BigR
Ister är också processat. Med tidsenliga tillsatser blir det också fråga om ultra-/megaprocessning för att framställa kommersiellt godtagbart ister.

BigR BigR skrev:
Ister är också processat. Med tidsenliga tillsatser blir det också fråga om ultra-/megaprocessning för att framställa kommersiellt godtagbart ister.
skär man, som vi här av det direkt från djuret, rådjur, älg, gris m.m. steker i det sedan. Fullt kommsersiellt perfekt att bruka.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Statistiken för köttkonsumtion i Sverige berättar annars en hel del om hur genomgripande vi ändrade matvanor från 80-talets sista år. Mest slående är ju hur vi började äta kyckling i massor och hur totalkonsumtionen av kött ökade.

Vi gick från det alkoholiserade landet brunsås till en kraftigt internationaliserad och industrialiserad matkonsumtion. En enorm kulturförändring. Vi ändrade också dryckesvanor och lämnade vodkabältet till förmån för öl och vin.

[bild]

[länk]

Den här tidsperioden råkar sammanfalla med att jag gick från barn till vuxen så jag har varit med på hela resan. Vilken förändring! När jag gjorde försök med att laga "asiatisk mat" som student i mitten av nittiotalet så var mycket udda och exotiskt. I dag är det inget konstigt att man har en riskokare från Korea hemma.
Statistik igen 😉😒
De missar mjölk, ägg och ostkonsumtionen. Det är typ kött, fast i en annan form. Antar att det då blir lika som förr, fast i andra former.

Slår vad om att det dricks mindre mjölk nu och äts färre ägg. Vet ej, men tycker mig märka det. T.ex dagens lunch. Många drack mjölk till förr. Hur många gör det idag?
Läsk fanns knappt förr som det finns idag, visst gick det att köpa, men det var dyrt och dracks mest vid festligare tillfällen. Idag är det stapelvara.

Dalbotant Dalbotant skrev:
Bara för att man kan köpa snabbmat betyder det inte att man gör det.
Ett påstående som är lika korrekt idag som det var på 70-talet. 😉

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
BigR
L L Jan skrev:
skär man, som vi här av det direkt från djuret, rådjur, älg, gris m.m. steker i det sedan. Fullt kommsersiellt perfekt att bruka.
Råfett alltså. Ister och talg processas fram.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L L Jan skrev:
Brist på kunskap och historia har du tyvärr samt uttalar dig. Detta är ganska vanligt på forum.

De som är 80 var yngre vuxna på 70-talet och de hade råd att köpa snabbmat och chips. Barn hade inte råd med det vanligtvis.

Färdigmat i butikerna var minst lika vanligt på 70-talet, även vanliga restauranger använde det ofta, tex grönsaker. Snabbmaten då var på konservburkar. Sök på bilder på affärer från 70 talet, även youtube. Se på husmorsfilmerna. Grönsaker förr köptes mkt på konservburkar. Kolla med vem som helst från den tiden. Speceriaffärer kallades det, de som sålde snabbmat i konserver och torra varor. Det finns nog inte ens idag. Läs på din historia!

Har inte skrivit att snabbmat behövs, du skriver det.

Vet inte om det finns några bevis om snabbmat är dålig?
Pommes är nog kass, äter inte det. Klarar inte av flottet.
Men hamburgare, pizza och korv med mos gör man precis liknande hemma.
Sushi, Thaimat, kebab är också snabbmat. Kan inte se att det är något dåligt med det. Förutom att jag inte är så förtjust i exotisk mat.
Jag behöver inte titta på bilder hur det såg ut i affärerna på 70-talet. Jag har sett dem med egna ögon. Under slutet av 70-talet handlade jag själv och innan dess följde jag med mamma ibland.

Det har ju skett en revolution i affärerna sen dess. Stora förändringar i hur mycket plats olika typer av varor tar, dvs. vad som säljs.

Det var få som hade råd med snabbmat på 70-talet i någon större utsträckning, det var även då dyrt med barn och särskilt om man skulle betala privata dagmammor eller leva på en lön.

Konserverade ärtor och morötter är inte snabbmat som färdiglagade frysta rätter som bara är att värma för att få en hel måltid. Konserverat grönsaker på olika sätt har folk som levt i kalla trakter alltid gjort för att ha något att leva av på vintern. Men det absolut vanligaste i grönsaksväg vintertid var finstrimlad vitkål och rårivna morötter, serverades både i skolan och hemma. Konserverade ärtor och morötter vintertid var till festmåltider, inte till vardags.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
BirgitS
Förresten, varför gick griskonsumtionen upp tillfälligt i en peak mellan 1975-1985? Vad hände där? Var det all korv jag blev itryckt som barn?
Jag skulle tro att det ungefär sammanfaller med när man började "producera" grisar i större skala. Det gick från ett mindre antal grisar på ett lantbruk till storskaliga "fabriker" och antagligen utan de krav som finns på skötsel som finns idag. Det ledde rimligen till att priset gick ner.

