Unikt namn Unikt namn skrev:
[bild]
Något att sträva emot?🤔
Ai, litar folk på riktigt på det?🙄 Eller wikipedia?🙄
kan ju vara rätt? Eller åt skogen? Det var bättre förr i det avseendet.

De kanske saknar riktigt utbildning som vi, de kanske inte har sjukhus, de kanske inte har pengar att betala sjukvård för, de kanske föder barnen på kraalen och det är hög barnadödlighet som drar ned snittet?
Jag vet inte? Men kanske har jag en poäng?

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Källan på AI sammanfattningen är;
[länk]
Och linkedin refererar till Mwaniki et al., 2017
Bra! Men om du istället gått direkt på NE eller BE så skulle du från början haft infon i första hand!

L L Jan skrev:
Finns det någon kostrådgivare här?
Har frågat om detta förut. Fast inte så ingående.
Skall hålla ett anförande på vårt säljmöte om hälsa m.m. De kommer från hela Norden så jag behöver förbereda väl. Vi kör Dafgårds luncher en del på jobbet. Vi köper in och säljer till självkostnadspris.

Nu har någon skickat denna. Alltså Dafgårds är "ultraprocessat". Dafgårds innehåller bara vanliga ingredienser som man har hemma, i princip. Igen oklar kemi, onödiga tillsatser osv.

Vad är isf den faktiska skillnaden realistiskt sett mellan Dafgårds och om man lagar själv pannbiffar med tärnad potatis och grönsaker och fryser in till en matlåda? Kan inte se någon skillnad alls, förutom olika om smaker.
Blir båda "ultraprocessade" då?

Kan man inte längre äta vanlig mat utan att det är farligt/ultraprocessat? 😉
Jag tycker det är mest viktigt att fokusera på vilket "problem" i maten man vill undvika istället för benämningen om hur mycket eller lite processad maten i fråga är.

Det finns massa forskning som pekar åt lite olika håll och alla har olika fokus

Den mesta man kan säga med maten är att vi har ofta en god tillgång till näringsvärden. Makro i form av fett, kolhydrater och protein. Där vill man gärna ha en bra balans och i vegetariska rätter är proteinkällorna ofta även kolhydratrika så gärna en reducerad kolhydratmängd i dessa så totala balansen blir bra. Sen lite små näringsämnen med t.ex. äggula, grönsaker etc. Så länge det finns med är vi hemma. och det är oftast okej

Problemet som huvudsak som jag ser det är att vi med "processad" mat ofta har filtrerat bort fiber och hackat upp de kvarvarande fibrerna i små beståndsdelar, fiber och fett tillsammans i ett mål bromsar upptagningshastigheten av kolhydrater. Detta leder då till huvudproblemet:
- Vi får ett för stort tillslag av hög blodsockernivå (Glykogen spike) och efterföljande översvängning av insulin och i vissa fall insulinresistens, detta gäller även om man dricker t.ex. Juice.

Problemet med den höga blodsockernivån reduceras kraftigt hos aktiva individer, t.ex. barn som ofta springer runt. Om dom då inte passiviseras av t.ex. en padda.

Kombinationen inaktivitet och blodsockerspikar vill vi då undvika. Och så lägger vi till Omega 3 rik mat för att balansera upp mot hög Omega 6 nivå i t.ex. Solros/Rapsolja

80/20 nivån:
- Premiera näringsbalanserad mat med hög fibernivå för reducerad blodsockerspik (Sallad/fullkorn etc.)
- Premiera motion i samband med maten, så musklerna kan suga i sig lite extra glykogen

Och stäng av kaffemaskinen på eftermiddagen så alla får en god natts sömn ;)

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
L L Jan skrev:
De kanske saknar riktigt utbildning som vi, de kanske inte har sjukhus, de kanske inte har pengar att betala sjukvård för, de kanske föder barnen på kraalen och det är hög barnadödlighet som drar ned snittet?
Jag vet inte? Men kanske har jag en poäng?
Jag vänder mig emot att Masajernas situation med låg medellivslängd som följd är något att sträva efter.
Inget av det du tar upp är något rimligt motargument till detta.
Så exakt vad är din poäng?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Jag vänder mig emot att Masajernas situation med låg medellivslängd som följd är något att sträva efter.
Inget av det du tar upp är något rimligt motargument till detta.
Så exakt vad är din poäng?
Typ ovan, om du läste vad jag skrev?

Det är du som skriver att jag har skrivit om att det är att sträva efter, jag har inte skrivit det! pseudonymen Birgit har samma problem som du. Hittar på att jag har skrivit saker. Vad är ert problem? Troll?

TheImprovisor
För att sammanfatta:
Citat av Wendell Berry med en gul-vit kapsel på en tallrik, gaffel och kniv vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
För att sammanfatta:
[bild]
Är trött på några troll ovanför ditt inlägg.

Håller inte alls med dig!

Sammanfattar:
Vi lever inte i Nordkorea eller nåt. Vi väljer här själva vad vi köper och vill äta, inte livsmedelsindustrin. Välj och vraka!

Health industry: De gör mediciner och annat. Vill man slippa det (de flesta) så är det bara att välja. Käka pommes och dricka Cola till var och varannat mål eller inte det. Som man bäddar....

Och sist men inte minst: Det är inte livsmedelsindustrin som matar barnen, det gör föräldrarna, det är de som köper maten och väljer vad barnen skall äta.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Vad är ert problem? Troll?
Ja, just det. Med tanke på all den smörja du skriver, ligger ju troll nära till hands.

