BirgitS BirgitS skrev:
Jag har aldrig tittat på TikTok, till skillnad från dig tydligen så det är nog du som ska minska ditt TikTok-användande och inte jag.

Som jag redan har skrivit så kan man anpassa resten av dagens måltider så att det sammanlagt blir vettigt och man får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler ändå, men det gör ju inte just den Findus-rätten bra och nyttig. Ska man kalla den "En nyttig och bra lunch!", som du gjorde, så bör den ju just vara bra sammansatt, i stället för att så dåligt sammansatt att man måste kompensera vid de andra måltiderna.
Det är nyttig och bra som lunch, förutom lite för lite grönsaker kanske. Frågan om det ens spelar roll? Mängder med generationer runt om i världen har klarat sig utan grönsaker i tusentals år. Tex inuiter, masaier. Här är det iaf lite grönsaker.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Du vevar stort och med lagom mängd personangrepp. Det minns jag från tidigare trådar, så det är väl som det ska.

Jag har ingen koll på TikTok, men har en del högskolepoäng i näringslära och det hon skriver är både rimligt och rätt. Det där med fettinnehåll i frukost ska du inte se så stelbent på. En svensk fettsnål frukost från din uppväxt är rätt långt ifrån vad man äter utanför din bubbla. Världen utanför du vet och 200-talet.

Eftersom jag hade svårt att bestämma mig för vad jag skull bli så har jag även jobbat några år i restaurangkök. Om du ska gå strikt historiskt, så är det ’skirat’ smör i bearnaise, men det vet nu nog. Fast även i Frankrike har man börjat inse att det inte alltid är bra att äta för mycket av det. Redan på 80-talet när jag fick lära mig att slå en sås var det väldigt vanligt att ersätta hela eller delar av smöret med olja. Min kökschef var kom från kockskola i Frankrike, så jag får nog lita på honom i det här fallet. Självklart inte rapsolja eller vatten. Jo, lite ljummet vatten är tricket om såsen riskerar att skära sig, men det bet du säkert det också.
Frukost hemma Havregrynsgröt med äppelmos och lättfil på är rätt fettsnålt.

Jag visste inte att det man skall skira av smöret innan. Bra att veta! Bearnaisesås utan smör och äggulor som huvudingredienser är inte bea. Likadant som att BigPack utan mejeriprodukter i inte är glass, blev årets matbluff!

Du och jag är svenska gubbar och äter som vi fått lära oss. Mina söner vill ha ägg, bacon och rösti. När jag jobbade i sydostasien fick jag lära mig äta ris och (ganska sur) fiskgryta till frukost. Det jag menar är att det varierar så mycket hur man sprider sitt näringintag över dagen, att det blir svårt att vara kategorisk om när man bör äta vad.

Glass utan mjölk/grädde är inte glass, där är du och överens. Fast om man kan göra bearnaise eller hollandaise med olja inblandat får du ta upp med någon annan. Jag går på det jag fått lära mig av duktiga och välutbildade kockar. Glass fick jag förresten lära mig göra av en italienare som tyckte att det var oätligt utan ägg och vägrade acceptera att jag ville ha grädde i glassen.

Det finns många sanningar om mat. Få av dem räknar svenska frysluncher som bra måltider.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
L L Jan skrev:
Det är nyttig och bra som lunch, förutom lite för lite grönsaker kanske. Frågan om det ens spelar roll? Mängder med generationer runt om i världen har klarat sig utan grönsaker i tusentals år. Tex inuiter, masaier. Här är det iaf lite grönsaker.
Allt man överlever på är inte nyttigt i längden. Folk överlevde även på den tiden när det var vanligt med rakit pga. D-vitaminbrist och sjömän överlevde trots skörbjugg. Överlevde rätt många år i alla fall, inte alls så länge som vi idag anser normalt.

