativt konstant."
App app. Nu har TS sagt att inget har förändrats sedan han växte upp, så kom inte här med någon statistik.

• Haha
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BigR
Datormaskin?

• Gilla
  • Haha
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L L Jan skrev:
Fråga någon som kan datormaskin och sökning. Sedan är det en del pill.
Under statistikdatabasen finns, se utklippt:
Konsumtion av livsmedel
Jag trodde det var vad jag gjorde när jag frågade dig.

Länken fungerar inte.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag trodde det var vad jag gjorde när jag frågade dig.

Länken fungerar inte.
Det är ingen länk. Det är ett utklipp.

Fråga någon som är bra på datormaskiner

• Haha
BigR
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Det är en länk och den fungerar inte, säger någon som är bra på datormaskiner. 😉😂

• Gilla
  • Haha
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
  • Haha
BigR
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Datormaskin?
Ja, typ BESK eller BARK. Inte det lättaste.

BigR
L L Jan skrev:
Ja, typ BESK eller BARK. Inte det lättaste.
Jag förstår att du har problem då.

• Haha
BirgitS
  • Laddar…
TheImprovisor
L L Jan skrev:
Nu gör jag det barnsligt lätt.
Du menar nog "väldigt fel".

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L L Jan skrev:
Nu gör jag det barnsligt lätt. Även om datormaskiner är svåra. Här läser du, längst ned. Se även i den officiella statistiken, en del info finns också där om mat.

Jordbruksverkets statistikdatabas​

[bild]Välj tabell

[bild]Välj variabel

[bild]Visa tabell

Sök i Jordbruksverkets statistikdatabas:

• Animalieproduktion
  • Arealer
  • Djurhälsa
  • Ekologisk produktion
  • Företag och företagare
  • Jordbrukets ekonomi
  • Konsumtion av livsmedel
Du menar alltså den här sidan:
https://statistik.sjv.se/PXWeb/pxwe...as/?rxid=5adf4929-f548-4f27-9bc9-78e127837625
Och där har man direktkonsumtion och totalkonsumtion att välja på under Konsumtion av livsmedel.
Vilket har du valt och varför anser du att det är bättre än det andra?
Vad har du sen definierat som "färdigmat"?

Jag tog fram direktkonsumtionen i vikt resp. volym av några saker som jag bedömde är färdiglagade i stället för hemlagade vid konsumtionen.
https://statistik.sjv.se/PXWeb/pxwe...t1/?rxid=5adf4929-f548-4f27-9bc9-78e127837625

Gruppen 125 Kylda och djupfrysta potatisprodukter har då gått från 10 000 ton 1970 till 87 000 ton 2022.
Dramatisk ökning när det gäller mer eller mindre färdiglagad potatis med andra ord, även med hänsyn till folkökningen.

Gruppen 36 Frysta köttprodukter och fryst färdiglagad mat innehållande kött redovisas inte ens för 1960 och 1970 (alltför lite?) men ligger på 94 000 ton 2022, vilket är en dryg fördubbling sen 1980.

Gruppen "16-17 Bullar, vetelängder, wienerbröd, annat mjukt kaffebröd, bakelser, tårtor, sockerkakor och övriga bakverk (inkl. crêpes, pizzor, piroger)" hade hög konsumtion 1960 (köpt kaffebröd?) dalade sen till 1980 då det var 59 000 ton för att sen stiga dramatiskt och uppnådde 161 000 ton 2022, en dramatisk ökning av pizzor, pajer etc. troligen för jag tror inte att folk konsumerar så mycket mer kaffebröd idag än fär 40 år sen.

Utifrån de grupperna, som är de grupper med högst konsumtion bland de som verkade vara mer eller mindre färdiglagad mat, kan jag inte tolka det på annat sätt än att konsumtionen av färdiglagade produkter har ökat väldigt mycket sen 70-talet.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du menar alltså den här sidan:
[länk] statistikdatabas/?rxid=5adf4929-f548-4f27-9bc9-78e127837625
Och där har man direktkonsumtion och totalkonsumtion att välja på under Konsumtion av livsmedel.
Vilket har du valt och varför anser du att det är bättre än det andra?
Vad har du sen definierat som "färdigmat"?

Jag tog fram direktkonsumtionen i vikt resp. volym av några saker som jag bedömde är färdiglagade i stället för hemlagade vid konsumtionen.
[länk] statistikdatabas/Jordbruksverkets statistikdatabas__Konsumtion av livsmedel/JO1301K1.px/table/tableViewLayout1/?rxid=5adf4929-f548-4f27-9bc9-78e127837625

Gruppen 125 Kylda och djupfrysta potatisprodukter har då gått från 10 000 ton 1970 till 87 000 ton 2022.
Dramatisk ökning när det gäller mer eller mindre färdiglagad potatis med andra ord, även med hänsyn till folkökningen.

Gruppen 36 Frysta köttprodukter och fryst färdiglagad mat innehållande kött redovisas inte ens för 1960 och 1970 (alltför lite?) men ligger på 94 000 ton 2022, vilket är en dryg fördubbling sen 1980.