Samma sak med kyckling sen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
L L Jan skrev:
Det är nog få som har direkt tillgång till det fett som finns bland grisarnas inälvor. Idisslare har inte ister utan talg.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ister#Anatomisk_bakgrund

BirgitS BirgitS skrev:
Jag behöver inte titta på bilder hur det såg ut i affärerna på 70-talet. Jag har sett dem med egna ögon. Under slutet av 70-talet handlade jag själv och innan dess följde jag med mamma ibland.

Det har ju skett en revolution i affärerna sen dess. Stora förändringar i hur mycket plats olika typer av varor tar, dvs. vad som säljs.

Det var få som hade råd med snabbmat på 70-talet i någon större utsträckning, det var även då dyrt med barn och särskilt om man skulle betala privata dagmammor eller leva på en lön.

Konserverade ärtor och morötter är inte snabbmat som färdiglagade frysta rätter som bara är att värma för att få en hel måltid. Konserverat grönsaker på olika sätt har folk som levt i kalla trakter alltid gjort för att ha något att leva av på vintern. Men det absolut vanligaste i grönsaksväg vintertid var finstrimlad vitkål och rårivna morötter, serverades både i skolan och hemma. Konserverade ärtor och morötter vintertid var till festmåltider, inte till vardags.
Nej, Konserverad mat är snabbmat i allra högsta grad. Snabbmat är mat som kan tillagas snabbt. Dafgårds lunch lagar man på 4 min. Djupfrysta grönsaker, ärtsoppa, chicken nuggets kokar/värmer
man på några minuter. Eller hamburgare på McD, djupfryst kött som tillagas och plockas ihop på några minuter. Jämför med att göra nuggets själv från en rå kyckling, 1-2 timmar? Även rå kyckling är konserverad! i livsmedelsgas, för det mesta, så fick man med det också 😉
Numera är snabbmaten oftare konserverad i livsmedelsgas, bara kyld, eller fryst, än från burkkonserver. Genensamt idag med 70 talet är att den är billigare än färsk, oftast. Kolla själv vad färsk kostar i jämförelse! Ej under säsong. 4 st. Dafgårds kostar 89 kr senast. Omöjligt att köpa in ens råvarorna själv för den kostnaden.

Nej, snabbmat var lika vanligt på 70 talet, förmodligen vanligare då än idag. I dag har affärena ett helt annat utbud av färsk mat.

Det tar sig! En sak stämmer dock 😀👏
revolutionen är att affärerna från början av 70 talet och långsamt, en lång väg fram till 90 talet började sälja all typ av mat. Det var inte tillåtet innan. På 60- talet hade vissa stormarknader främst i Sthlm och Gbg specialtillstånd att även sälja färsk mat, förutom specerier. Idag finns det inga vanliga speceriaffärer kvar, närmast kvar finns de i bensinstationer, 7-Eleven.

Redigerat:
BigR
Konserverad mat är inte alls snabbmat. Det tar jättelång tid att äta upp konservburken.

• Haha
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
L L Jan skrev:
Nej, Konserverad mat är snabbmat i allra högsta grad. Snabbmat är mat som kan tillagas snabbt. Dafgårds lunch lagar man på 4 min. Djupfrysta grönsaker, ärtsoppa, chicken nuggets kokar/värmer
man på några minuter. Eller hamburgare på McD, djupfryst kött som tillagas och plockas ihop på några minuter. Jämför med att göra nuggets själv från en rå kyckling, 1-2 timmar?
Konserverade grönsaker vare sig är eller var en komplett måltid, de var en komplettering till steken som hade stått i ugnen i 1 timme och potatisen som hade kokat på spisen i en halvtimme.
L L Jan skrev:
Numera är snabbmaten oftare konserverad i livsmedelsgas, bara kyld, eller fryst, än från burkkonserver. Genensamt idag med 70 talet är att den är billigare än färsk, oftast.
I så fall hade vi fått snabbmat i skolan i stället för mat som hade lagats till i skolan. Hade det varit billigare att servera konserverade morötter och ärtor än att köpa in vitkål och morötter för att strimla och riva dem, så hade man gjort det. Hade det varit billigare att köpa färdiga kåldolmar att värma i stället för att tillaga kåldolmar i skolans kök så hade man gjort det i stället. Men så var det inte.