Jag tror nog att även massajerna behöver C-vitamin och det finns vare sig i mjölk eller kött. Frukt är en väsentlig del av kosten enligt den här sidan: https://en.wikipedia.org/wiki/Maasai_people 3 källor

Inuiterna samlade t.ex. rötter, stjälkar, bär och sjögräs för att få i sig en mer allsidig kost. Samt att vintertid åt de C-vitaminrik rå sällever. Se här: https://en.wikipedia.org/wiki/Inuit#Diet 4 källor
Men hur länge levde de människorna?
Hade en del av det malda köttet i Findus-schnitzel varit utbytt mot lever hade det ju blivit nyttigare. Men idag vägrar ju så många att äta lever fast det innehåller många nyttigheter.

Det finns många orsaker till att medellivslängden har ökat så mycket men bättre mat är väsentligt.

BirgitS BirgitS skrev:
Allt man överlever på är inte nyttigt i längden. Folk överlevde även på den tiden när det var vanligt med rakit pga. D-vitaminbrist och sjömän överlevde trots skörbjugg. Överlevde rätt många år i alla fall, inte alls så länge som vi idag anser normalt.

Jag tror nog att även massajerna behöver C-vitamin och det finns vare sig i mjölk eller kött. Frukt är en väsentlig del av kosten enligt den här sidan: [länk] 3 källor

Inuiterna samlade t.ex. rötter, stjälkar, bär och sjögräs för att få i sig en mer allsidig kost. Samt att vintertid åt de C-vitaminrik rå sällever. Se här: [länk] 4 källor
Men hur länge levde de människorna?
Hade en del av det malda köttet i Findus-schnitzel varit utbytt mot lever hade det ju blivit nyttigare. Men idag vägrar ju så många att äta lever fast det innehåller många nyttigheter.

Det finns många orsaker till att medellivslängden har ökat så mycket men bättre mat är väsentligt.
Det klagas på:
"Vi äter onyttigare och för mkt snabbmat samt snacks och socker"

Men ändå är vi friskare och vi lever längre än någonsin.

Kan man lite matte så ser man att ekvationen inte går ihop.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Vilsken jävla skitfråga.
-Ja, det är det här vi erbjuder om ni är så lata att inte ta med er egen mat som rester eller inköpt i närmaste frysdisken.
Varför ens motivera. Hitta ett annat jobb då!
Hos oss så går dafgårds andrasorteringspajer som smör i solsken. 😄

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Det klagas på:

Och läser man på lite så inser man att det är läkarvetenskapen som döljer att vi på många sätt peakade för några årtionden sedan.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
L L Jan skrev:
Det klagas på:

Men de som nu är kring 80 år har inte levt med snabbmat och snacks. Ingen vet vad som händer i framtiden. I USA är medellivslängden betydligt kortare än i Sverige, även om det med all säkerhet inte bara beror på snabbmat så kanske det påverkar.

Det är många saker som bidrar till ökad medellivslängd, t.ex. bättre sjukvård och arbetsmiljölagstiftningen.

Det krävs mer än bara lite matte för att få ihop sånt här, det är ingen enkel ekvation.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har aldrig tittat på TikTok, till skillnad från dig tydligen
Måste man verkligen ha tittat på det för att ha en åsikt? Kan man inte basera sin åsikt på exempelvis recensioner, andras bedömning och liknande källor?

BirgitS BirgitS skrev:
Men de som nu är kring 80 år har inte levt med snabbmat och snacks. Ingen vet vad som händer i framtiden. I USA är medellivslängden betydligt kortare än i Sverige, även om det med all säkerhet inte bara beror på snabbmat så kanske det påverkar.

Det är många saker som bidrar till ökad medellivslängd, t.ex. bättre sjukvård och arbetsmiljölagstiftningen.

Det krävs mer än bara lite matte för att få ihop sånt här, det är ingen enkel ekvation.
Inte levt med snabbmat och chips,de som är 80 år?
Knepigt att förstå vilken värld du kommer ifrån? TikToks?
Snabbmat har funnits stort och typ i varenda ort sedan 70-talet. Även chips och snacks. Idag går snabbmat inte ens att köpa i massor av orter där det fanns förr. Har sett mängder med nedlagda gatukök och pizzerior runtom i Sverige. Om de som är 80 idag inte har levt med snabbmat och chips, så vem sjutton har det sålts till?