• Gilla
  • Älska
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
L L Jan skrev:
Är trött på några troll ovanför ditt inlägg.
Noterat.
L L Jan skrev:
Håller inte alls med dig!
Noterat.
L L Jan skrev:
Sammanfattar:
Vi lever inte i Nordkorea eller nåt. Vi väljer här själva vad vi köper och vill äta, inte livsmedelsindustrin. Välj och vraka!
Livsmedelsindustrin tillverkar/tillhandahåller det mesta vi stoppar i oss. De gör, precis som alla andra företag, allt för att gå med vinst.
Även de råvaror du köper, som kött, fisk, grönsaker osv är industriellt producerade. Svårt att välja bort om man inte är självförsörjande.
L L Jan skrev:
Health industry: De gör mediciner och annat. Vill man slippa det (de flesta) så är det bara att välja. Käka pommes och dricka Cola till var och varannat mål eller inte det. Som man bäddar....
Mediciner är inte sällan till för att "bota" symtom och sjukdomar som kan undvikas med bättre kosthållning.
Inget läkemedelsföretag säger "ät vettigare, så slipper du denna medicinen".
Läkemedelsföretagen vill nämligen också tjäna pengar.
L L Jan skrev:
Och sist men inte minst: Det är inte livsmedelsindustrin som matar barnen, det gör föräldrarna, det är de som köper maten och väljer vad barnen skall äta.
Pengar och tid är ofta det som avgör vad föräldrarna väljer för mat.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Medicinering är oavsett något som bör komma efter att man justerat sig mot en något hälsosammare livsstil. Och för det är kosten en viktig del, både i vad man äter och i vilka mängder. Det svåra är att det finns massa samband i kors och tvärs, kombinationer i alla fall så det är svårt att utsöndra exakt vad som ger vad även om det går att se några huvuddrag som nog är tillräckligt gott för att man kan få ett hälsosamt liv utan en massa begränsningar

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Noterat.

Noterat.

Livsmedelsindustrin tillverkar/tillhandahåller det mesta vi stoppar i oss. De gör, precis som alla andra företag, allt för att gå med vinst.
Även de råvaror du köper, som kött, fisk, grönsaker osv är industriellt producerade. Svårt att välja bort om man inte är självförsörjande.

Mediciner är inte sällan till för att "bota" symtom och sjukdomar som kan undvikas med bättre kosthållning.
Inget läkemedelsföretag säger "ät vettigare, så slipper du denna medicinen".
Läkemedelsföretagen vill nämligen också tjäna pengar.

Pengar och tid är ofta det som avgör vad föräldrarna väljer för mat.
Du behöver förstå att vi lever i en marknadsekonomi. Alla vill tjäna pengar. Livsmedelsindustrin är inte Staten. De säljer vad marknaden frågar efter eller vad de tjänar mest pengar på.
Du kan om du vill istället köpa råa livsmedel eller kombinera som du vill, ditt val och din prio av tid om du vill? Du kan även köpa cigg och röka hur mkt du vill. Bara för att något säljs så betyder det inte att det måste vara sunt.

Samma med läkemedelsföretagen, du har snappat helt rätt! Det ligger inte i deras intresse att verka emot deras produkter. Naivt att tro något sådant.

I Sverige är man sin egen herre och väljer själv vad man vill konsumera.

Systembolaget ägs av Staten och är det enda företaget som jag nu kan komma på som aktivt själva motarbetar sin försäljning av produkerna. De har en ångerpall innan kassan till och med. ICA har inte det
Just Svenska spel också!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L L Jan skrev:
Du får gå in på "konsumtion mat" och plocka fram miniräknaren. Tog en stund att pilla fram.
På sidan du länkade till finns vare sig ordet konsumtion eller ordet mat.
Ska jag tolka det som att du själv bestämt vad som ska räknas som färdiglagad mat och inte utgått från någon känd definition?

• Älska
Intet
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vill inte lägga mig i ert utbyte men den här rapporten var ju väldigt trevlig. Beskriver utvecklingen av vår matkonsumtion 1947-2006:

https://jordbruksverket.se/download/18.7d191a0317b2dcce63388e12/1628781102614/Kap 10.pdf

Här illustreras hur pasta (och delvis ris) tog över vår matkultur:

Graf som visar konsumtion av pasta och ris 1946-2006 i kg per person och år, där pasta ökar kraftigt efter 1980 och ris ökar efter 1990.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är också vad jag ser i lunchrummet, det är vad som äts. Pasta.

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
BirgitS
Och på samma sida som den grafen så finns det lite text som hänger ihop med annat som har diskuterats i tråden.

"En av de förändringar som går att utläsa är att vi konsumerar en mindre mängd varor av råvarukaraktär, t.ex. mjöl, po-tatis och strösocker, dvs. produkter som tidigare köptes för vidare föräd-ling i hemmet bakning, syltning, saft-ning etc.). Istället ser vi en ökning av konsumtionen av produkter av högre förädlingsgrad såsom matbröd, pom-mes frites, läsk, sylt, färdiglagad mat. Färre livsmedel förädlas i hemmet."

"Konsumtionen av majsflingor, ros-tat ris, ostbågar och popcorn var sju gånger större år 2000 än år 1960, men har därefter varit relativt konstant."

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.