Gruppen "16-17 Bullar, vetelängder, wienerbröd, annat mjukt kaffebröd, bakelser, tårtor, sockerkakor och övriga bakverk (inkl. crêpes, pizzor, piroger)" hade hög konsumtion 1960 (köpt kaffebröd?) dalade sen till 1980 då det var 59 000 ton för att sen stiga dramatiskt och uppnådde 161 000 ton 2022, en dramatisk ökning av pizzor, pajer etc. troligen för jag tror inte att folk konsumerar så mycket mer kaffebröd idag än fär 40 år sen.

Utifrån de grupperna, som är de grupper med högst konsumtion bland de som verkade vara mer eller mindre färdiglagad mat, kan jag inte tolka det på annat sätt än att konsumtionen av färdiglagade produkter har ökat väldigt mycket sen 70-talet.
Sedan har helkonserver minskat rejält, så det behöver du dra ifrån. Även torkad mat har minskat, ej pasta så klart. Torkad mat - där behöver du addera vattenmängden till färdig mat innan du drar ifrån
Balansera av med ev. annat som har minskat också. Se längre ned i listan. Mkt är ersatt av kyld och fryst idag.

L L Jan skrev:

Fråga någon som är bra på datormaskiner
Så mycket torkat fanns det inte, vad jag minns.
Men, att motsäga någon som kallar maskinen från helvetet, för "datamaskin", vore mig främmande😀.

• Gilla
L Jan
  • Laddar…
BirgitS
L L Jan skrev:
Sedan har helkonserver minskat rejält, så det behöver du dra ifrån. Även torkad mat har minskat, ej pasta så klart. Torkad mat - där behöver du addera vattenmängden till färdig mat innan du drar ifrån
Balansera av med ev. annat som har minskat också. Se längre ned i listan. Mkt är ersatt av kyld och fryst idag.
Om jag på sidan https://statistik.sjv.se/PXWeb/pxwe...px/?rxid=5adf4929-f548-4f27-9bc9-78e127837625 sållar ut där det står om konserver så att jag får fram https://statistik.sjv.se/PXWeb/pxwe...t1/?rxid=5adf4929-f548-4f27-9bc9-78e127837625 .

Där har det mesta ökat i antal och inte minskat. Det som har minskat är 32 Köttkonserver (exkl. köttsoppor) (mycket), 126 Konservpotatis och 53 Sillkonserv (lite) men de minskningarna är ju helt försumbara jämfört med att 104 Köksväxter, beredda eller konserverade på annat sätt än genom inlägggning i ättika har ökat från 23 000 ton till 137 000 ton.

Gällande torkad mat så är det många gånger knappast fråga om färdigmat. T.ex. torkad svamp kräver ett extra moment jämfört med färsk svamp i och med att den ska blötläggas, samma sak med torkad och saltad fisk. Förutom för torkad frukt och bär så är dessutom torkad fisk hopklumpad med saltad fisk och torkade rotfrukter etc. hopklumpat med frysta. Där då det senaste dessutom har ökat från 18 000 till 62 000.

Det blir ju inget att dra av eftersom det har ökat.

BirgitS BirgitS skrev:
Om jag på sidan [länk] statistikdatabas/Jordbruksverkets statistikdatabas__Konsumtion av livsmedel/JO1301K1.px/?rxid=5adf4929-f548-4f27-9bc9-78e127837625 sållar ut där det står om konserver så att jag får fram [länk] statistikdatabas/Jordbruksverkets statistikdatabas__Konsumtion av livsmedel/JO1301K1.px/table/tableViewLayout1/?rxid=5adf4929-f548-4f27-9bc9-78e127837625 .

Där har det mesta ökat i antal och inte minskat. Det som har minskat är 32 Köttkonserver (exkl. köttsoppor) (mycket), 126 Konservpotatis och 53 Sillkonserv (lite) men de minskningarna är ju helt försumbara jämfört med att 104 Köksväxter, beredda eller konserverade på annat sätt än genom inlägggning i ättika har ökat från 23 000 ton till 137 000 ton.

Gällande torkad mat så är det många gånger knappast fråga om färdigmat. T.ex. torkad svamp kräver ett extra moment jämfört med färsk svamp i och med att den ska blötläggas, samma sak med torkad och saltad fisk. Förutom för torkad frukt och bär så är dessutom torkad fisk hopklumpad med saltad fisk och torkade rotfrukter etc. hopklumpat med frysta. Där då det senaste dessutom har ökat från 18 000 till 62 000.

Det blir ju inget att dra av eftersom det har ökat.
Torkad mat är som bortglömt idag. Läste en bok om konserverad mat på 1900 talet. Torkad svamp, Torkad frukt och bär, Torkad och saltad fisk, Torkade baljväxter ärtor, bönor, var jättevanligt
Pulversoppor, färdiga rätter. Osv.
även såldes stora mängder. Mjölkpulver - finns knappt idag i handeln.

färdiglagad torkad mat. På 60-70-talet var det väldigt vanligt alltså frystorkad/ torkad färdigmat. Djupfryst mat fanns knappast. Det förekom också mkt frystorkat i militära sammanhang. Inte idag antar jag.. All mat som konsumeras köps inte bara av privatpersoner i butiken alltså.
Alltså, torkad behöver adderas också, typ det väger 5-10% av normalvikten. Så det blir lite pill att få ihop siffrorna

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.