Har ett mysterium som jag undrar om någon kan hjälpa mig med.
Beställt en blandare från Amazon och när jag nu ska koppla in den så är anslutningsslangen i en gänga som förbryllar mig. G10 är för stor och G8 är för liten. Vad är detta för mått jag fått på slangen och någon som har tips på någon koppling jag kan köpa för att ansluta till G10?

tommib
Vad säger manualen? Bilder är ju också bra i sådana här fall.

Det kanske är en tumgänga?

Du får mäta ytterdiametern och stigningen (avstånd mellan gängorna)
3/8'' är 9.5 mm så det kan vara något sådant...

Står tyvärr inget om dimensioner i manualen.

• IMG_4053.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4054.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_4056.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_4057.jpeg
    Skapa konto
tommib
Vad är det för modell då? Vad är innermåttet i den lekande muttern (nej, jag tänker inte läsa av ditt skjutmått åt dig)?

• Gilla
Filbert och 2 till
  • Laddar…
13,2mm +- 0,1mm

• Gilla
thomas hell
  • Laddar…
Det är väl NPT-gängor som allt annat på Amazon. I Sverige, UK och större delen av EU har vi BSP-gängor

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är väl NPT-gängor som allt annat på Amazon. I Sverige, UK och större delen av EU har vi BSP-gängor
Anade att det var något sånt. Vet du om man kan hitta någon nippel som ändrar från NPT till BSP?

maphoto maphoto skrev:
Anade att det var något sånt. Vet du om man kan hitta någon nippel som ändrar från NPT till BSP?
Kanske är det lättare att hitta en ny slang, gängan i andra änden (kranen) är kanske mer standard.

maphoto maphoto skrev:
Det finns säkert, men jag tycker att du skall returnera den med skälet att det inte går att ansluta den på ett vettigt sätt på den europeiska marknaden. Om det nu är NPT vill säga.
En detalj som avslöjar att kranen är för den amerikanska marknaden är ordet ”faucet”. Samma ord på brittisk engelska är ”tap”

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tror inte på NPT gänga då den tätar genom att vara konisk och muttern har en planpackning i botten.

Jarlingar Jarlingar skrev:
Tror inte på NPT gänga då den tätar genom att vara konisk och muttern har en planpackning i botten.
Det är rätt och jag skriver alltid fel. NPT ≠ National Pipe Thread i det här läget. NPS eller liknande är det isåfall med packning. Grejen är att de mesta på Amazon har NP*-gängor. Har själv beställt ett antal gånger och fått rördelar inkompatibla med BSP.

• Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Givet måttet från skjutmåttet så skulle jag gissa att det är en G1/4" koppling.
En bussning eller nippel med övergång till G3/8" eller G1/2" är mest troligt vad du söker.
Glöm inte att uppdatera tråden sen 😉

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Måttet stämmer med UNC 5/8", men den används kanske inte på rörkopplingar …

Krilleman
Vad har du köpt?

Det är ju en ytterst enkel väg att få hjälp via en reell produktlänk!

Allt annat blir ju enkom gissningar........

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.