Nej, det fanns inte långa frysgondoler med pizza, paj, Dafgårds och Findus färdiga rätter etc. på 70-talet. I min närmsta butik finns det nu mer fryst färdigmat än det finns färskt kött (mätt i längd och volym).
L L Jan skrev:
Det tar sig! En sak stämmer dock 😀👏
revolutionen är att affärerna från början av 70 talet och långsamt, en lång väg fram till 90 talet började sälja all typ av mat. Det var inte tillåtet innan. På 60- talet hade vissa stormarknader främst i Sthlm och Gbg specialtillstånd att även sälja färsk mat, förutom specerier. Idag finns det inga vanliga speceriaffärer kvar, närmast kvar finns de i bensinstationer, 7-Eleven.
Där jag bodde på slutet av 60-talet så fanns det bara en liten livsmedelsaffär inom gångavstånd och den hade all sorts mat och lite till, var väl ursprungligen en lanthandel inrymd i bottenvåningen i ett vanligt enfamiljshus. Alternativet till den var varuhusen flera km bort i ett ganska nytt köpcentrum, där både Domus och Tempo hade all sorts mat. Stormarknader fanns det inga av där förrän några år in på 70-talet.

ICA skriver en del om sin utveckling, med t.ex. den första ICA Maxi 1979: https://www.ica-historien.se/artiklar/kvantum-och-maxi-etableras/

BirgitS BirgitS skrev:
Konserverade grönsaker vare sig är eller var en komplett måltid, de var en komplettering till steken som hade stått i ugnen i 1 timme och potatisen som hade kokat på spisen i en halvtimme.

I så fall hade vi fått snabbmat i skolan i stället för mat som hade lagats till i skolan. Hade det varit billigare att servera konserverade morötter och ärtor än att köpa in vitkål och morötter för att strimla och riva dem, så hade man gjort det. Hade det varit billigare att köpa färdiga kåldolmar att värma i stället för att tillaga kåldolmar i skolans kök så hade man gjort det i stället. Men så var det inte.

Nej, det fanns inte långa frysgondoler med pizza, paj, Dafgårds och Findus färdiga rätter etc. på 70-talet. I min närmsta butik finns det nu mer fryst färdigmat än det finns färskt kött (mätt i längd och volym).

Där jag bodde på slutet av 60-talet så fanns det bara en liten livsmedelsaffär inom gångavstånd och den hade all sorts mat och lite till, var väl ursprungligen en lanthandel inrymd i bottenvåningen i ett vanligt enfamiljshus. Alternativet till den var varuhusen flera km bort i ett ganska nytt köpcentrum, där både Domus och Tempo hade all sorts mat. Stormarknader fanns det inga av där förrän några år in på 70-talet.

ICA skriver en del om sin utveckling, med t.ex. den första ICA Maxi 1979: [länk]
Vad dillar du om? Otroligtvilken bubbla du måste leva i.

Konserverad mat inte komplett måltid. Det är du som skriver det, inte jag.

Snabbmat i skolan? Hur tror du Dafgårds gör? Skolan gör likadant, de köper in råvaror från grossist eller producent och tillagar för mängder och det är personal som lagar maten i storkök. Detta är som industriellt. Inte ens jämförbart med hemma, mikroskopiska volymer och man lagar maten själv.

I mindre byar hade dessa affärer specialtillstånd att sälja färskt, förutom specerier, för det fanns inte tillräckligt med underlag. Det kallades lanthandlar. Större ort och det var olika affärer. Fråga någon äldre!

Redigerat:
Claes Sörmland
Vad jag minns från barndomens tidiga 80-tal så var snabbmat nästan alltid fil och mackor. Det fanns liksom inget slut på hur mycket fil och mackor man matade oss med. T o m i skolan fick vi det till lunch när den borgerliga kommunen skulle spara pengar. I andra hand soppa på burk, köttsoppa och grönsakssoppa. Och renklämma, den kom frusen och värmdes i ugn.

Sen kom 90-talet och vi gick över till att leva på Gorbys och Billys. Eller snabbmakaroner och färdigköttbullar. Varje students grundkost, kunde även varieras med spagetti istället för snabbmakaroner.

Parallellt med denna utveckling på hemmafronsten kom ju pizza och hamburgare som köpesnabbmat.

Tragisk matkultur vi hade. Bättre nu.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Sen kom 90-talet och vi gick över till att leva på Gorbys och Billys. Eller snabbmakaroner och färdigköttbullar.
Tragisk matkultur vi hade.
Klankar du ner på det som byggt mig? Vet hut! 😉😂🙃🤓

• Gilla
Mrs November
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Klankar du ner på det som byggt mig? Vet hut! 😉😂🙃🤓
Inte långfil då?

• Haha
  • Gilla
Mrs November och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.