I USA har ett annat system. Går inte att jämföra med Sverige. De lever 4-5 år kortare p.g.a. droger + sjukvården och mediciner som man i mångt och mycket måste bekosta själv. Alla där har inte råd eller oftast prioriterar annat istället för att ha bra sjukvårdsförsäkring, som tex att helt i onödan köra en fet Dodge Ram som personbil och att käka ute varje dag. När 20 åringar dör av för mkt droger så drar det ned snittet rejält.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
BirgitS
L L Jan skrev:
Inte levt med snabbmat och chips,de som är 80 år?
Knepigt att förstå vilken värld du kommer ifrån? TikToks?
Snabbmat har funnits stort och typ i varenda ort sedan 70-talet. Även chips och snacks.
De som är 80 år var verkligen inte barn på 70-talet. Idag finns det barn som har snabbmat, chips etc. som vardagsmat.

Det var inte alls så vanligt med färdigmat i butikerna på 80-talet som nu, vilket ju innebär att det åts betydligt mindre sånt då. Fortfarande på 80-talet var det vanligast med matlåda eller mat på personalrestaurang som lunch, och hemlagat på kvällen.

Vilken värld kommer du ifrån? En som saknar historisk kunskap?
L L Jan skrev:
Idag går snabbmat inte ens att köpa i massor av orter där det fanns förr. Har sett mängder med nedlagda gatukök och pizzerior runtom i Sverige.
Varför skulle det behövas gatukök och pizzerior när mataffärerna har massor av snabbmat. Bara att bunkra upp.
L L Jan skrev:
USA har ett annat system. Går inte att jämföra med Sverige. De lever 4-5 år kortare p.g.a. droger + sjukvården och mediciner som man i mångt och mycket måste bekosta själv. Alla där har inte råd eller oftast prioriterar annat istället för att ha bra sjukvårdsförsäkring, som tex att helt i onödan köra en fet Dodge Ram som personbil och att käka ute varje dag. När 20 åringar dör av för mkt droger så drar det ned snittet rejält.
Finns det några bevis på att dålig snabbmat inte är inblandat i den kortare livslängden?
När övervikt i vissa områden är det normala och ett BMI på bara 25 är konstigt?

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fortfarande på 80-talet var det vanligast med matlåda eller mat på personalrestaurang som lunch, och hemlagat på kvällen.

Finns det några bevis på att dålig snabbmat inte är inblandat i den kortare livslängden?
det är väl det vanliga nu också?
Lunchlåda eller lunchrestaurang på dagen och hemlagat efter jobbet...

Men Birgit... Frågar du verkligen om bevis på att något INTE är inblandat? Det går såklart inte att bevisa, lika lite som att det inte går att bevisa att en tekanna inte är i omloppsbana runt jorden och läcker emellanåt vilket skapar regn.

BirgitS BirgitS skrev:
Vilken värld kommer du ifrån?
Kanske samma värld som min. Alltså en värld där ”har inte levt med” betyder att företeelsen i princip inte existerat och inte den värld där det betyder att företeelsen ”var mindre vanlig än idag”. 😉

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tänk på att skräpmaten var vanlig i USA långt innan den blev vanlig i Sverige. Inte helt otroligt att det är därför de i snitt är betydligt fetare än vad vi är. Men om 20-30 år så har vi kanske kommit ifatt deras nuvarande nivå.

BirgitS
L lbgu skrev:
Tänk på att skräpmaten var vanlig i USA långt innan den blev vanlig i Sverige. Inte helt otroligt att det är därför de i snitt är betydligt fetare än vad vi är. Men om 20-30 år så har vi kanske kommit ifatt deras nuvarande nivå.
Precis, det var bland annat det jag tänkte på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.